۳ خط مشی ضروری برای دولت دوازدهم

باید ۳ اقدام مشخص را حتما در دولت دوازدهم شاهد باشیم؛ نخست اصلاح سیستم مالیاتی و بهبود آن، دوم تقویت بخش خصوصی و حمایت منطقی از آن و در نهایت تلاش برای حداکثر کردن جذب سرمایه گذار خارجی

دکتر آلبرت بغزیان، اقتصاددان در مورد مطالبات بخش خصوصی از دولت دوازدهم در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: دولت مالیات را بعنوان راهکاری برای اداره خود انتخاب کرده  و از این طریق اداره می شود و از آنجاییکه خود دولت بنگاه دار نیست و نقش تصدی گری ندارد، وظیفه دارد مسیر فعالیت شرکتهای خصوصی و سرمایه گذار را هموار کند.

وی افزود: بهترین تصمیم گیری و استراتژی ها در این رابطه با مشورت با بخش خصوصی حاصل می شود. البته در این تصمیم گیری منفعت ملی در اولویت است. وی ادامه داد: بخش خصوصی به دنبال سود است و مساله اشتغال، رفاه اجتماعی و توزیع عادلانه درآمد بر دوش دولت است و با سیاست های مالیاتی و حمایتی به سمت توزیع عادلانه حرکت می کند؛ همزمان بخش خصوصی را تشویق می کند تا به سمت فعالیت های اشتغالزا با در نظر گرفتن سودآوری حرکت کنند.

بغزیان بیان داشت: اما وقتی در کشوری سهم درآمدهایی مثل مالیات دولت نسبت به درآمدهای باد آورده ای مثل نفت و گاز تامین می شوذ انتظار می رود آن منابع نفت و گاز در جهت بهبود شرایط اقتصادی هزینه بشود. بنابراین در قالب برنامه توسعه و بودجه سالانه و افق چشم انداز برنامه ریزی می کند و سعی می کند درآمدهای نفتی و مالیاتی را هزینه بهینه کند.

 وی گفت: بنابراین به سازمانی به نام مدیریت برنامه ریزی و گفتگو با بخش خصوصی نیاز پیدا می کند. در واقع اگر دولت در حال حاضر بخواهد در راستای توسعه بخش خصوصی، رفع موانع تولید، واگذاریها و ایجاد فضای کسب و کار، فضای امن برای سرمایه گذار داخلی و خارجی قرار دهد مسلما بی نیاز از نظرسنجی از بخش خصوصی نخواهد بود. با توجه به اینکه تعهدات زیادی هم به بخش خصوصی داده و انتظارات بیشتری از دولت دارند.

 وی در ادامه با اشاره به این که هزینه کردن پول  نفت و گاز در راستای زیرساخت و زیربنای فعالیت بخش خصوصی، بهره برداری از بیت المال است و مساله حساسی است گفت: دولت در این مسیر بیشتر از قبل باید تلاش کند و بخش خصوصی را همراه خود کند؛ با پذیرفتن این واقعیت که آنها به دنبال سود هستند و دولت به دنبال ایجاد اشتغال، تولید، کاهش رکود و قیمتها به نفع خصوصی است.

آلبرت بغزیان در مورد جذب سرمایه گذاریهای خارجی در کشور گفت:  هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند نیازی به سرمایه گذار خارجی ندارد، چرا که سرمایه خارجی با هزینه کم وارد کشور می شود، تکنولوژی های روز را دارد و بازارهای بین المللی را در اختیار دارد و در اهمیت این نیازها هیچ شکی نیست.

وی در ادامه گفت: ورود سرمایه به کشور جزو برنامه های اقتصادی کشورهای اروپایی و آمریکا نیز هست. بحث امنیت سرمایه در این حوزه اهمیت فراوان دارد. با تبعات مثبت برجام، ایران هراسی کم شده و سرمایه گذار خارجی این اطمینان را یافته که ایران تمایل ندارد خود را درگیر جنگ کند و از طرفی سود سرمایه گذاریها تضمین می شود و برای سرمایه گذاری خارجی در کشور مناسب است.

بغزیان گفت:  دراین زمینه لازم است ما سرمایه گذار خارجی را برای ورود  تشویق  کنیم و تصویر واضحی از فضای اقتصادی کشور در اختیارش قرار دهیم. حال تصمیم گیری به عهده آنهاست. این امکان هم وجود دارد که سرمایه گذار خارجی سرمایه اش را به بورس ما منتقل کند تا  اقتصاد ما از بانک محوری به سمت بورس محوری حرکت کند. از نظر من در این حوزه دولت مشکلی در پیش رو ندارد و باید همه تلاش خود را برای بسترسازی برای حضور سرمایه گراران خارجی به کار ببندد.

وی گفت: دولت فعلی این امتیاز را دارد که قابل پیش بینی است، پای میز مذاکره می نشیند، سر سازش با دنیا دارد، تصمیم گیری های هیجانی ندارد و توضیح می دهد و توضیح می طلبد. بنابراین من به حصول نتیجه مطلوب در دور دوم از فعالیت دولت آقای روحانی خوشبین و امیدوار هستم.

 

کد خبر 20615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =