آسيب بخش بازرگاني از طرح ادغام

محسن بهرامی ارض اقدس معتقد است: اهداف اولیه ادغام وزارت صنعت‌،معدن و تجارت در سال ۹۰ به منظور کوچک‌سازی،کاهش بوروکراسی اداری،‌برون‌سپاری، ایجاد هماهنگی بین اهداف ساختار تولید و تجارت، بهبود فضای کسب و کار، و... بوده اما در این مدت نه تنها پیشرفت مورد انتظار در بخش بازرگانی حاصل نشد بلکه بازرگانی داخلی، صادرات غیرنفتی و حمایت از مصرف کنندگان بشدت آسیب دید

 به گزارش اگزیم نیوز محسن بهرامی ارض‌ اقدس در بیست و هفتمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره احیای وزارت بازرگانی گفت: وزارت بازرگانی با قدمت بیش از 150 سال در 80 سال اخیر دستحوش تغییرات فراوان شده است  و  به رغم اهداف اولیه ادغام وزارت صنعت‌،معدن و تجارت در سال 90 به منظور کوچک‌سازی،کاهش بوروکراسی اداری،‌برون‌سپاری، ایجاد هماهنگی بین اهداف ساختار تولید و تجارت، بهبود فضای کسب و کار، تسریع در عضویت هدفمند در سازمان تجارت جهانی، مدیریت واردات و سیاستگذاری‌های مناسب برای کاهش قاچاق کالا ، عملکرد شش ساله وزارتخانه جدید حاکی از آن است که به دلیل کم توجهی و کم تحرکی وزیر دوره ادغام  اهداف مد نظر به دست نیامد.

وی افزود: در این مدت نه تنها پیشرفت مورد انتظار در بخش بازرگانی حاصل نشد بلکه بازرگانی داخلی، صادرات غیرنفتی و حمایت از مصرف کنندگان بشدت آسیب دید.

ارض اقدس با اشاره به بازپس‌گیری قانون تمرکز وظایف کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی گفت: پس از اجرای قانون انتزاع در سال 91 و دادن مسئولیت‌های تنظیم بازار به جهاد کشاورزی برخی امور مانند نظارت بر اصناف اجرا نشد. اصناف در این شرایط در واقع بدون پشتیبان به حال خود رها شدند همچنین حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از طریق سیاستگذاری‌های بخش توزیع و پخش به خوبی انجام نشد و با تصویب قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی اعلام سیاست‌های تجاری برعهده وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت که در نتیجه این وضعیت تعرفه‌های تجاری بالا رفت و ممنوعیت فصلی برای واردات برخی محصولات کشاورزی مانند حبوبات، شکر، گوشت، ایجاد شد که این امر افزایش قیمت این محصولات را در بازار داخلی  به دنبال داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  گفت: با وجود حمایت‌های مناسبی که  از تولیدکنندگان داخلی به عمل آمد اما این امر منجر به افزایش قیمت اقلام مصرفی مردم در بازارهای داخلی و نارضایتی گسترده میان مردم شد. که یکی از نتایج این حمایت ها توقف واردات گندم و در عوض آن تبدیل ایران به یک صادرکننده در این بخش بود. در واقع واگذاری صنایع بلافصل مرتبط با محصولات کشاورزی و پروتئینی به جهاد کشاورزی و نگاه تبعیض‌آمیز به این صنایع از جمله قند و شکر و صنایع لبنی در کنار حمایت از چایکاران و چغندرکاران مشکلات صنعتی را تشدید کرد.

وی افزود: خوشبختانه دولت پس از 6 سال از اجرای طرح ادغام وزارت صنعت، معدن و تجارت و اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی با آسیب‌شناسی‌هایی که در 4 سال گذشته انجام داد به این نتیجه رسید که دوباره وزارت بازرگانی را احیاء و وظایف مرتبط در قانون انتزاع را از وزارت کشاورزی را جدا کند.

بهرامی ارض اقدس گفت: از مجلس شورای اسلامی درخواست داریم تا تصمیم‌گیری در این حوزه را به بخش خصوصی در دستور کار قرار داده و ابعاد مختلف احیای وزارت بازرگانی را در مدت باقیمانده با دقت و سرعت و استفاده از نظرات کارشناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. البته باید دید بازگشت وزارت بازرگانی با ابعاد اقتصاد مقاومتی، رویکرد جذب سرمایه‌گذاریهای خارجی و همچنين صادرات غیرنفتی تناقض نداشته باشد. در واقع اتاق بازرگانی با هدف بازمهندسی اساسی در ساختار و فرآیند اقتصادی دولت پیشنهادات خود را ارائه می‌کند كه در اين بين بايد  اعضای هیئت نمایندگان از موضع‌گیریهای ناقص خودداری کنند.

دبیر ستاد تنظیم بازار  تاکید کرد : بیان نظرات مختلف از سوی اعضای اتاق بازرگانی منجر به ایجاد این تلقی می شود که در اتاق بازرگانی اتفاق نظر در خصوص احیای دوباره این وزارتخانه اقتصادی در دولت وجود ندارد.

 

کد خبر 20790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =