صادرات حلال به ارمنستان

مجتبی خسروتاج در نشست با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری ایرانی در ایروان پایتخت ارمنستان بر اهمیت تلاش بیشتر برای تجارت مواد غذایی و عرضه تولیدات حلال در این کشور تاکید کرد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از سازمان توسعه تجارت، خسروتاج رئیس سازمان توسعه و تجارت در این نشست که روز پنجشنبه در سفارت ایران برگزار شد، تجارت حلال بین ایران و ارمنستان را مهم خواند و آمادگی این سازمان را برای آغاز و تسهیل فعالیت های تجاری و امضای یادداشت تفاهم همکاری دو کشور در این عرصه اعلام کرد.
وی گفت: فضای مثبت و سازنده ای در روابط دو جانبه وجود دارد و عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیز از جمله مزیت های خوب تجارت با ارمنستان است.
وی افزود: با توجه به اینکه شهریورماه امسال نیز نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی در ایروان برگزار می شود، تلاش می کنیم بستر مناسبی برای صادرات بیشتر به ارمنستان فراهم شود و مشتریان را در این کشور با کالاها و خدمات فنی و مهندسی ایران آشنا کنیم.
سیدکاظم سجادی سفیر ایران در ارمنستان نیز در این نشست با اشاره به مذاکرات اقتصادی خسرو تاج در ایروان و همچنین دستاوردهای اخیر در روابط دو کشور به ویژه در عرصه اقتصادی، گفت: فضای جدید و مثبت ارتقای همکاری های سیاسی و اقتصادی تهران و ایروان، فرصت مغتنمی برای مبادلات تجاری، سرمایه گذاری و افزایش حجم تجاری از جمله صادرات کالاها و خدمات فنی و مهندسی از ایران به ارمنستان است. 
وی همچنین با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی ایرانی در تجارت با طرف های ارمنستانی، رفع مقررات دست و پاگیر و بروکراسی را با کمک سازمان توسعه تجارت خواستار شد.
شرکت کنندگان در نشست از بخش های مختلف از جمله صنعت، تجارت، معدن، کشاورزی، بانکداری و احداث نیروگاه با بیان اینکه شماری از مشکلات اصلی در انجام کارهای اقتصادی با همکاری سفارت ایران رفع شده است، گفتند که هنوز نارسایی ها و کاستی هایی در امر تجارت با ارمنستان وجود دارد و تسریع در روند پیگیری و حل آنها مورد نیاز است.
رفع گرانی حمل و نقل و ترانزیت کالا از ایران به ارمنستان، حذف عوارض گمرگی یا کاهش آن، پایان یافتن مشکل ارسال و دریافت حواله ارزی، فراهم شدن امکان سپردن وثیقه و ضمانت بانکی برای تجارت با این کشور و لزوم ساخت مکان مناسب برای عرصه کالاهای ایرانی از نیازهای ضروری اعلام شد.
معاون وزیر صنعت نیز با اعلام اینکه یکی از وظایف دولتمردان اقتصادی تسهیل قوانین و ایجاد بستر مناسب برای گسترش مبادلات و تجارت خارجی است، تاکید کرد که برای رفع نارسایی ها پیگیری و اقدام لازم انجام خواهد شد.
دیروز نیز در جریان مذاکرات خسروتاج و سورن کارایان وزیر توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری ارمنستان، ایجاد دفاتر استاندارد و مراکز عرضه محصولات و تولیدات غذای حلال ایرانی در این کشور و فعال کردن همکاری های بانکی و بیمه ای بررسی شد.
تهران و ایروان که روابط بسیار نزدیک سیاسی دارند، از دی ماه سال گذشته پس از سفر روحانی رئیس جمهوری اسلامی به ایروان، مذاکره با سرژ سرکیسیان همتای ارمنستانی و امضای چندین سند همکاری، اجرای برنامه های مختلفی را برای افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری و افزایش سطح ارزش مبادلات بین دو کشور را در دستور کار دارند. 
ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است.

کد خبر 20704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =