افت ۵.۵ واحد درصدی تعطیلی بنگاه ها در دولت یازدهم

علی یزدانی اعلام کرد بعد از برجام و در دولت یازدهم رشد تعطیلی بنگاه های کوچک و متوسط از ۲۰ درصد به ۱۴.۵ درصد کاهش یافت

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در گفت و گوی اختصاصی با اگزیم نیوز گفت: بنگاه هایی که 50 تا 150 نفر نیرو دارند کوچک و متوسط تلقی می شوند که به دستورمقام معظم رهبری ستاد اقتصاد مقاومتی برای این گروه تشکیل شد تا دست یابی به اهداف اقتصادی ممکن شود.

علی یزدانی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما قابلیت های بنگاه های کوچک و متوسط ضعیف است و این واحدها بر خلاف بنگاه های بزرگ پراکندگی گسترده ای در شهرک ها و نواحی صنعتی دارند.

یزدانی صنایع کوچک و متوسط کشور را قابل رقابت با جهان نمی دانست و در ادامه افزود: بیشتر این صنایع با تکنولوژی روز دنیا همگام نیستند و خود را به استانداردهای جهانی نزدیک نکرده اند پس انتظار می رود که توان رقابت با سایر کشور ها را در بازار جهانی از دست بدهند.

وی تصریح کرد: صنایع کوچک و متوسط به محیط بسته ای اتکا دارند و به همین دلیل با کوچک ترین لرزش اقتصادی در داخل کشور دچار مشکل می شوند.

وی به یکی از مواردی که به صنایع کوچک و متوسط آسیب رسانده است اشاره کرد و گفت: صنایع کوچک در دولت دهم با توجه به افزایش 3 برابری نرخ ارز و به دنبال آن آزاد سازی حامل های انرژی باز هم نتوانست جایگاه خود را در بازار حفظ کند و در نهایت مجبور به ارائه تسهیلات زود بازده ای شد که به دلیل عدم مطالعات فنی و اقتصادی موجب بازگشت سرمایه نشد.

یزدانی ادامه داد: اقدامات مذکور دولت در شرایطی بود که تقاضا به حداقل رسیده و دیگر تلاطمی در بازار وجود نداشت و مردم ولع خرید و ذخیره سازی اجناس را نداشتند که این موضوع باعث صدمه دیدن بنگاه های کوچک و متوسط شد.

وی خاطر نشان کرد: البته مدیریت بنگاه داری در صنایع کوچک و متوسط کشورمان بسیار ضعیف است و این مزید بر علت می شود کما اینکه بسیاری از بنگاه های کوچک و متوسط ما به دلیل عدم مدیریت صحیح و در حالی که مدیر منابع مالی و همچنین بازار یاب خوبی نداشتند پذیرای تعطیلی کسب و کار خود شدند.

یزدانی رکود و دیگر مشکلات حال حاضر را به دلیل اقدامات اشتباه دولت های قبل دانست و اظهار کرد: دولت دهم بحرانی را در اقتصاد کشور به وجود آورد و زمانی که دولت یازدهم زمام داری کشور را بر عهده گرفت که همراه با تنش ها و چالش های جدی بود.

وی در رابطه با آینده اقتصادی کشور ابراز امیدواری کرد و گفت: خوشبختانه با تصمیماتی که در 1+5 گرفته شد وضعیت جدیدی به وجود آمد که منجر به آرامش در سیاست اقتصادی داخل و خارج کشور شد و در مسیر پیش برد اهداف خود بر روی ریل های توسعه قرار گرفتیم، به طوری که آمار تعطیلی ها هنگام شروع دولت یازدهم از 20 درصد به 14.5 درصد کاهش یافت.

یزدانی گفت: دولت تدبیر و امید با در نظر گیری طرح های تشویقی همانند " طرح رونق" به بنگاه ها یاری رساند اما با این حال نرخ تسهیلات در حوزه تجارت، صادرات و همچنین بانک ها امکان فعالیت بنگاه ها را مختل می کنند.

به گفته وی، نگاه های حکومتی باید از توسعه بنگاه ها دور نگه داشته شود اما  متاسفانه شاهد هستیم علارقم تسهیلاتی که نظام مالیاتی و تامیین اجتماعی برای تولییدکنندگان در نظر گرفته است اجرای آن با مشکل رو به رو بوده و گاهی هم نادیده گرفته می شود.

بزدانی اظهار کرد: ادامه سیاست های غلطی که در گذشته انجام می شود می تواند به اندک بنگاه های فعال و باقی مانده هم آسیب جدی برساند و باید هر چه سریع تر در نظام مالیاتی، بانکی و تامیین اجتماعی تجدید نظر شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اگزیم نیوز مبنی بر اینکه آیا تزریق پول می تواند بخشی از مشکلات بنگاه های کوچک و متوسط را حل کند؟ گفت: بنگاه های اقتصادی نیاز به نقدینگی دارند و بازار پولی و سرمایه بزرگترین حامیان بنگاه ها بوده اند البته باید دقت شود که نرخ تسهیلات باید به نرخ تورم نزدیک شود وگرنه توسعه ایی رخ نمی دهد. یعنی هر آنچه احصا بکنند باید به بانک ها پرداخت کنند.

بزدانی افزود: سازمان تامیین اجتماعی و نظم مالیاتی ضعف های فاحشی دارند که از جمله آن می توان به یکسان بودن نرخ مالیات و تسهیلات در تمامی نقاط اشاره کرد و این درحالی است که شرایط تولید و هزینه ها در خارج و داخل شهر و همچنین مناطق محروم یکسان نیست و باید چاره ایی برای نکته در قوانین لحاظ شود.

به اعتقاد مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، نقدینگی یکی از مهمترین عوامل حیاتی بنگاه ها است اما بیش از 60 درصد نیاز ها بستگی به دیگر عواملی که گفته شده است.

یزدانی در پایان سخنان خود گفت: برای احیاء صنایع کوچک و متوسط نیاز به سرمایه گذاران داخلی و خارجی است که در برنامه ششم توسعه هم به آن اشاره شده اما باید پیش از انتظار شرایط لازم را برای سرمایه گذاران فراهم کنیم و مقررات کشور مدام دست خوش تغییرات نشود.

کد خبر 20743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =