نرخ سود فعلی تولید را زمینگیر کرده است

حسین معروف معتقد است: نرخ سود فعلی برای تولید از خطرناک نیز فراتر رفته و در حال نابودی تولید است چراکه این سود هیچ همخوانی با سود برگشتی از فرایند تولید نداردهمچنين به نظر می رسد عزم جدی برای حل این مشکل وجود ندارد

حسین معروف در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در مورد نرخ سود بانکی در کشور گفت: نرخ سود فعلی برای تولید از خطرناک نیز فراتر رفته و در حال نابودی تولید است و واژه خطرناک برای آن پیش پا افتاده؛ چراکه این سود هیچ همخوانی با سود برگشتی از فرایند تولید ندارد و در حال حاضر تولید را زمینگیر کرده است همچنين به نظر می رسد عزم جدی برای حل این مشکل وجود ندارد.

معروف نرخ سود متعادل گفت: قبل از هر چیز باید بپذیریم که هزینه پول و هزینه تأمین مالی در کشور بالا رفته است و این گرانی هزینه تامین مالی باعث شده ما نتوانیم نرخ مناسبی برای سود را تعیین کنیم. ما با  تورم های سنواتی گذشته بی تفاوت برخورد کردیم و این بی تفاوتی باعث شده تعیین نرخ واقعی سود کار دشواری باشد. این تشخیص باید به عهده کارشناسان اقتصادی باشد. من بعنوان فعال اقتصادی می توانم بگویم بله نرخ سود بالاست و به نفع تولید نیست و نه تنها تولید بلکه به نفع هیچ فعالیت اقتصادی نیز نیست. در این شرایط تنها دلالها می توانند سود ببرند و اگر کسی بخواهد با این نرخ سود وارد فرایند تجارت و تولید شود جواب نخواهد داد و برگشت سرمایه ای ندارد.

 عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در مورد روند کاهش نرخ سود در سالهای اخیر گفت: دولت سعی کرد که نرخ سود را کاهش دهد ولی ظاهرا در این امر موفق نبود؛ چرا که این سياست دستوری انجام گرفت در صورتيكه نرخ سود را عرضه و تقاضا تعیین می کند. نرخ سودی که در حال حاضر چوب حراج می خورد در بازار تولید ما، به واسطه این است که بانک ها فعالیت اقتصادی نمی کنند. اگر بانکها فعالیت اقتصادی می کردند قطعا به این نتیجه می رسیدند که این نرخ سود نرخ واقعی سود نیست.

وی افزود: به نظر می آید که بانکها همانند ورشکسته های قدیم با سفته بازی استمحال می کنند و وام شان را نو کهنه می کنند تا بتوانند سودهایی که وعده داده اند را بپردازند. اموال بانکها به صورت اموال غیر منقول زمینگیر است و قابلیت نقدشوندگی ندارد. در واقع بانکها جذب سپرده می کنند  تا سودهای قبلی که وعده کرده بودند را پرداخت کنند. با این کار در یک دور باطل افتاده اند و سراشیبی را طی می کنند که بانک مرکزی باید برایش چاره ای بیاندیشد. اگر بانک مرکزی نتواند مقابل این فرایند باطل رابگیرد به زودی شاهد فروپاشی ساختار بانکهای رسمی و مجوزدار خواهیم بود همانطور که شاهد این اتفاق برای بانکهای بدون مجوز و غیر رسمی نیز هستیم.

حسین معروف در مورد گره خوردن مشکلات اقتصادی ما با نرخ ارز گفت: تنها کالای دولت ارز است که با فروش نفت به دست می آیند. دولت ها در ایران تمام ناکامی های اقتصادی را با دستکاری در نرخ ارز جبران کرده اند. الان هم همان شرایط ادامه دارد و هیچ تغییری در ماهیت درآمدهای دولت نیفتاده و کماکان در روی همان پاشنه می چرخد. به نظر من دولت  در نهایت هیچ چاره ای غیر ازگران کردن ارز برای جبران هزینه های سرسام آور خود ندارد و به احتمال زیاد دولت این کار را  به زودی انجام خواهد داد.

وی اظهار داشت یکی از خواسته های همیشگی اتاق بازرگانی تک نرخی شدن ارز است اما تا زمانی که تمام رشته های حیات دولت در این مملکت به ارز وابسته است بازی با نرخ ارز نیز ادامه خواهد داشت. معروف در مورد نگرانی دولت ها درمورد کاهش قیمت ریال دربرابر دلار گفت: به نظر من این بهانه قابل قبول نیست. روند قيمت دلار طی سالهای 57 تا کنون از هفت تومان به سه هزار و هفتصد تومان این نظر را رد می کند. اگر بنا بر حفظ ارزش پول ملی بود که این اتفاقات در هفت سال نبایستی رخ می داد ولی افتاده است.

کد خبر 20708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =