رقابت دولت با بخش خصوصي در بازار قطر

سید حامد واحدی گفت: در ماجرای قطر، اشکال دولت در این زمینه این است که همیشه خودش را رقیب بخش خصوصی می‌داند اما این مسابقه و رقابت‌ها همیشه به نفع دولتی‌ها تمام نخواهد شد و گاهی اوقات به ضرر همه تمام می‌شود. چراکه ممکن است بازار از دست برود

 بعد از تحریم های قطر توسط 5 کشور عربی، چشم ها به بازار این کشور دوخته شده است. طی این مدت، محموله های مختلفی از ایران به این کشور فرستاده شده است. به گفته محمدمهدی سیمرونی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان بوشهر، گواهی بهداشتی دامپزشکی دو محموله ماهی خوراکی تازه به وزن سه تن به کشور قطر از طریق گمرک بندر بوالخیر این استان صادر شد. بر اساس اتفاق‌های اخیر منطقه به نظر می‌رسد صادرات محصولات آبزی و به‌ویژه ماهی تازه به کشور قطر افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، 460 تن مواد غذایی از بوشهر به قطر صادر شده است. محمدمهدی بنچاری، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اعلام کرد: بنادر جنوبی استان بوشهر کمترین فاصله را با کشور قطر دارند طوری نزدیک‌ترین بندرهای ایران به قطر، بنادر عسلویه و نخل تقی بافاصله 148 مایل دریایی است. به گفته او، بنادر استان بوشهر توانایی و ظرفیت لازم برای تأمین و صادرات مواد غذایی را به قطر دارند که بنادر دیر، عسلویه و نخل‌تقی از زیرساخت‌های مناسبی در این زمینه برخوردار هستند.

ارسال محموله های به اینجا ختم نشد. علاوه بر مواد  غذایی، می توان از ظرفیت های دیگر این کشور استفاده کرد. البته که قطر کشوری تنها با 2.2 میلیون نفر جمعیت است، اما ثروتمند بودن آن به کیفی بودن بازارش کمک می کند. به همین دلیل هم می توان به صادرات سیمان و کلینیکر به این کشور هم توجه کرد.

سید حامد واحدی عضو هیات رییسه اتاق تهران درباره به دست آوردن بازار قطر اعلام کرد: اگر به ماجرای قطر ازنظر اقتصادی نگریسته شود، باید گفت که تجار و بازرگانان باید از هر موقعیت اقتصادی استفاده کنند. این تنها بحث تجار نیست، دولت هم حتماً باید از بخش خصوصی حمایت کند و به‌عنوان رقیب در این قضیه برخورد نکند. به گفته واحدی، اشکال دولت در این زمینه این است که همیشه خودش را رقیب بخش خصوصی می‌داند.

او ادامه داد: شرکت‌های دولتی می‌خواهند خودشان دخیل باشند؛ اما این مسابقه و رقابت‌ها همیشه به نفع دولتی‌ها تمام نخواهد شد و گاهی اوقات به ضرر همه تمام می‌شود. چراکه ممکن است بازار از دست برود و شخص ثالثی این ماجرا را پیش ببرد. بخش خصوصی ایران در حال حاضر، توانایی برطرف کردن کامل نیازهای قطر چه درزمینه‌های موادغذایی، مواد ساختمانی، مواد پتروشیمی و ... دارد، البته به شرطی که بخش خصوصی ایران حمایت شود.

عضو هیات رییسه اتاق تهران همچنین گفت: بازار قطر با توجه به اینکه مورد تحریم چند کشور عربی واقع‌شده است، حتی توریست‌هایش را هم ازدست‌داده است. بازار این کشور با توجه به بازی‌های جام جهانی فوتبال در سال 2022 می‌تواند برای ایران جذاب باشد. چراکه در این شرایط ایرانی‌ها می‌توانند مسائل ساخت‌وساز را کامل کنند. به‌این‌ترتیب درزمینه ساختمانی فرصتی مناسب برای پیمانکارهای ایرانی، تولیدکنندگان مواد ساختمانی ازجمله سیمان کشور که این اواخر با چالش رو به رو بوده اند، وجود دارد. علاوه بر این در حال حاضر هم مواد غذایی در حد نرم روزی 100 تن در حال ارسال است؛ باآنکه به گمان من مقدار زیادی نیست، اما مایحتاج کل قطر را تأمین می‌کند.

کد خبر 20826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =