فراز و فرودهای روابط تجاری ایران و چین

مبادلات تجاری ایران و چین در ۴ ماهه نخست سال جاری میلادی با افزایش نزدیک به ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و از مرز ۱۲ میلیارد دلار گذشت

به گزارش اگزيم نيوز بررسی ها از تراز تجاری ایران و چین در حدود یک دهه گذشته نشان می دهد که در فاصله سال های اخیر میزان صادرات ایران به این کشور با کاهش روبرو شده و از رقم ۹ میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار در سال ۹۳ به ۸ میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار در سال گذشته رسیده است. در مقابل میزان واردات از چین در همین فاصله از رقم ۱۲ میلیارد و ۵۶۱ میلیون دلار به ۱۰ میلیارد و ۷۵۳ میلیون دلار رسیده که نشان می دهد طی مدت مذکور با افت ۸.۵ درصدی در صادرات و افت ۱۴.۴ درصدی در واردات روبرو شده ایم که دلیل اصلی این تغییرات افت قیمت کالاهای صادراتی و وارداتی در این مدت بوده است.

در این بین همکاریهای تجاری تهران و پکن در سال گذشته بر اساس آمارها و اسناد موجود گمرک ایران و وزارت بازرگانی چین بالغ بر 66.35 میلیون تن بوده و چنانچه بخواهیم رقم تجارت متقابل را با سالهای قبل چه به لحاظ ارزشی و چه به لحاظ حجمی مقایسه کنیم، شاهد رشد و افزایش حجم مبادلات خواهیم بود. کارشناسان معتقدند گستره همکاریهای دو کشور در این مدت به قدری قابل توجه بود که چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت ایران در سال 2016 میلادی لقب گرفت و در این سال 63.1 درصد از کل صادرات ایران به چین را نفت تشکیل داده است.

آمارهای جدید گمرک چین نیز نشان می دهند مبادلات تجاری ایران و چین در 4 ماه نخست سال جاری میلادی با افزایش 49 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. مبادلات تجاری ایران و چین که در ژانویه تا آوریل 2016 بالغ بر 8.1 میلیارد دلار اعلام شده بود در ژانویه تا آوریل سال جاری به 12.1 میلیارد دلار افزایش یافته است. بر اساس این آمارها صادرات چین به ایران و واردات از ایران در این دوره افزایش قابل توجه داشته است. صادرات چین به ایران در ژانویه تا آوریل 2017 با افزایش 30 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 5.7 میلیارد دلار رسیده است. چین در ژانویه تا آوریل سال 2016 بالغ بر 4.4 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

واردات چین از ایران نیز افزایش زیادی داشته است. چین در ژانویه تا آوریل 2016 بالغ بر 3.7 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم با افزایش 70 درصدی در ژانویه تا آوریل امسال به 6.4 میلیارد دلار رسیده است. نفت کالای عمده وارداتی چین از ایران است.

در این رابطه اما اسدالله عسگراولادی، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به این که روابط تجاری ایران و چین از 200 میلیون دلار در سال‌های نه چندان دور، به 50 میلیارد دلار در حال حاضر رسیده است از هدف‌گذاری سالانه 60 میلیارد دلاری برای توسعه روابط ایران و چین سخن گفته و معتقد است لازمه رسیدن به این هدف رفع پاره‌ای از مشکلات بانکی و صدور روادید است. البته به گزارش اگزیم نیوز در دیدار اخیر وزیر امور اقتصادی کشورمان با وزیر اقتصاد چین در خصوص روابط بانکی و رفع برخی مشکلات و محدودیتهایی که در این زمینه وجود دارد، تبادل نظر شد که به گفته طیب نیا با توجه به حسن نیت طرف چینی برای گسترش روابط بانکی  حل و فصل محدودیت های موجود حتمی است.

عسگراولادی مسایل بانکی را از مهم‌ترین مشکلات بر سر راه توسعه روابط ایران و چین عنوان کرد و گفت: ما از بانک‌های بزرگ چینی گله داریم چرا که تحت تأثیر تحریم‌ها، روابط بانکی خود را با ایران گسترش نمی‌دهند. وی همچنین صدور ویزا برای فعالان اقتصادی ایرانی را مشکل دیگر بر سر راه توسعه روابط عنوان و بر تسهیل صدور روادید برای تجار ایرانی تأکید کرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین لزوم ارجاع اختلافات میان تجار دو کشور به مراکز داوری را هم مورد توجه قرار داد و گفت: در تجارت اختلاف پیش می‌آید. تجار ایران و چین برای رفع این مشکلات، قبل از رفتن به محاکم و دادگاه‌ها باید به داوری مراجعه کنند و مشکلات را در آنجا حل کنند.

عسگراولادی همچنین بر سرمایه‌گذاری مشترک میان ایران چین تأکید کرد و گفت: ایران با 15 کشور همسایه است و ما می‌خواهیم در کنار رابطه خرید و فروش با چین، سرمایه‌گذاری مشترک و تولید کالا در ایران و توزیع آن در کشورهای همسایه ایران را هم در اولویت قرار دهیم.

کد خبر 20587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =