بازار قطر در انتظار حمایت های دولتی

کاوه زرگران گفت: وقت ان است که دولت مسوولیت صادرات را به بخش خصوصی واگذار کند و ورود به بازار قطر را به این بخش بسپارد

طبق تازه‌ترین آمارها وضعیت صادرات شاخص اقلام عمده گروه صنایع غذایی طی ۱۲ ماهه سال گذشته و صادرات محصولات صنایع غذایی کشور در مقایسه با سال گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرده است. حمایت از حوزه مواد غذایی همواره نتیجه مطلوبی در پی داشته است.

کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با اگزیم نیوز در این باره می گوید: طبق آماری که داریم صادرات در سال 95 نسبت به سال قبل 20 درصد وزنی و 15 درصد ارزشی رشد داشته است. در لبنیات بیشترین رشد را داشته ایم و صادرات ما به 773 میلیون دلار رسیده و ده درصد رشد وزنی و 25 درصد رشد ارزشی داشته است. بعد از آن صادرات شیرینی و شکلات 20 درصد و صادرات کشمش و رب گوجه در رتبه های دیگر قرار دارند.

زرگران در مورد دلایل رشد صادرات مواد غذایی گفت: پرداخت یارانه صادراتی توسط دولت در سه ماهه پایانی سال 95 در این امر موثر بوده است. وزارت جهاد کشاورزی با یک تدبیر درست به اقلام مختلف کالایی حوزه لبنیات یارانه صادراتی تخصیص داد که باعث رشد صادرات اقلام مختلف لبنی، علی الخصوص شیرخشک شد.

وی افزود: شیر خشکی که در سه ماهه دوم و سوم سال در انبارها دپو داشتیم و مازاد شیر ما هم مرتب تبدیل به شیر خشک می شد خوشبختانه صادر شدند و منجر به ارزآوری شد و از طرفی حجم شیرخشکی هم که در کشور تولید می شود دیگر مازاد بر مصرف نیست.

زرگران گفت: رشد بخش لبنیات ما مدیون سیاست درست وزارت کشاورزی در تخصیص یارانه صادراتی است که فرصت را برای رقابت شرکتهای ایرانی با رقبای دیگر خصوصا ترکها فراهم آورد.

وی خاطر نشان کرد: این قبیل حمایتها راهکاری است که همه کشورهایی که به صادرات خود اهمیت می دهند در دستور کار دارند. جایزه صادراتی، یارانه صادراتی، یارانه حمل و نقل و حتی حمل رایگان مهمترین ابزارهایی هستند که منجر به کاهش قیمت تمام شده برای صادرکننده می شوند تا صادرکننده توان رقابت و کسب بازار را پیدا کند. به گفته وی امکاناتی که دولت ترکیه برای صادرکنندگان خود در نظر می گیرد به نسبت حمایت هایی که دولت از صادرکننده های ما می کند غیر قابل مقایسه است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران گفت: ما شاهد نتیجه مطلوب این حمایت کوچک از طرف دولت بوده ایم و آثار آن در آمار صادراتی مشخص است. امیدواریم این حمایت از بخش لبنیات به بخشهای دیگر نیز گسترش پیدا کند و ما در پایان 1396 شاهد رشد بیشتری در حوزه صادرات مواد غذایی باشیم.

کاوه زرگران در مورد فرصت قطر و کشورهای حوزه خلیج فارس به لحاظ ظرفیت های صادرتی در حوزه مواد غذایی گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس و در شرایط فعلی بازار قطر فرصت خوبی برای مواد غذایی ایرانی محسوب می‌شوند و ما می‌توانیم تمام مایحتاج قطری‌ها را تامین کنیم. گوشت، مرغ، صیفی‌جات، لبنیات و نان از جمله اقلامی است که قابلیت ورود به این بازار را دارد. صادرات از ایران به قطر از دو مسیر دریایی و هوایی قابل انجام است و برخی از کالاها که تاریخ مصرف کوتاهی دارند می‌توانند از طریق هوایی و سایر کالاها نیز از راه دریایی به قطر فرستاده شوند.

زرگران به معضل هزینه حمل و نقل در صادرات به قطر اشاره کرد و گفت: هزینه حمل به قطر گران است و به نظر می‌رسد که دولت باید از مشوق‌های لازم برای ورود به بازار قطر استفاده کند. یکی از این مشوق‌ها می‌تواند تقبل هزینه حمل‌ونقل از طرف دولت باشد. از سوی دیگر نیاز است دولت مسوولیت این کار را به بخش خصوصی واگذار کند و ورود به بازار قطر را به این بخش بسپارد. فرصت سوزی در بازار روسیه نشان داد الان باید به بخش خصوصی میدان داده شود؛ هرچند بازار قطر و روسیه از یکدیگر متفاوتند اما پیدا کردن مزیت ها و راهکارها عامل مهمی برای موفقیت در این عرصه است.

کاوه زرگران گفت: بر اساس آمارهای گمرک روابط تجاری بین ایران و قطر مطلوب نیست؛ حال آنکه موقعیت جغرافیایی امتیاز بسیار خوبی برای دو کشور محسوب می شود. فرصت حال حاضر موقعیتی است تا مزیت های نسبی در بازار قطر شناسایی شده و بهترین راهکارها در مسیر صادرات اتخاذ شود.

 

کد خبر 20821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =