فرصت «تامین منطقه ای برجام» در حوزه نفت،  گاز و پتروشیمی

به گفته علی شمس اردکانی شرایط حال حاضر منطقه فرصت خوبی برای تعامل بهتر باشد که من اسم آن را «تامین منطقه ای برجام» در زمینه های نفت و گاز و پتروشیمی می گذارم

قطر کشوری مهم در حوزه پتروشیمی در منطقه است که با تولید دو میلیون تن محصولات پلیمیری، 2 درصد عرضه کل دنیا را به خود اختصاص داده است و اهمیت به سزایی در بازار منطقه دارد. در بخش گاز نیز قطر کشوری است که جزو ابرقدرت های گازی منطقه محسوب می شود. کارشناسان معتقدند تنش اخیر میان قطر و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برنامه های توسعه ای گازی این کشور را دستخوش تغییر خواهد کرد. نقش ایران در این میان حساس و استراتژیک است. تحریمها علیه قطر روابط ایران را با این کشور وارد مرحله جدیدی کرده است که نیازمند استراتژی حساب شده و متفاوت با گذشته است. علی شمس اردکانی رئیس کمیسیون انرژی، نفت و محیط زیست اتاق بازرگانی ایران در اینباره می گوید: تا کنون هیچ مصوبه ای در مورد محاصره دریایی قطر تصویب نشده است و تحریمهای اخیر سرخود و با هماهنگی عربستان انجام شده و قانونی و قابل اجرا نیست.

به گفته وی با توجه به اینکه حمل و نقل محصولات پتروشیمی دریایی است، ایران می تواند در این زمینه ورود کند. در حال حاضر چندین شرکت حمل و نقل طرف قرارداد عربستان به دلیل ارجحیت منافع کار با عربستان و فشار سیاسی این کشور ، همکاری خود را با قطر قطع کرده اند و محموله های قطر را حمل نمی کنند و این به معنی فراهم آمدن فرصت حضور برای ایران است.

شمس اردکانی توضیح داد: مجموعه های پتروشیمی ما در عسلویه و مجتمع های پتروشیمی مستقر در بندرامام به دلیل امتیاز نزدیکی می توانند با شرکتهای حمل و نقل که محصولات ایران را حمل می کنند کسب و کار مشترک داشته باشند و حتی محصولات پتروشیمی قطری را با قیمت مناسب پیش خرید کنند و به مجموعه حمل و نقل خود بیفزایند. وی افزود: ایران حمل و نقل دریایی گسترده ای دارد که در حمل محصولات پتروشیمی نیز مهارت دارند و می تواند در این زمینه وارد عمل شود.

وی گفت: بعنوان نمونه  در ایران شرکتهای بزرگی هستند که محصولات اوره و آمونیاک تولید می کنند در قطر نیز یک مجتمع نسبتا بزرگ اوره و آمونیاک فعال است. با یک بازاریابی حساب شده شرکتهای داخلی می توانند محصول قطر را بخرند و به سهم خود اضافه کرده و با صادرات آن سود خوبی نیز ببرند و از آن طرف قطر را از تنگنا نجات دهند.

شمس اردکانی در خصوص همکاری ایران و قطر در حوزه گاز گفت: صادرات گاز قطر بصورت LNG است و ایران در LNG فعالیت چندانی ندارد. کشتی های حمل LNG، کشتی های ویژه ای هستند که ایران ندارد و نقش خاصی نمی تواند در این حوزه ایفا کند اما ممکن است بتوانیم همکاریهایی نیز در این زمینه داشته باشیم.

رئیس کمیسیون انرژی، نفت و محیط زیست به مساله پارس جنوبی و مشکل قدیمی ایران و قطر اشاره کرد و گفت: اشتباه بزرگی که از زمان کشف میدان گازی پارس جنوبی قبل از انقلاب رخ داد این بود که می شد در آن زمان این مشکل را حل کرد و برنامه بهره برداری مشترک را با قطر به آسانی ریخت اما این اتفاق نیفتاد. بعد از انقلاب هم درگیری جنگ این فرصت را از ما گرفت چرا که بسیاری از کشورهای منطقه از جمله قطر رابطه خوبی با ایران نداشتند. شاید شرایط حال حاضر منطقه فرصت خوبی برای تعامل بهتر باشد که من اسم آن را «تامین منطقه ای برجام» در زمینه های نفت و گاز و پتروشیمی می گذارم.

وی بحران قطر را به لحاظ ادامه دار یا مقعطی بودن آن غیر قابل پیش بینی دانست و گفت: باید دید چه رویدادهایی در روزهای آتی رخ خواهد داد.

 

کد خبر 20758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =