الزامات گام چهارم توسعه

رئیس کمیسون صنایع اتاق بازرگانی معتقد است مشکل صنایع فقط خلا نقدینگی نیست. بیشترین مشکلی که بر صنایع عارض شده رکود است. باید طرف تقاضا تحریک می شدکه با تزریق نقدینگی از سوی دولت فقط به یک سمت این فرایند توجه شد و از سمت تقاضا غافل ماندیم. در شرایط فعلی می بایست فکری اساسی برای تحریک تقاضا صورت بگیرد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی در مورد دلیل عدم خروج صنایع از رکود به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: مشکل صنایع فقط خلا نقدینگی نیست، بلکه بیشترین مشکلی که بر صنایع عارض شده رکود است. باید طرف تقاضا تحریک می شد که با تزریق نقدینگی از سوی دولت فقط به یک سمت این فرایند توجه شد و از سمت تقاضا غافل ماندیم، در حالی که در شرایط فعلی می بایست فکری اساسی برای تحریک تقاضا صورت بگیرد.

 وی گفت: بایستی مصرف کننده های نهایی و پروژه های عمرانی دولت فعال شوند تا سطح تقاضا در جامعه بالا برود. مساله بعدی که از طرف مرکز پژوهشهای مجلس نیز تایید شده، مشکل بخش کارآفرینی ما و طرز تفکر نظام بانکی کشور است. بعنوان مثال قانون ذی نفع واحد و یا بالارفتن نرخ بهره وری بانکی از معضلات بزرگ بخش تولید صنعتی است.

روغنی گلپایگانی گفت: در میان مشکلات کارآفرینان کشور و فعالان بخش اقتصادی اولین و مهمترین مشکل، مشکل بانکی است وقتی دولت یازدهم  16 هزار میلیارد تومان را برای رفع مشکل نقدینگی به بدنه صنعت تزریق کرد بانکها این مبلغ را تبدیل به وامهای جدید کرده و بدهی های قبلی واحدها را مفاصا کردند و دیون آنها را تجدید کردند و  قبل از پرداخت این مبلغ اصل سود خود را کسر کرده اند.

رئیس کمیسون صنایع اتاق ایران در ادامه افزود: دولت موظف است مسائل منطقه ای را حل کند. تنش زدایی و ایجاد ارتباط مطلوب برای ایجاد خط صادراتی از اهمیت به سزایی برخوردار است. بازار منطقه ظرفیت بالایی دارد و سهم ما بخاطر مشکلات ناشی از تحریم اندک بوده و لازم است در این شرایط که فضا برای ارتباط موثر مساعد است، دولت حداکثر تلاش خود را برای این منظور به کار ببندد.

روغنی به موج چهارم انقلاب صنعتی تاکید کرد و گفت: در بعضی حوزه های صنعتی ایران وضعیت خوبی دارد و می تواند بدون نیاز به کشور دیگری تولید داشته باشد. اما در حال حاضر بخاطر بیکاری فزاینده، اقتصاد ما نیازمند صنایعی است که نیروی کار بیشتری لازم داشته باشد. این در حالی است که موج جدید انقلاب صنعتی چهارم در راه است و در واقع فعالیت های دانش بنیان وارد چرخه اقتصاد دنیا می شوند و نمی توانیم آن را نادیده بگیریم.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی خاطر نشان کرد ارتباط گرفتن با شرکتهای معتبر و تولید برندها یکی از راههایی است که تقریبا در زمینه اشتغالزایی سریع جواب می دهد، چرا که این برندها قبلا  خودشان را معرفی و بازارسازی و برندینگ کرده اند و حضور و همکاری شان در کشور می تواند سرعت وصل شدن ما را به بازارهای جهانی،  با سرعت بیشتری فراهم می کند.

رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران در مورد تعطیلی واحدهای صنعتی در سالهای اخیر گفت: اگر ما به دنبال رشد اقتصادی 8 درصد و بالاتر هستیم، صنایع غیر بهره ور ما باید از بین برود. طبیعی است کالایی که تکنولوژی روز را ندارد محکوم به نداشتن بازار می شود. امروزه صنعت به سمت صنایع دانش بنیان و های تک حرکت می کند. منتهی در حال حاضر این اتفاق برای ما زود است و باید طی فرایندی مشکلات حوزه صنعت را رفع کرده و با شیبی ملایم وارد مرحله بعد شویم.

وی افزود: ما در صنایع بالادستی نه چندان اما در صنایع پایین دستی از تکنولوژی دنیا عقبیم و این عقب ماندگی خیلی زیاد است. از آنجایی که گره اشتغال و تولید ما در صنایع کوچک و متوسط است ما چه بخواهیم و چه نخواهیم باید این فاصله را پر کنیم و مشکلات این حوزه را پشت سر بگذاریم.

روغنی در مورد اصرار برای ادامه فعالیت صنایعی که بازده ندارند گفت: در مجموع 30 درصد از رشد اقتصادی 8 درصدی پیش بینی شده، از محل بهره وری دیده شده است. بهره وری به معنای بهره وری در منابع انسانی، تکنولوژِی و ساختارها تعریف شده و اگر بخواهیم به این رقم (۳۰ درصد) دست پیدا کنیم حتما باید این جوانب را در نظر بگیریم. بنابراین این مسیر، مسیری است که از طی آن گریزی نیست و باید حتمن دولت در این راستا باید اقدام جدی کند.

وی در ادامه به  مبحث تامین مالی پرداخت و گفت: قطعا بانک و بازار سرمایه نیازمند بازنگری هستند. تامین منابع مالی را معطوف به بانکها داشتن تفکر غلطی است. ابزارهای مالی باید تغییر بدهیم. یکی از ابزارها بازار سرمایه است. باید در این زمینه کارایی بانکها بالاتر و دولت کارآمدتر باشد. بازار سرمایه ما در حال حاضر از بانکها توانمندترند اما مکانیزمهای موجود برای این منظور مفید و کارآمد نیستند.  

 

 

 

کد خبر 20622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =