ضرورت تغییر نگاه در دولت دوازدهم

سهراب شرفی معتقد است دولت دوازدهم هم در نوع مدیریت و هم در نوع سیاست ها باید تغییر ایجاد کند به طوریکه سیاست های خروج از رکود را با ابزارهای مناسب تر پیش ببرد و از مدیریت جدید استفاده کند

بخش خصوصی علی رغم مشکلات فراوانی که در یک دهه اخیر متحمل شده همواره عملکرد سیاسی اقتصادی دولت روحانی را مورد حمایت قرار داده است؛  هرچند ادامه کار دولت یازدهم رضایت بخش خصوصی را به همراه داشت اما در عین حال نقدهایی نیز به آن وارد بود. سهراب شرفی نایب رئیس اتاق بازرگانی شیراز در این باره در گفتگو با اگزیم نیوز می گوید: رضایت بخش خصوصی از دولت یازدهم به دلیل تغییر فضای بین المللی و جلب اعتماد نسبی دنبا نسیت به ایران قابل تحسین بود اما کفایت نمی کرد. قطعا فرو ریختن دیوار بی اعتمادی منجر به جلب توجه کشورهای دیگر به تولیدات ما شده اما پر کردن خلا ناشی از تحریمهای طولانی نیازمند حرکتهای جهشی  و خروج هر چه سریع تر از رکود است.

شرفی در مورد سیاست پایین نگه داشتن نرخ تورم گفت: دولت نباید بیش از این نگران نرخ تورم باشد. معمولا بخش خصوصی از تورم بین 10 تا 15 درصد رضایت دارد. در واقع در کشورهایی مانند ما که در حال توسعه است عدم خروج از رکود ممکن است منجر به سلب انگیزه برای فعالیت شود. بنابراین انتظار می رود دولت دوازدهم از لاک رکود خارج شده و ارتباطات بین المللی خود را روز به روز بیشتر توسعه دهد و سعی کند روشی را که در تعامل با دنیا پیشه کرده بود ادامه دهد چراکه عدم تعامل سازنده با دنیا منجر به کاهش صادرات ما می شود و اشتغال و تولید ما از ادامه این روند ضربه خواهد خورد.

عضو هیات رئیسه اتاق صنعت معدن و تجارت اذعان داشت که جریان سیاسی کشور باید سمت و سوی اقتصادی به خود بگیرد. وی افزود: انتظار بخش خصوصی این است که همگام با گسترش تعاملات سیاسی از توسعه روابط اقتصادی غافل نشویم. ما نیازمند دولتی هستیم که اقتصادی باشد نه اینکه اقتصادی سیاسی داشته باشیم.

وی در مورد مشکلات بانکی بعنوان یکی از عمده ترین مشکلات موجود در تولید و صادرات گفت: طبیعی است که بانکها در برخورد با کشوری که 8 سال دیپلماسی تجاری و سیاسی نداشته است محتاطانه گام بردارند. خوشبختانه بانکهای کوچک اقبال خوبی به ما نشان داده اند، این ترس باید از بین برود و تنها راه آن گفتمان است. دیپلماسی اصولی می تواند بانکهای بزرگ را برای همکاری با ایران تشوبق کند.

شرفی خاطر نشان کرد تنها با اتکا به خارج مشکلات اقتصادی ما رفع نمی شود. ماباید از رکود خارج شویم، تولیدمان رونق پیدا کند، کارخانه هایمان به روز شوند تا بتوانیم برای تعامل با آن سوی مرزها توان لازم را داشته باشیم. اصلاحات هم از جنبه داخلی و هم از جنبه خارجی در اقتصاد ما یک الزام است. نباید مانند گذشته باری به هر جهت اقدام کنیم. امروزه اقتصاد در سایه دیپلماسی اقتصادی رشد می کند.

وی گفت: تنها تکیه بر تشکلهایی چون اتاقهای بازرگانی و یا خانه صنعت و معدن  کفایت نمی کند ما نیازمند کارشناسان خبره هستیم و تنها شعار و نمایش کار را پیش نمی برد. لازم است سازمان توسعه تجارت در این حوزه روی نخبگان تمرکز کند. به عقیده وی تشکلها در عین اهمیت فراوانی که دارند ظی 10 تا 12 سال انزوا، ضربه خورده و متخصصان آنها به حاشیه رانده شده اند دولت می بایست این متخصصان را به میدان دعوت کند و از وجود و حضور آنها بهره لازم را ببرد.

سهراب شرفی به لزوم بازنگری در تیم اقتصادی دولت یازدهم تاکید کرد و گفت: صدر در صد باید در بدنه تیم اقتصادی دولت از وزیر تا معاونین و روسای سازمانها و ادارات مرتبط با اقتصاد بازنگری اساسی صورت بگیرد و باید در تیم اقتصادی هم مانند تیم سیاسی افراد خبره و نخبه و دلسوز و علاقه مند به جهش اقتصادی به کار گماریم تا در دولت دوازدهم نتیجه بسیار بهتری بگیریم.

وی اضافه کرد:  در دولت یازدهم تاکید ما بر بازسازی سیاسی و برگرداندن اعتبار و منزلت کشورمان بود الان نوبت به بازسازی نهادهای اقتصادی ما رسیده است باید هم جایگاه برای کالا هایمان در نظر بگیریم و هم افراد خبره و نخبه را که منزوی هستند به کار بگیریم و به میدان بیاوریم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی شیراز در مورد سیاست تزریق منابع مالی به بنگاههای کوچک و متوسط و تاثیر آن بر رونق تولید گفت: راهکار تزریق منابع مالی، راهکار درستی نیست. تزریق منابع مالی حکم مسکن را در کوتاه مدت دارد و تا وقتی کالای ما مشتری محور و صادراتی نباشد، تزریق منابع تنها حکم پرداخت بدهی واحدهای تولیدی را دارد و سال بعد مجدادا همین بدهی ها و انبوه کالاهای روی دست مانده را خواهیم داشت. عدم تکیه بر استاندارد سازی و رقابت با بازارهای دنیا باعث شده بخش تولیدی تنبل باشد و خودش و کالایش را با نیازهای بازار جهانی منطبق نکند، این معضل نیز برگرفته از نگاه وزارتخانه است مانند وقتی که  مبلغ هنگفتی را به خودرو ما تزریق می کند و هیچ اتفاقی هم نمی افتد جز اینکه کشور جولانگاه اتومبیل های چینی می شود.

شرفی تاکید کرد باید پذیرفت که با تزریق پول اشتغال ایجاد نمی شود ما نیازمند  تغییر در روش ها هستیم. چون مشکل ساختاری داریم هر چقدر هم پول به واحدهای کوچک و متوسط تزریق شود بلعیده شده و اتفاق مثبتی نمی افتد. به گفته وی مشکل ما مدیریتی است و موضوع نگاه بخش خصوصی به بخش دولتی است وقتی دولت به راحتی به واحدهای نیمه دولتی پول تزریق می کند و هیچ خروجی ایجاد نمی شود. بخش خصوصی هم انتظار دارد که به آن تزریق شود و خروجی نداشته باشد بنابراین با تزریق پول مشکل ما حل نمی شود، چراکه 20 درصد مشکل نقدینگی و 80 درصد آن که مدیریتی است.

وی به نگاه ممانعتی در اقتصاد انتقاد کرد و گفت: این رویه غلط است که درهای دنیا را به روی کالای داخلی ببندند و فکر کنند کالای داخلی می تواند در داخل قوام پیدا کند در صورتی که اینگونه نیست و بازار جهانی  باید به روی کالای ایرانی باز شود و ما باید سعی کنیم که در رقابت پویا و بالنده باشیم.

 

کد خبر 20582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =