شانس ها و چالش های دولت دوازدهم

ایران موفقیت های زیادی را در حوزه اقتصادی کسب کرده است اما هنوز دو مسأله حل نشده باقی مانده؛ اول جذب مطمئن و پایدار سرمایه خارجی و دوم تهدیدهای آمریکا

خبرگزاری عرب ویکلی یکی از خبرگزاری های معتبر خاورمیانه در امارات عربی متحد در گزارشی به بررسی چالش های اقتصادی ایران در دوره جدید ریاست جمهوری دکتر روحانی پرداخته است. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از این خبرگزاری مهم منطقه ای، زمانی که عربستان سعودی از ترامپ دعوت کرده بود تا در نشست ضد ایرانی شرکت کند و تلاش می کرد تا همپیمانان منطقه ای خود را برای تهدید و ایجاد فشار بر ایران گرد خود جمع کند، انتخابات ایران با پیروزی مجدد حسن روحانی برای یک دوره چهار ساله برگزار شد و در جریان آن روحانی توانست بیش از 57 درصد آرا را در اختیار بگیرد.

کارشناسان معتقدند روحانی یک رییس جمهور سیاسی و اقتصاد بلد است و انتخاب مجدد وی نشان می دهد مردم به برنامه های اصلاحی وی اعتماد داشته و خواهان تغییرات ساختاری بیشتر برای اقتصاد ایران هستند. زمانی که در سال 92 روحانی انتخاب شد اقتصاد ایران با تورم 40 درصدی مواجه بود و در عین حال رشد اقتصادی در محدوده منفی 7 درصد و ارزش پول ملی در پایین ترین حد خود قرار داشت و از طرفی در حوزه سیاسی نیز ایران در وضعیت کاملا منزوی قرار گرفته بود و باید گفت در دولت احمدی نژاد ایران در شرایطی قرار گرفته بود که در هیچ دوره تاریخی دیگر چنین وضعی را تجربه نکرده است.

با این حال با روی کار آمدن روحانی یکی از اتفاقاتی که اقتصاد ایران با آن روبرو شد افت شدید بهای نفت از بشکه ای بالای 100 دلار به حدود 40 دلار بود که باعث شد روند رو به رشدی که برای اقتصاد ایران آغاز شده بود با تهدید روبرو شود. این خبرگزاری می افزاید در عین حال پرداخت یارانه های بالا و نبود درآمدهای کافی برای کشور موضوعی است که در دولت روحانی همچنان به عنوان میراث به جا مانده از دولت احمدی نپاد باعث تهدید نظام اقتصادی ایران می شد. با این حال روحانی توانست در حوزه سیاسی ایران را از انزوا خارج سازد و توافق با گروه 1+5 زمینه های بهبود اقتصادی گسترده ای را فراروی ایران قرار داد به طوریکه به سرعت تولید نفت با رشد سریعی روبرو شد و طولی نکشید میزان تولید به مرزهای قبل از تحریم نفتی ایران بازگشت.

این موضوع باعث شد به سرعت رشد اقتصادی که زمانی به منفی 7 درصد رسیده بود تا 12.5 درصد در سال گذشته رشد کند و صنعت به رشد بالای 7 درصدی رسید. این خبرگزاری می افزاید نرخ تورم نیز که به 40 درصد رسیده بود در حدود سه سال در دولت روحانی تک رقمی شد و به حدود 8 درصد رسید. نرخ ارز که در دولت گذشته رشد شدیدی را تجربه کرده بود در دولت روحانی به سرعت تثبیت شد و تغییرات بسیار اندکی را تجربه کرد. ایران همچنین در عرصه های مهم اقتصاد بین الملل توانست جایگاه خود را به شدت محکم کند به عنوان مثال علیرغم تلاش های عربستان برای تضعیف موقعیت ایران در حوزه نفت اما ایران توانست سهمیه خود را در اوپک تثبیت کرده و تولید خود را برخلاف برنامه های این سازمان پیش ببرد.

همچنین در دولت روحانی بخش های کشاورزی و خدمات به سرعت رشد کردند و انتظار می رود این روندها در دولت جدید نیز ادامه یابد. بانک جهانی اما در گزارش های خود چشم انداز رشد اقتصاد ایران را رو به رشد دانسته و معتقد است در بلندمدت تثبیت نرخ رشد در رقم 4 درصد قطعی است اما به نظر می رسد یکی از چالش های ایران در دولت دوازدهم توسعه بخش های غیرنفتی و تضمین اشتغال در ایران است.

این گزارش می افزاید: دولت روحانی در تلاش است تا با برنامه ریزی های خود اصلاح بخش بانکی، ارتقای رقابت پذیری بخش خصوصی، مدرنیزاسیون زیرساخت ها را در دستور قرار دهد. دولت تلاش می کند بخش بانکی با استانداردهای جهانی مطابق شود و شفافیت و انطباق در سیستم بانکی حکمفرما گردد. در عین حال دولت در تلاش است تا زیرساخت های تولید را تقویت کند بر این اساس توسعه بنگاه های کوچک و متوسط را برای تقویت رشد اقتصادی در دستور کار قرار می دهدو مدرنیزاسیون زیربنایی را در دوره بعد از تحریم ها مدیریت خواهد کرد.

در عین حال ایران به دنبال جذب توریست و تبدیل شدن به دروازه تجارت برای کشورهای آسیایی است که تمام این اقدامات برای رشد اقتصادی ضروری است. عرب ویکلی در ادامه می افزاید با تمام موفقیت هایی که ایران در حوزه های اقتصادی کسب کرده اما یک موضوع مهم هنوز فراروی کشور قرار دارد و آن جذب سرمایه خارجی و ادغام دوباره در سیستم بانکی جهانی است که متأسفانه نامطمئن و کند پیش رفته است.

در این بین اگرچه 90 درصد از تحریم ها بعد از توافق برجام برداشته شده است اما هنوز مشکلاتی به قوت خود باقی است. گفته می شود هنوز برخی شرکت ها و موسسات معتبر جهانی با ایران همکاری نمی کنند و دلیل آن نیز ترس از تحریم های آمریکا است. البته ایران توانسته با ده ها بانک معتبر اروپایی و سایر نقاط جهان ارتباط سوییفت را برقرار کند اما هنوز برخی بانک های مهم نیز هستند که نیازمند برقراری روابط کارگزاری و سوییفت هستند.

این گزارش می افزاید بدون جذب سرمایه گذار خارجی و همچنین تحکیم روابط کارگزاری با سیستم بانکی بین المللی مشکلاتی به وجود خواهد آمد که می تواند برنامه های رفع بیکاری و برنامه های ضدتورمی را تهدید کند. در عین حال تحریم ها و تهدیدهای پیاپی آمریکا نیز نکته دیگری است که می تواند در عرصه جهانی مشکل ساز باشد البته ذکر این نکته ضروری است که شرکای ایران بعد از برجام به شدت به توافق با تهران پایبند بوده و هستند و در این مدت هیأت های متعددی برای بازدید از فرصت های اقتصادی ایران به کشور سفر کرده اند اما هنوز تهدیدهای ایالات متحده می تواند یک ریسک برای برنامه های بلندمدت دولت روحانی محسوب شود. البته برخی کارشناسان معتقدند بعضی انعطاف ها که آمریکا در این مدت از خود نشان داده حکایت از ان دارد که تهدیدها آنطور که نمایش داده می شود سخت نیست به عنوان مثال برنامه خرید 80 هواپیمای غیرنظامی بوئینگ که توسط ایران صورت گرفته و آمریکا واکنشی نسبت به آن از خود نشان نداده یکی از این برنامه ها است.  

کد خبر 20842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =