ریسک پذیری پايين مدیران در اصلاحات اقتصادی

محمدرضا شهیدی تبار معتقد است: در حال حاضر سودی که بانکها به مردم می دهند در حدی بالاست که انگیزه فعالان بخش صنعت و بازرگانی را برای ادامه فعالیت از آنها سلب می کند. در واقع با این میزان سود بانکی نه تنها دیگر برای کسی حضور در عرصه تولید به صرفه نیست بلکه مردم ترجیح می دهند به جای سرمایه گذاری، پول خود را در بانکها با سود ۲۰ تا ۲۳ درصد، بدون ریسک، مالیات و دردسر های مختلف سپرده کنند

محمدرضا شهیدی تبار ضمن انتقاد به میزان سود بانکی در کشور گفت: در حال حاضر سودی که بانکها به مردم می دهند در حدی بالاست که انگیزه فعالان بخش صنعت و بازرگانی را برای ادامه فعالیت از آنها سلب می کند. در واقع با این میزان سود بانکی نه تنها دیگر برای کسی حضور در عرصه تولید به صرفه نیست بلکه مردم ترجیح می دهند به جای سرمایه گذاری، پول خود را در بانکها با سود ۲۰ تا ۲۳ درصد، بدون ریسک، مالیات و دردسر های مختلف سپرده کنند.

شهیدی تبار افزود: از طرفی بانک مجبور است تسهیلات را با نرخ بالا ارائه دهد، چرا که برای ارائه تسهیلات 22 درصدی به مردم حداقل 4 درصد هزینه بانکی و 4-5 درصد نرخ هزینه مطالبات مشمول الوصول تعلق می گیرد و نهایتا تسهیلاتی با 28 الی 30 درصد  به مردم ارائه می کند.

وی در ادامه گفت: مشکل موجود این است که بانکها باید سود سپرده گذاران را پایین بیاورند که پول به سمت بخش تولیدی و بخش های دیگر اقتصادی حرکت کند و از سوي ديگر بايد نرخ تمام شده پول برای بانک كاهش پيدا كند تا بتواند تسهیلات را با روش ارزانتری به مردم ارائه دهد وگرنه اگر بخواهیم صرفا به معلول نگاه کنیم و تنها از نگاه مردم به نرخ سود بانکی بنگریم و توجهی به قیمت تمام شده پول برای بانکها نکنیم، منطق یکطرفه اقتصادی به کار بردیم.

شهیدی تبار نرخ سود منطقی را زیر 10 درصد عنوان كرد و افزود: نرخ سود معقول در حال حاضر باید واقعا زیر 10 درصد قرار بگیرد. سپرده گذاری برای کسی است که پولش را نمی تواند در جایي به کار ببرد. این پول های هنگفت و عددهای بزرگی که دارد سپرده گذاری می شود کار فعالان اقتصادی است که توان اقتصادی دارند ولی به علت اینکه  سپرده بانکی از جذابیت بیشتری برخوردار است در بانک ها گذاشته مي شود؛ پيشنهادم  زیر 10 درصد است.

وی در مورد ناکامی روند کاهشی نرخ سود که بانک مرکزی از سال پیش برای بانکها در پیش گرفته گفت: یکی از دلایل عدم جدیت در اعمال قانون فوق این است که گفته می شود پولهاي موجود وارد موسسات شبه بانکی و موسسات مالی اعتباری شده و از بانکها خارج می شود. از طرفی دغدغه دیگر بانک مرکزی این است که امکان دارد پول به سمت بازارهای دیگر مخصوصا بازار ارز، طلا و.. حرکت کند. خود بانک مرکزی نیز از ترس اینکه مبادا این پول به سمت این بازارهای غیر رسمی حرکت کند، جدیت لازم را ندارد.

شهیدی تبار در ادامه گفت: استدلال دیگر را خود بانکها مطرح می کنند و می گویند که این پول به سمت موسسات مالی غیر بانکی خواهد رفت. موسساتی که هر چند وقت یکبار خبر به مشکل خوردن یکی از آنها به گوش می رسد. موضوع اصلی دیگر هراس بانکها از هجوم مردم برای برداشتن سپرده هاست که بانک را در پاسخگویی به مردم دچار بحران خواهد کرد.

 دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان صوتی و تصویری اذعان داشت: اگر بهره بانکی یک جا و یکسان پایین بیاید و موسسات مالی غیر بانکی هم که تحت پوشش بانک مرکزی نیستند کنترل شوند، مشکلی پیش نخواهد آمد و به راحتی می توان نرخ بهره را پایین آورد. مردم امکان نگهداری پول در رقم های بالا را جز از طریق سیستم بانکی ندارند چون هم امکان و هم امنیت لازم برای اینکار وجود ندارد.بنابراین پایین آوردن نرخ سود بانکی شدنی است و تنها هماهنگی و جدیت بیشتری لازم دارد.

محمدرضا شهیدی تبار در مورد مکانیزم پایین آوردن نرخ سود بانکی بدون هزینه و بحران گفت: باید دولت و بانک مرکزی بتواند با ابزارهایی که در اختیار دارد، کنترل ارز را در دست بگیرد. عمده ارز یا متعلق به دولت است یا متعلق به سازمان ها و پتروشیمی ها و صادرکنندگانی که نظام مند و قابل کنترل هستند.بالا نگه داشتن نرخ ارز به منظور کنترل نرخ ارز شیوه مناسبی برای حل مشکل نیست.  بانک مرکزی این قابلیت را دارد که ارز را از هجوم سفته بازی در بازار ارز در امان نگه دارد و تنها یک همت جدی می طلبد. به هر حال مدیران فعلی قدرت ریسک پذیری بالایی ندارند و فکر نمی کنم  اهل ریسک باشند و بدون ریسک هم نمی شود این جراحی اقتصادی را انجام داد.

 

کد خبر 20737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =