همگرایی بازارهای پول و سرمایه با ابزارهای مالی

علی صالح ابادی در بیست و هفتمین همایش سیاست های پولی و بانکی بر ضرورت استفاده از ابزارهای مالی برای ایجاد همسویی بین بازارهای پول و سرمایه تأکید کرد

در بیست و هفتمین همایش سیاست های پولی و بانکی که روز گذشته در سالن همایش های سازمان صدا و سیما برگزار شد مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در میزگرد سیاستی تحت عنوان ثبات مالی، تورم پایین و رشد اقتصادی در خصوص عرضه اسناد خزانه متناسب با کشش بازار مباحثی را مطرح کرد.

علی صالح آبادی در این نشست گفت: انتشار اسناد خزانه ابزار تازه‌ای نیست اما باید بر اساس کشش بازار عرضه شودبه گفته وی .مطالبی در خصوص انتشار اسناد خزانه مطرح و گفته می‌شود که این امر باعث افزایش نرخ سود شده و باعث می‌شود سیاست مالی بر سیاست پولی غلبه کند، اما این ابزار، ابزار تازه‌ای نیست و در تمام دنیا مرسوم بوده و اگر اوراق متناسب با کشش بازار عرضه شود، نتیجه های خوبی را به دنبال خواهد داشت.

صالح آبادی با اشاره به لزوم کاهش نرخ اوراق گفت: باید با اعتبار دادن به اوراق نرخ آن را کاهش داد، همچنین با بازارگردانی روی اوراق می‌توانیم عملیات کاهش نرخ را پیش ببریم.

صالح آبادی افزود: هنوز رابطه هماهنگی بین بازار پول و سرمایه وجود ندارد و با توجه به گستردگی این دو بازار نیاز به قانونگذاری برای هماهنگی احساس می‌شود و باید قوانین اصلاح و نگاه جزیره‌ای تبدیل به یک نگاه همه‌جانبه شود. هم‌چنین عوامل برون‌زا مانند دسترسی به منابع ارزی یا منابع مالی خارجی بر روی اقتصاد اثرگذار است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: طراحی قاعده مالی و داشتن افق بودجه‌ میان مدت نیاز کشور است، چرا که در بودجه سالانه انضباط مالی کاهش پیدا می‌کند و باید انضباط در بودجه میان‌مدت مثلاً ۵ ساله حاکم شود.

صالح‌آبادی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما صادرکننده نفت است در رونق درآمد نفتی؛ ارز بیشتری حاصل می‌شود و معمولاً در اینگونه مواقع چرخه‌ای عمل می‌کنیم که باید مقررات بودجه و صندوق توسعه عوض شود و ضدچرخه‌ای اقدام کنیم.

وی در ادامه به هجینگ ارز پرداخت و گفت: مسئله مهم دیگر هجینگ نرخ ارز است چراکه اگر شرکت‌ها درآمد ارزی نداشته باشند، بازپرداخت مشکل می‌شود که در نتیجه هجینگ نرخ ارز در این زمینه بسیار مهم خواهد بود.

صالح آبادی در مورد افزایش درآمد کارمزدی بانکها گفت: خوشبختانه اخیرا بانک مرکزی قوانین را اصلاح کرده تا سهم درآمد کارمزدی افزایش یابد.

در ادامه این نشست هادی اخلاقی فیض در مورد آرایش جدید در نظام پولی کشور گفت: آرایشی در نظام پولی ما در حال شکل‌گیری است و سلطه مالی در دو مقطع یکی از کانال درآمد نفتی و دیگری از کانال بدهی سلطه مالی اعمال شده است.

مدیرعامل بانک ملت با تاکید بر اینکه واقعیت امر این است که بی ثباتی مالی اسباب این را فراهم کرده که سیاست های پولی بانک مرکزی کم اثر یا اثر تضعیفی داشته باشند، افزود: بی‌ثباتی مالی اختلالی در قیمت گذاری نرخ سود ایجاد کرده است.بعد از مدتی بالاخره با فراهم شدن زمینه، بی ثباتی در بازار پول شکل گرفته و تسری می یابد .با ادامه روند فعلی بازار نظام بانکی نرخ سود را از خود متاثر می‌کند و به تدریج پدیده خارج شدن تورم از یک رقمی به دو رقمی تاثیر خود را بر رشد اقتصادی خواهد داشت.

مدیرعامل بانک ملت تاکید کرد: بانک مرکزی می‌تواند به عنوان وضعیت مطلوب از دولت ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور را مطالبه کند.

کد خبر 20920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =