خیز ایران برای بازار مواد غذایی قطر

ایران می تواند نیازهای قطر به مواد غذایی را در نبود کشورهای عرب و شرکای اصلی قدیمی دوحه تأمین کند و در این رابطه ظرفیتی معادل ۲۰ برابر میزان همکاری فعلی بین دو کشور وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به خبر ارسال پنج محموله هواپیمای باری از مواد غذایی به قطر اعلام کرد ایران قصد دارد روزانه در حدود 100 تن میوه و سبزیجات را از این طریق به مقصد قطر بارگیری و اعزام کند تا کمبودهای ناشی از تحریم های این کشور واردکننده مواد غذایی را پوشش بدهد.

بر اساس این گزارش قطر در حال مذاکره با ایران و ترکیه برای تأمین امنیت غذایی و آب آشامیدنی مورد نیاز خود است تا بعد از تحریم های این کشور توسط عربستان، امارات، مصر و بحرین بتواند منابع غذایی خود را از کانال های جدید تأمین کند. به گزارش رویترز به نقل از یک دیپلمات ایرانی در دوحه در شرایط فعلی سه هواپیمای باری روزانه مواد غذایی مورد نیاز قطر را از طریق هوایی به این کشور اعزام خواهند کرد و همچنین برخی محموله های فسادناپذیر غذایی نیز از طریق کشتی های کوچک به این کشور اعزام می شوند.

به گفته وی ایران امادگی آن را دارد تا در صورت نیاز از طریق اعزام کالاهای بیشتر نیاز قطر را تأمین کرده و مشکلات این کشور همسایه را از این نظر برطرف سازد. به گزارش اگزیم نیوز تا پیش از این روابط تجاری ایران و این کشور همسایه سالانه در حدود 160 میلیون دلار بیشتر نبوده و از این منظر ایران در سال های گذشته نتوانسته بازار قطر را آنطور که ظرفیت های همکاری دو طرف نشان می دهد از آن خود کند.

مسوولان معتقدند ایران می تواند 5 تا 6 میلیارد دلار در سال با قطر روابط تجاری داشته باشد و این در حالی است که کشورهای عربی تحریم کننده دوحه کشورهای اصلی تأمین کننده نیازهای این کشور هستند و به عقیده کارشناسان در شرایط فعلی بهترین زمان برای استفاده حداکثری از ظرفیت های دو کشور فراهم شده است.

در این رابطه رییس اتحادیه صادرکنندگان گوشت دام اعلام کرده است در دو روز گذشته روزانه 66 تن گوشت خام به قطر صادر شده و این آمادگی وجود دارد تا طی هفته های پیش رو روزانه 90 تن گوشت به این کشور اعزام شود. قطر 80 درصد از نیاز خود را برای تأمین زندگی 2 و نیم میلیون نفر از ساکنان این کشور از طریق واردات از طریق کشورهای عرب همسایه خود تأمین می کرده است.

در این رابطه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران درباره ارسال محموله های غذایی به قطر عنوان کرد بخش خصوصی برای صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به قطر در حجم بالا اعلام آمادگی کرده است اما حمایت‌های دولتی در این زمینه صورت نگرفته است، چراکه قطری‌ها استقبال چندانی نکرده‌اند که وابستگی زیادی به محصولات ایران پیدا کنند.

کاوه زرگران گفت: «در این مدت جلسات مشترکی میان دولت و بخش خصوصی با یکدیگر به منظور صادرات بیشتر محصولات به قطر برگزار شد اما به نظر می رسد قطر بنا به دلایلی تمایل ندارد که وابستگی زیادی به ایران پیدا کند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به حجم روابط تجاری دو کشور گفت: «سال گذشته ایران در مجموع ۱۰۸ میلیون دلار به قطر صادرات داشته است که ۱۸ میلیون دلار آن محصولات و مواد غذایی و کشاورزی بوده و از این رقم حدود ۱۰ میلیون دلار آن پسته و زعفران بوده است. این نشان می‌دهد عملا تجارت بین ایران و قطر در حوزه غذا و کشاورزی میزان خیلی پایین بوده و آن چیزی هم که اتفاق افتاده پتانسیل های کشور ماست که قطر نمی‌توانسته از کشورهای دیگر آن را تامین کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران همچنین گفت:‌ با توجه به رقم واردات سه میلیارد دلاری قطر انتظار بیشتری برای صادرات به قطر وجود دارد. انتظار بخش خصوصی ایران این بود که حجم زیادی از اقلام مورد نیاز قطر را تامین کند و برای واردات حجم بالا محصولات ایران استقبال زیادی از طرف قطر صورت بگیرد اما روابط تجاری که از گذشته در جنوب کشور با قطر صورت می گرفت همچنان وجود دارد و توافقی بین دولت‌ها برای توسعه روابط تجاری اتفاق نیفتاده است.  

در این رابطه رییس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران نیز در تشریح ابعاد اقتصادی قطع رابطه کشورهای عربی با قطر اظهار داشت: از بعد اقتصادی، این مساله می‌تواند یکی از موضوعات مهم برای کشورهای منطقه و از جمله ایران باشد؛ چرا که این کشور سالانه، حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار از عربستان و امارات متحده عربی، مواد غذایی وارد می‌کند و کشور ثروتمندی در منطقه به شمار می‌رود؛ از سوی دیگر، ایران نیز پتانسیل‌های بسیاری در موضوع تامین مواد غذایی و مایحتاجی که کشور قطر نیاز داشته، دارد؛ ضمن اینکه قطر، کشوری نزدیک به ایران است و از سه بندر مهم کشور ما از جمله بندرعباس، لنگه و بوشهر با زمانی کمتر از ۱۲ ساعت از طریق آبی، می‌توان کالاها را برای این کشور ارسال کرد.

محمد لاهوتی گفت: بر این اساس، قطع رابطه کشورهای عربی با قطر، در بحث رونق صادرات ایران می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ بنابراین شرایط برای توسعه روابط ایران و قطر بسیار مهیا است و البته جای نگرانی برای قطر در تامین مایحتاج کشورش در این زمینه وجود ندارد؛ چراکه کشور قدرتمندی مثل ایران را در کنار خود دارد که در مسائل اقتصادی می‌تواند کمک‌کننده به گذر از شرایط پیش آمده برای این کشور باشد؛ ضمن اینکه قطری‌ها یکی از شرکای ایران در حوزه‌های گازی هستند و در این شرایط سختی که برای آن کشور پیش آمده، اگر احساس کنند که شریک قدرتمندی مثل ایران در وضعیت سخت و ناگوار منطقه‌ای، برای روابط آینده دوجانبه نیز بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد.

 

کد خبر 20773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =