۲۰ درصد قاچاق كشور متعلق به پوشاك است

قاسم خورشیدی با بیان اینکه اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در مبارزه با واردات پوشاک قاچاق کافی نبوده است، گفت: سالانه ۲.۵ میلیارد دلار پوشاک قاچاق به کشور وارد می‌شود

قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به افزایش و ارتقای توان دستگاه‌های کاشف گفت: در فروردین و اردیبهشت سال 96 رشد کشفیات قاچاق لوازم صوتی و تصویری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 367 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین رشد کشفیات قاچاق در 2 ماه گذشته سال جاری در بخش‌های لوازم خانگی 248 درصد، سیگار 18 درصد، لوازم آرایشی و بهداشتی 365 درصد، گوشی تلفن همراه 185 درصد،‌ البسه 376 درصد، تجهیزات یارانه‌ای حدود 695 درصد، کیف 267 درصد، دارو 37 درصد،‌پارچه 281 درصد و مواد خوراکی 72 درصد نسبت به مدت مشابه سال 95 بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه سامانه‌های الکترونیکی موجود امکانات بیشتری را برای کشف کالای قاچاق در اختیار مجموعه دستگاه‌های کاشف قرار داده است، افزود: در سال 95 بیش از 32 درصد از کالاهای قاچاق در کشور کشف شد.

خورشیدی بیان داشت: این در شرایطی است که سال 94 تقریبا 10 درصد از کالاهایی که به کشور قاچاق شده بود، کشف شد.

وی با اشاره به اینکه برآورد ورود و خروج کالای قاچاق براساس قانون و به دلایل علمی و فنی سالانه انجام می‌شود، افزود: حجم کالای قاچاق ورودی و خروجی در سال 92 به کشور 25 میلیارد دلار، در سال 93 معادل 19.8 میلیارد دلار، سال 94 معادل 15.5 میلیارد و سال 95 هم 12.6 میلیارد دلار بود.

خورشیدی بیان داشت: سال گذشته کالاهای مصرفی ورودی قاچاق به کشور 10.8 میلیارد دلار و کالاهای ممنوعه ورودی از جمله مشروبات الکلی، تجهیزات دریافت از ماهواره و ‌آلات قمار 1.3 میلیارد دلار برآورد شده است.

وی افزود: قاچاق خروجی به کشور هم که عمدتا سوخت و مقداری هم مواد پتروشیمی و دارو و آرد بوده 500 میلیون دلار برآورد می‌‌شود.

 2.5 میلیارد دلار پوشاک قاچاق به کشور وارد می‌شود

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه ارزش کالاهای قاچاق ورودی و خروجی از سال 92 تا 95، 50 درصد کاهش داشته است، بیان داشت: اما بیشترین حجم قاچاق ورودی به کشور را پوشاک تشکیل می‌دهد که ارزش آن معادل 2.5 میلیارد دلار محاسبه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل این اتفاق چیست، گفت: اقدامات مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مبارزه با قاچاق پوشاک کافی نبوده و باید در ارتباط با تقویت تولیدات داخلی و ساماندهی برندها اقدامات موثرتری انجام شود.

خورشیدی افزود: در سال جاری یکی از جدی‌ترین اولویت‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرای برنامه مصوب مبارزه با قاچاق پوشاک است و انتظار داریم، با اجرای برنامه مصوبه قاچاق پوشاک که زنجیره‌‌ای از تقویت صنایع داخلی نساجی و تولید صنعتی پوشاک و ساماندهی تولید صنفی پوشاک و همچنین ساماندهی برندهای خارجی و شناسنامه‌دار کردن پوشاک وارداتی است، اقداماتی انجام شود.

وی بیان داشت: بنابراین انتظار داریم با اجرای این برنامه‌ها توسط وزارت صنعت در سال 96 شاهد کاهش قاچاق پوشاک هم باشیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: قاچاق پوشاک از طریق تجارت چمدانی و به صورت مسافری وارد کشور می‌شود و مبارزه با آن تنگناهای خاصی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه مناطق آزاد همکاری خوبی برای مبارزه با واردات قاچاق پوشاک انجام داده‌اند، گفت: برای کنترل قاچاق در سال جاری با دبیرخانه شورای مناطق آزاد به توافق رسیدیم، تا واردات برخی کالاها مانند پوشاک که قاچاق‌پذیری بیشتری دارد، تعیین سقف واردات شود.

خورشیدی افزود: بنابراین مقرر شده سقف واردات کالا برای مناطق آزاد متناسب با نیازی باشد که در منطقه وجود دارد، تا قاچاق آن به داخل کشور محدود شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: علاوه بر آ‌ن مقرر شده که گمرک جمهوری اسلامی ایران در ورودی مناطق آزاد مستقر شود که با توجه به مجموعه اطلاعاتی که در ورودی مناطق آزاد اخذ می‌کند، بتواند بر خروج کالا از منطقه آزاد به سرزمین اصلی نظارت بیشتری داشته باشد.

 

منبع: فارس

کد خبر 20636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =