نقش آفرینی جدید بانک توسعه صادرات در حوزه خدمات فنی و مهندسی

محمدرضا انصاری می گوید: در مورد ضمانت نامه یک اقدام موضعی با اختصاص ۲۵۰ میلیون دلار انجام شده که من امیدوارم بانک توسعه صادرات از این فرصت استفاده کند و همه این پول را در اختیار بگیرد و در بانکهای کشورهای دیگر سپرده گذاری کند تا معادل چند برابر آن شرکت ها بتوانند قرارداد امضا کنند

اگرچه در حال حاضر کمبود منابع مالی، مهم‌ترین مشکل توسعه اقتصادی کشور اعلام می‌شود، اما واقعیت آن است که مشکل موجود در مسیر توسعه اقتصادی، تنها کمبود پول و منابع مالی نیست و نگاهی به تجارب کشورهای دنیا این موضوع را به ما ثابت می‌کند که این دیدگاه غلط نیازمند پذیرش و اصلاح است. در این راستا باید توجه کرد که غفلت از کارآفرینان و نیروهای انسانی که می‌توانند با بسترسازی مناسب، مشکلات را حل کنند یک اشتباه بزرگ است و برای توسعه اقتصادی باید شرایط و بسترهای مناسبی برای شکل‌گیری استعدادهای اجتماعی فراهم و مدیریت شود.

در این رابطه نایب رئیس اتاق بازرگانی در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این نکته که صادرات خدمات فنی و مهندسی ما گرفتار موضوع ضمانت نامه هاست که خوشبختانه گشایش هایی در این حوزه انجام شده است گفت: با تصمیمی که در شورای عالی صادرات غیر نفتی اتخاذ شده مبنی بر تخصیص 250 میلیون دلار سپرده نزد بانکها برای ضمانت نامه ها، این مشکل تا حدی حل شده است. به گفته محمدرضا انصاری بدهی های دولت بابت جایزه صادراتی مهم است و نوعی بی توجهی به صادرات است. با پرداخت این بدهی می توان اعتماد صادرکنندگان را مجددا بالا برد و به دنبال آن شاهد بالا رفتن حجم صادرات باشیم.

وی گفت: امروز مساله ای که در این باره مطرح است؛ در مورد ضمانت نامه یک اقدام موضعی با اختصاص 250 میلیون دلار انجام شده که من امیدوارم بانک توسعه صادرات از این فرصت استفاده کند و همه این پول را در اختیار بگیرد و در بانکهای کشورهای دیگر سپرده گذاری کند تا معادل چند برابر آن شرکت ها بتوانند قرارداد امضا کنند. البته برای هر قراردادی بین 30 – 20 درصد ضمانت نامه لازم است. یعنی مبلغ 250 میلیون دلار رقمی بیش از یک میلیارد دلار می تواند قرارداد ضمانت کند.

وی خاطر نشان کرد: اگر بانک توسعه صادرات از این موضوع استفاده کند می توان به شرکتهای ما در برخی کشورها کمک موثری کرد.

محمدرضا انصاری در مورد ظرفیت حضور در بازار خدمات فنی و مهندسی حوزه خلیج فارس گفت: ما در حوزه خلیج فارس می توانیم در بخش ساخت و ساز ورود موثری داشته باشیم چون از طرفی مهندسین ما عملکرد کیفی خوبی دارند و سابقه درخشانی در ایفای تعهدات خود داشته اند و از طرفی با قیمت های بسیار مناسب نسبت به رقبای ترک و چینی که از رقبای اصلی ما هستند، کار می کنند، لذا همواره قیمت خدمات فنی و مهندسی ایران از این کشورها پایین تر بوده یا برابر است.

وی به فرصتی که برجام در این زمینه برای کشور فراهم کرده اشاره کرد و گفت: آغاز اجرای برجام و لغو تحریم‌ها اتفاق مبارکی بود که در زندگی ما بیش از همه اثر داشت؛ چراکه بیشترین آسیب‌ها را صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی از تحریم‌ها دیدند و حال توافق با دنیا به معنای ارتباط مجدد با اقتصاد دنیا است و به‌رغم تمام کاستی‌های داخلی و موانع موجود در مسیر توسعه کشور، بسیار مثبت و مفید ارزیابی می‌شود و ورود سرمایه خارجی را به‌ دنبال دارد. اما مدیریت ورود سرمایه است که آینده را تامین می‌کند و مقصود ما باید ظرفیت‌سازی ملی برای سال‌ها و نسل‌های آینده باشد.

انصاری حوزه خلیج فارس را فرصتی مناسب برای ورود فعالین حوزه صادرات خدمات دانست و گفت: پتانسیل همکاری و صادرات با کشورهای خلیج فارس به لحاظ فنی و مهندسی وجود دارد ولی این قصه تابع حسن روابط میان کشورهاست. جایی که روابط مناسبی وجود دارد کار بهتر پیش می رود. نتیجتا کشورهایی که دارای روابط بهتری با ما هستند مانند عراق، سوریه و این روزها احتمالا قطر و لبنان، فضای خوبی برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی فراهم می شود. افغانستان و پاکستان نیز تا حدودی این ظرفیت را برای ما در این حوزه دارند. روابط با همسایه های شمالی نیز تقریبا مناسب است و امکان حضور ما وجود دارد.

وی گفت: در مجموع می توان گفت ایجاد بستر مناسب برای صادرات خدمات فنی مهندسی که هم به ساخت و ساز ارزان و با کیفیت در کشورهای مقصد کمک کند و هم در توسعه صادرات ما مفید باشد تابع مناسبات سیاسی و روابط دوجانبه است.

انصاری در مورد فرصت استفاده از ظرفیت های قطر برای خدمات فنی و مهندسی ایران گفت: در وهله اول این موضوع بستگی به این دارد که وضعیت فعلی چقدر ثبات دارد. اما حتی در صورتی که این موقعیت مقطعی باشد، حضور شرکتهای ما در قطر مفید است چراکه در آینده می تواند موجب حضور بیشتر و گسترش فعالیت کشور باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: حمایت از صادرکنندگان در همه بخشها به تدبیر جمعی با ابتکار تشکل‌ها و اتاق بازرگانی و همراهی مسوولان دولتی نیاز دارد و فهم و درک و اقدام جمعی می‌طلبد؛ چراکه با توجه به نیاز روزافزون اقتصاد جهانی به توسعه عمرانی و زیرساختی، صدور خدمات فنی و مهندسی، فرصتی جهانی است که می‌تواند برای ایران ارزآوری به همراه داشته باشد و نقش سیاسی و اقتصادی کشور را تثبیت کند.

وی اذعان داشت:  اگر دولت بگذارد که این ظرفیت عظیم صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران از بین برود، به سختی دوباره می‌توان آن را شکل داد، چراکه بیش از ۲۰ سال است که روی این بخش از صادرات کار شده و اکنون به اینجا رسیده است. نباید از این موضوع غفلت کرد که در صحنه‌های جهانی رقابت‌ها با حمایت‌ دولت اتفاق می‌افتد و معمولا دولتمردان از نفوذ سیاسی یا امکانات مالی خود استفاده می‌کنند و در دنیا کشوری نیست که موفق باشد و از صادرات خود حمایت نکند و فرصت قطر نیز از این حوزه مستثنی نیست.

 

کد خبر 20811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =