۶ میلیون یورو مطالبات ایران از کوبا وصول شد

صندوق ضمانت صادرات ایران اعلام کرد: تاکنون ۶ میلیون یورو از بدهی کوبا به ایران براساس یادداشت تفاهم نامه سه جانبه ای که شهریور پارسال توسط صندوق و به همراه بانک توسعه صادرات با بانک اکستریودو این کشور به امضا رسید، وصول شده است

صندوق ضمانت صادرات ایران اعلام کرد: تاکنون ۶ میلیون یورو از بدهی کوبا به ایران براساس یادداشت تفاهم نامه سه جانبه ای که شهریور پارسال توسط صندوق و به همراه بانک توسعه صادرات با بانک اکستریودو این کشور به امضا رسید، وصول شده است.

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از صندوق ضمانت صادرات، سیدآرش شهرآیینی عضو هیات مدیره این صندوق که برای پیگیری وصول مطالبات از دولت کوبا به آن کشور سفر کرده است، اظهار داشت: براساس پیگیری ها و مذاکرات مداوم با دولت و بانک مرکزی کوبا و حمایت وزارت امور خارجه، موضوع تجدید ساختار بدهی های کوبا به سرانجام رسیده و طرف کوبایی 6 میلیون یورو از بدهی حدود 50 میلیون یورویی خود را پرداخت کرده است.
وی افزود: طبق توافقنامه امضا شده سال گذشته، قرار است طرف کوبایی ماهیانه یک میلیون یورو در سال 2017 و نزدیک به دو میلیون یورو در سال 2018 پرداخت کند که تاکنون به تعهدات خود عمل کرده است.
شهرآیینی خاطرنشان کرد: مطابق قرارداد متممی که هفته گذشته میان صندوق ضمانت صادرات، بانک توسعه صادرات و بانک خارجی کوبا در هاوانا امضا کردند، اختلافات باقی مانده میان دو کشور درخصوص میزان اصل و سود حل و فصل شد و سند الحاقیه به امضا رسید. 
وی ابراز امیدواری کرد:برپایه تعامل خوبی که میان بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات ایران شکل گرفته، سایر مطالبات خارجی این دو تشکیلات مالی به زودی بازیافت شود.
به گفته این مقام مسئول: طرف کوبایی در صورتی که به تعهدات خود عمل کند، موضوع اعطای اعتبارات صادراتی جدید در سال آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
برپایه این گزارش، اعتبارات موضوع توافقنامه مزبور، نزدیک به 10 سال پیش برای خرید کالا و خدمات از شرکت های ایرانی به دولت کوبا از طریق بانک «اکستریودو» کوبا اعطا شده بود و صندوق ضمانت صادرات ایران، ریسک بازپرداخت نکردن طرف کوبایی را به پشتوانه تضمین دولتی کوبا عهده‌دار شد.
دولت کوبا به دلایل مختلف، نتوانسته بود در سررسید تعیین شده نسبت به تعهدات خود عمل کند.
شهرآئینی ضمن تشریح خط اعتباری ایجاد شده بین ایران وکوبا افزود: این منابع از محل حساب ذخیره ارزی تامین شده بود و خط اعتباری از سوی بانک توسعه صادرات ایران به بانک اکستریودو کوبا اعطا شد. 
به گفته وی، براساس مکانیسم اعتبار خریدار، شرکت‌های صادرکننده ایرانی از همان ابتدا پول خود را از این محل دریافت کرده بودند، اما این بانک و صندوق درگیر بدهی‌ طرف کوبایی شده‌اند. 
وی گفت: صندوق تاکنون 22 میلیون یورو از حسارت مزبور را به بانک توسعه صادرات پرداخته و باقی مانده بدهی قرار است بطور مستقیم توسط طرف کوبایی بازپرداخت شود.
شهرآیینی، فعال سازی مجدد خطوط اعتبار خریدار به مقصد بازارهای واردکننده کالا و خدمات ایرانی را از برنامه های مهم امسال بانک و صندوق ذکر کرد.
 

کد خبر 20848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =