تا سال ۱۴۰۰ فقر مطلق را از جامعه ایران حذف می‌کنیم

نهاوندیان می‌گوید دولت دوازدهم مصمم است تا سال ۱۴۰۰ فقر مطلق را از چهره جامعه ایران بزداید، به نحوی که هیچ خانواده‌ای در ایران نباشد که در فقر مطلق به سر برده و توان کارکردن نداشته باشد

رئیس دفتر رییس جمهوری می‌گوید دولت دوازدهم مصمم است تا سال ۱۴۰۰ فقر مطلق را از چهره جامعه ایران بزداید، به نحوی که هیچ خانواده‌ای در ایران نباشد که در فقر مطلق به سر برده و توان کارکردن نداشته باشد.

به گزارش اگجزيم نيوز، محمد نهاوندیان اظهار کرد: اعتقاد ما براین است که مشکل محرومیت در ایران باید شناسایی و ریشه‌یابی شود و کسانی که توانایی کار کردن ندارند، کسانی که توانایی کار کردن دارند ولی فاقد کارند و کسانی که توانایی کار داشته و شغل هم دارند اما درآمدشان کافی نیست از یک زندگی باکرامت و شغل با درآمد و مناسب بهره‌مند شوند.

وی گفت: دکتر روحانی صراحتا اعلام کرد که رویکرد دولت دوازدهم تا سال ۱۴۰۰عزم جدی برای ریشه کن کردن فقر مطلق است به نحوی که در سال ۱۴۰۰ هیچ خانواده‌ای را نداشته باشیم که فاقد شغل بوده یا توان کار کردن نداشته باشد، لذا باید از همه امکانات عمومی برای این‌که یک زندگی آبرومندانه برای محرومان فراهم شود استفاده کنیم.  

رئیس دفتر رئیس جمهور که در یازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر ملی سخن می‌گفت، ادامه داد: وقتی در دوره‌ای که بیشترین درآمدهای ارزی نصیب کشور شد، برای ایجاد شغل تدبیر نکردیم، طبیعی است که آثار آن را در به وجود آمدن خانواده‌هایی ببینیم که سرپرست خانواده توان کار ندارد و اگر هم داشته باشد فرصت کار در اختیارش قرار نگرفته است.

نهاوندیان اظهار کرد: راه‌حل توانمند کردن چنین خانواده‌هایی این نیست که پول کف دستشان بگذاریم بلکه باید فرصت کار کردن برایشان فراهم کنیم و دولت عزمی جدی دارد که محرومان و افرادی که در فقر مطلق به سر می‌برند با شناسایی دقیق ظرف چهار سال از چهره جامعه ایران بزداید، هرچند که تحقق این امر صرفا با عزم دولت ممکن نیست و همه باید در این عزم ملی سهیم باشند.

وی تاکید کرد: در رویکرد مردم محور مبارزه جدی و ریشه‌ای با محرومیت و فقر مطلق باید در دستور کار قرار گیرد و این امر شدنی است به شرط آنکه بتوانیم وحدت و انسجام ملی و نشاط مردمی را حفظ کنیم.

او بیان کرد: در همه اقتصادها فرآیند عادی و طبیعی چرخش اقتصاد ممکن است همه مسائل را حل نکند و حتما باید عنایت ویژه‌ای به محرومان جامعه وجود داشته باشد، پس اگر می‌خواهیم فقرزدایی کنیم باید در جای دیگری ثروت‌آفرینی شود تا با آن ثروت به محرومان و فقیران کمک کنیم.

نهاوندیان گفت: برخی فقط نگاه صدقه‌ای دارند و فراموش کرده‌اند که در جامعه باید توانمندی و چرخش مولد باشد تا در زمان‌هایی که عارضه‌های اقتصادی به وجود می‌آید با تکیه بر آن توانمندی‌ها، مشکلات را حل کنیم درغیر این صورت با توزیع فقر مشکل فقر حل نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به حمایت صندوق کارآفرینی امید در ایجاد اشتغال و توسعه کارآفرینی، اظهار کرد: میزان کمکی  که از سوی صندوق کارآفرینی امید در این دولت صورت گرفت رقم زیادی نبود، ولی بسیار موثر بود و همین ارقام کوچک، ایده و ابتکار را به کارگاه شکوفایی استعدادها تبدیل کرد.

به اعتقاد رئیس دفتر رئیس جمهور، کاری که در مورد شرکت‌های دانش بنیان در این دولت صورت گرفت بر همین مبنا بود و جوانان خوش استعداد و مبتکر موفق شدند با کمک مالی مختصر و تسهیلات ارزان قیمت به اروپا و آمریکا صادرات داشته باشند.

نهاوندیان درعین حال به طرح کارورزی وزارت کار اشاره و اظهار کرد: طرح کاج یا کارورزی جزو فوریت‌های اجرایی ماه‌های پیش‌روی ما قرار دارد و منتظر دولت دوازدهم نخواهیم بود و معتقدیم باید فضای بازتر و همکاری بیشتری را برای تحقق عملی اینگونه طرح‌ها فراهم کنیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به وظایف دولت در قبال مردم اشاره و اظهار کرد: در رویکرد مردم محور پنج وظیفه برای دولت متصور است؛ اول فراهم کردن محیط مساعد برای کارآفرینی است تا سرمایه‌گذار و کارآفرین احساس کند، در این منطقه بهترین مکان برای کار تولیدی و کارآفرینی ایران است.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: طبعا تحقق این امر مستلزم آن است که قوانین و مقررات اقتصادی ما در رقابت‌های منطقه‌ای و جهانی بهترین نمره را کسب کند و تاریخ طولانی بوروکراسی‌های فرساینده در قوانین و مقررات ما عوض شود.

نهاوندیان با بیان این‌که در فضای اقتصادی مقابله با انحصار و رانت زدایی باید به طور جدی پی گرفته شود، اظهار کرد: متاسفانه اقتصاد نفت زده و دولتی ما در پیشینه ۸۰ ساله شرایطی فراهم کرده که وقتی خصوصی‌سازی را در دستور کار قرار دادیم مقابله با انحصار و رانت در آن قرار نگرفت و رانتی که در دولت بود به بخش‌های خصوصی یا شبه دولتی منتقل شد.

وی در پایان گفت: مقابله با انحصار ابعاد گسترده‌ای دارد و زمینه‌ی مناسبات بین‌آلمللی بعد دیگری از ایجاد محیط مساعد است. اقتصاد کشور باید ارتباطات گسترده‌ای داشته باشد تا امکان رقابت بنگاه‌های ما با خارج فراهم شود و خوشبختانه دولت یازدهم توانست به عهدی که در شکستن زنجیره‌های تحریم اقتصادی با مردم بسته بود وفا کند.

کد خبر 20579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =