تهدیدهای ترکیه برای سهم ایران در قطر

قطر در دوره جدید میزان سرمایه گذاری های خود را در ترکیه افزایش خواهد داد، اما ایران در این مسیر در کجای کار قرار دارد؟

پایگاه خبری دیلی نیوز ترکیه در گزارشی روز گذشته به بررسی پتانسیل های ارتقای همکاری بین ترکیه و قطر پرداخته و از زمینه های جذب سرمایه های دوحه در آنکارا خبر داده است. بر اساس این گزارش مسئولان طراز اول قطری اعلام آمادگی کرده اند که حاضرند در بازارهای ترکیه سرمایه گذاری های بیشتری را در مقایسه با گذشته انجام دهند و این در حالی است که ایران زمینه های لازم برای جذب این فرصت بزرگ را دارا نیست.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از دیلی نیوز، اعلام آمادگی قطر برای ارتقای همکاری در زمینه های توسعه سرمایه گذاری در ترکیه در شرایطی است که سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پیش از این نیز سرمایه گذاری های قابل توجهی را در این کشور پایه ریزی کرده و پیش برده اند.

یکی از شاهزاده های قطری در این رابطه در گفتگو با خبرگزاری های ترکیه ای اعلام کرده است که که قطر و بازرگانان قطری آمادگی کامل دارند تا روابط اقتصادی خود را با ترکیه برای دوره های بلندمدت طرح ریزی کرده و روابط قویتری را در مقایسه با گذشته در پیش بگیرند. در این بین قطر سالانه در حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار معادل بیش از 2 درصد از کل تجارت این کشور را با ترکیه دارد؛ حال آن که میزان تجارت این کشور با ایران رقمی در حدود 150 میلیون دلار بیشتر نیست که این موضوع نشان می دهد حتی از بعد تجارت نیز ایران در این مدت توجه زیادی به این کشور همسایه نداشته است.

البته وقتی به کشورهای هدف وارداتی قطر نگاه می کنیم می بینیم که این کشور حجم قابل توجهی از نیازهای خود را از کشورهای اروپایی از جمله انگلستان، فرانسه، ایتالیا، آلمان و ... وارد می کند. بررسی های اگزیم نیوز نشان می دهند در حدود 40 درصد از نیاز خود را از اروپا وارد می کند و رقمی در حدود 35 درصد دیگر را نیز از عربستان، امارات، چین، ژاپن و هند تأمین می کند. در حدود 10 درصد از واردات این کشور همچنین از طریق آمریکا صورت می گیرد که رقم قابل ملاحظه ای است.

به این ترتیب کشورهای صادرکننده به قطر جزو ابرقدرت های تولید و صادرات جهان محسوب می شوند و در این مسیر ایران تقریبا در منطقه صفر قرار دارد. اما در مقام مقایسه ایران در مقایسه با ترکیه از منظر صادرات به قطر جایگاه قابل قبولی ندارد و این به معنای آن است که ایران لااقل باید در این شرایط میزان توان صادراتی خود را در حدود 4 برابر تقویت کند تا بتواند به ارقام صادراتی ترکیه پیش از تحریم ها برسد. حال آن که در هفته های اخیر آنکارا به شدت تلاش کرده تا توان صادراتی خود را تقویت کند.

این در شرایطی است که کالاهایی از جمله مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، کالاهای پایه و ... مواردی هستند که قطر با تکیه بر توان ترکیه سعی دارد به آنها دسترسی آسان تری داشته باشد. این شاهزاده قطری با اعلام این که قطر و سایر کشورهای عرب منطقه قریب به نیم قرن مانند یک کشور واحد در منطقه همکاری کرده اند از این تحریم به عنوان یک اقدام شگفتی ساز یاد کرده و از روابط بسیار خوب ترکیه با کشورش تقدیر کرده است.

وی البته به این نکته اشاره کرده که بهبود روابط قطر و ترکیه صرفا به دلیل تحریم های جدید نیست چراکه این دو کشور پیش از تحریم ها نیز روابط خوبی از منظر اقتصادی و تجاری داشته اند – این در حالی است که به تحلیل اگزیم نیوز این روابط با ایران کاملا معکوس است و روابط تهران و دوحه صرفا بر اساس تحریم های قطر شکل گرفته و از منظر پایداری نیازمند تصمیم گیری بلند مدت است.

این شیخ قطری در ادامه صحبت های خود با اشاره به تقویت روابط سرمایه گذاری دو کشور در 6 سال گذشته می گوید: این موضوع پتانسیل های بزرگی را برای سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور ایجاد کرده است که می تواند در آینده تقویت شود. ترکیه تنها 48 ساعت بعد از تحریم قطر توسط کشورهای عرب منطقه توانست بازارهای مواد غذایی این کشور را به تصرف خود در آورد.

آمارها نشان می دهند این کشور در 5 روز در حدود 400 تن مواد غذایی به دوحه ارسال کرده است. مسئولان ترکیه ای نیز از آمادگی آنکارا برای تأمین کامل نیازهای قطری ها خبر داده و می گویند ما امادگی داریم تا نیاز برادران خود را در بالاترین سطح تأمین کنیم. با این حال اردوغان در حال پیگیری مشکل قطر و همسایگان خود از طریق دیپلماسی است.  

کد خبر 20828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =