دامنه اثر تحریم قطر در حوزه تجارت

تحریم قطر توسط کشورهای منطقه از بعد صادرات نفت، گاز و محصولات پتروشیمی بر کشورهای منطقه و جهان اثرات منفی بر جای خواهد گذاشت

قطع روابط کشورهای عرب منطقه با قطر که به یک شکاف عمیق در روابط سیاسی و اقتصادی در منطقه و ایجاد اتحادهای جدید در خاورمیانه منجر شده را باید دور جدیدی از تحولات منطقه ای در نظر گرفت. کارشناسان بین المللی معتقدند خروج قطر از دایره خشک و متعصب اتحادیه عرب و متحد شدن این کشور با قدرت های دیگر و غیرعرب منطقه از جمله ایران و ترکیه و احتمالا روسیه می تواند آرایش منطقه خاورمیانه را با تغییرات گسترده ای روبرو سازد.

به عقیده آنها در بین کشورهای عرب منطقه خاورمیانه هنوز اتحاد لازم برای تحریم قطر وجود ندارد و به همین دلیل کشورهایی همچون عراق، سوریه، تونس، لیبی، عمان، کویت و ... به جمع کشورهای تحریم کننده قطر نپیوسته اند و به نوعی کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر در اقلیت باقی مانده اند. با این حال موقعیت مرزی کشورهای مذکور به جز مصر با قطر باعث نگرانی هایی از منظر اقتصادی و ژئوپلیتیک شده که پیش بینی می شود این موضوع نیز با توجه به حمایت های سایر کشورهای منطقه ای سمت و سوی دیگری به خود گرفته و از تحلیل های دیگری برخوردار باشد که جای آن در این گزارش نیست.

در این بین به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از  eurasiareview عربستان در شرایطی ایران را به حمایت از تروریزم متهم می کند که در سال های اخیر خود این کشور به دلیل حمایت از داعش و تأمین پول و اسلحه و پرورش تروریست های خطرناک بین المللی در مضان اتهام قرار دارد.

این گزارش معتقد است در طرف دیگر حملات تروریستی روز چهارشنبه هفته گذشته به پارلمان ایران و حرم امام خمینی (ره) نشانه های دیگری از شرایط ایران است که نشان می دهد ایران خود در برابر تروریزم و حملات آن قرار دارد. این گزارش با بررسی ابعاد اقتصادی تحریم قطر توسط کشورهای همسایه معتقد است این نوع تحریم اثراتی را در حوزه های منطقه ای و جهانی با خود به همراه دارد که از آن جمله باید به مشکلات حوزه تجارت به خصوص در حوزه انرژی و محصولات پتروشیمی اشاره کرد.

این گزارش می افزاید رکود و افت در عرضه محصولات پلیمری از قطر قطعا بر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اثرگذار خواهد بود. این کشور در حدود 2 میلیون متریک تن در سال یعنی معادل 2 درصد از کل عرضه سالانه محصولات پلی اتیلن دنیا را در اختیار دارد. این کشور 85 تا 90 هزار متریک تن در سال از این محصول را به بحرین، مصر، عربستان و امارات صادر می کند که در نتیجه این تحریم ها این میزان صادرات با توقف روبرو خواهد شد.

این گزارش می افزاید بر این اساس کشورهای تحریم کننده در درجه اول باید جایگزین واردات این میزان پلی اتیلن را ایجاد کنند که این تأثیر این تحریم بر خود این کشورها است. بخش بزرگی از صادرات محصولات پلیمری منطقه از طریق بندر جبل علی در امارات صادر می شود و این در حالی است که به رغم بسیاری از بحران ها در روابط ایران با کشورهای عربی اما صادرات محصولات مذکور تولید شده توسط ایران توسط امارات تحریم نشده است و این عجیب است که صادرات محصولات قطری با تحریم روبرو شده است.

از بعد دیگر آنطور که eurasiarevie در این گزارش آورده اثرات منفی ناشی از تحریم صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری بر بازارهای جهانی و تجارت این محصولات در دنیا است. قطر یکی از کشورهای مهم تولیدکننده محصولات در دنیا است که بخش زیادی از تولید خود را صادر می کند.

کارشناسان می گویند تحریم این کشور می تواند بخش قابل توجهی از توازن عرضه و تقاضا برای محصولات پتروشیمی را با ضعف روبرو می سازد و این موضوع باعث می شود قیمت این محصولات به زودی در بازارهای جهانی با افزایش روبرو شود کمااین که قیمت های نقدی محصولات پتروشیمی طی هفته اخیر با رشد مواجه شده است. به این ترتیب باید اثر دیگر تحریم قطر را در اثرات منفی این تصمیم بر بازار محصولاتی همچون وینیل ها، متانول، متیل بوتیل اتر و ... دانست.

قطر سالانه 300 هزار متریک تن وینیل کلراید منومر صادر می کند. 150 هزار متریک تن در سال صادرات اتیل دی کلراید و صادرات 250 هزار متریک تن در سال سود کاستیک از دیگر محصولات صادراتی این کشور محسوب می شوند که در حال حاضر بازارهای جهانی با کمبود این میزان روبرو شده که قیمت ها را می تواند با روند افزایشی روبرو سازد.

در این بین همچنین کشورهایی همچون هند که از گاز طبیعی قطر استفاده می کردند نیز از دیگر کشورهایی هستند که می توانند از وضعیت پیش آمده اثر بپذیرند و در عین حال دسته دیگر تأثیر پذیر از این شرایط کارگرانی هستند که از اقصی نقاط دنیا در قطر مشغول به کار شده اند.

کد خبر 20739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =