سرمایه گذاری در محرک های صنعتی اشتغالزا

ناصر یارمحمدیان: براي كاهش بيكاري نيازمند فراهم آوردن بسترهاي مناسب براي رشد اشتغالزا هستيم، از جمله عوامل موثر بر رشد اشتغالزا مي توان به جذب سرمايه گذاري خارجي، مديريت تخصيص بهينه سرمايه ها و حضور بخش خصوصی در چرخه اقتصادی اشاره كرد

در حال حاضر اشتغال به عنوان یکی از اصلی‌ترین موضوعات کشور در بین مردم و دولتمردان مطرح است. این مسئله نه تنها در کشور ما بلکه در سایر کشورها نیز یک مسئله مهم و ضروری است و نظرات متعددی در خصوص راهکارهای از بین بردن موانع بر سر ایجاد اشتغال بیان شده است. در این میان بخش صنعت به طور بالقوه نقش مهمی در جذب نیروی کار دارد. بررسی‌های اقتصادسنجی نشان می‌دهد مقیاس تولید بزرگتر، رشد ارزش‌افزوده بیشتر و صادرات‌گرا بودن صنایع سبب می‌شود که ظرفیت اشتغالزایی صنعت افزایش یابد.

در این راستا دکتر ناصر یارمحمدیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه بحث ایجاد شغل یکی از دغدغه های تمامی دولتهای دنیا است، گفت: در دهه های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ دنبال رشد اقتصادی بوده ایم اما در یکی دو دهه اخیر دولت تلاش خود را برای رشد اشتغالزا گذاشته یعنی رشدی که همراه با اشتغال باشد.

وی ادامه داد: رشد اشتغالزا به معنی این است که با افزایش رشد اقتصادی تعداد نیروی شاغل نیز بالا می رود، لذا برای این کار باید الزامات رشد اقتصادی را بدانیم و رشد اقتصادی در جهت رشد تولید باشد. بنابراین باید رشد اقتصادی کشور مولد باشد تا در اشتغالزایی اثر بگذارد وگرنه در صورت رشد اقتصادی غیرمولد بخش‌های سوداگرانه و دلالانه رونق می‌گیرد که آن هم کمکی به رشد اشتغال نمی‌کند.

به گفته یارمحمدیان آمارهای نرخ بیکاری حاکی از آن است که درصد بیکاری در قشر تحصیل کرده و جوانان بسیار است و به نوعی به بحران تبدیل شده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: بر همین اساس رسیدن به رشد اشتغالزا نیازمند سرمایه‌گذاری است، برای تحقق این هدف باید موانع دولت در استفاده از ظرفیت‌های داخلی و خارجی و استفاده حداکثری از تزریق منابع را از میان برداشت و تمام شرایط را در نظر گرفت و همچنین فضای کسب و کار و رویکرد‌های داخلی و خارجی تاثیر گذار بر آن  را بررسی کرد تا دولت بتواند از سنگلاخ این شرایط دشوار اقتصادی که اکنون دامنگیر آن شده است رها شود.

به گفته وی اگر سرمایه‌گذار خارجی تشویق به آمدن به کشور شود و بتواند بخش‌های مختلف را تحت پوشش قرار دهد و تنها محدود به بخش‌های دولتی و غیردولتی یا بخش‌هایی چون فولاد، خودروسازی، نفت و ... نباشد، صنایع می‌توانند رشدی به همراه اشتغال داشته باشند.

یارمحمدیان اضافه کرد: در صورت عدم جذب سرمایه گذاری به ویژه در بلندمدت نمی توان انتظار و توقع افزایش رشد اقتصادی و همچنین ایجاد فرصت های شغلی آنچنان داشت. بنابراین ما باید به روند بلندمدت رشد سرمایه گذاری نگاه کنیم. به عنوان نمونه با تحقق 10 درصد رشد سرمایه گذاری میتوان به رشد اقتصادی 3 تا 5 درصدی دست پیدا کرد. بدین ترتیب در تحریک اشتغالزایی مجموعه‌ای از عناصر اقتصادی دخیل هستند که جذب سرمایه گذاری مقدمه این فعال سازی است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نیاز است منابع بخش خصوصی وارد چرخه اقتصادی و سرمایه گذاری شود، گفت: تاثیر فضای کسب و کار مساعد، بر افزایش جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال و رشد تولید ناخالص داخلی مشهود است. بدین ترتیب باید بسترهای مناسب برای ایجاد فضای امن سرمایه‌گذاری و کسب و کار در کشورمان فراهم شده و برای رسیدن به جایگاه واقعی اقتصاد ایران در زمینه شاخص فضای کسب و کار، فراهم کردن برخی زیرساخت‌ها ضروری است.

یارمحمدیان تصریح کرد: نکته بعدی که باید به آن توجه داشت مدیریت سرمایه گذاری است. با این حال زمانی که مسیر ورود سرمایه گذاری هموار شود و سرمایه های خارجی در داخل حضور پیدا کنند وجود نهادی برای مدیریت این سرمایه ها ملزم و ضروری است؛ همچنین از آنجاییکه منابع ورودی محدود و حوزه فعالیت ها ونیازها نامحدود است مدیریت سرمایه گذاری از اهمیت بسزایی برخوردار است که متاسفانه مشکل اصلی ما در این حوزه است.

به گفته این کارشناس اقتصادی وجود نهادی با عنوان مدیریت سرمایه گذاری می تواند مسئولیت تخصیص بهینه سرمایه ها را به عهده گرفته و واحدهایی که تمایل به سرمایه گذاری یا استفاده از این سرمایه ها را دارند شناسایی و مدیریت کند تا در اختیار حوزه هایی که از کارایی و بازدهی بالاتری برخوردارند، قرار گیرد.

وی ادامه داد: هرقدر بازدهی حوزه ها بالاتر باشد درآمدی که ایجاد می شود بیشتر و اشتغال به وجود آمده نیز پایدارتر می شود. هدف اشتغالزایی به معنای واقعی است که منافع اجتماعی برای جامعه ایجاد کنیم و تعداد بسیاری از نیروی کار را درگیر کند که به اصطلاح فعالیتهای کاربر به آن گفته می شود نه اشتغال های فصلی یا شغل هایی که از امنیت شغلی برخوردار نیستند که درنهایت مجدد منجر به بیکاری می شوند.

یارمحمدیان تصریح کرد: الان که کشور با بحران بیکاری دست و پنجه نرم می کند دولت باید بیش از پیش از فعالیت های کاربر حمایت کند و سرمایه های جذبی حتی در مقیاس کم را هم به این نوع فعالیتها اختصاص دهد و از سرمایه گذاری بر روی حوزه ها و فعالیت های سرمایه بر همچون نفت که نمی‌تواند محرک رشد با ویژگی اساسی پایداری و اشتغال‌زایی باشد، خودداری کند.

وی اضافه کرد: هدف از اینکه گفته می شود از فعالیت های کاربر حمایت شود این نیست که از فعالیتهای سرمایه بر حمایت نکنیم بلکه مقصود آن است این نوع فعالیتها نباید رقیبی برای فعالیت های کاربر محسوب شوند. در همین راستا معتقدم دولت باید نگاه خود را نسبت به ارجحیت فعالیت ها و سرمایه گذاری آنها تغییر دهد.

وي در خصوص اشتغالزايي صنايع پتروشيمي و وابسته به نفت گفت: صنايع فوق اگر اشتغالزا بودند تاكنون اين امر تحقق پيدا كرده بود. اصولا صنایع پتروشیمی به‌عنوان صنایعی سرمایه‌بر شناخته می‌شوند که نسبت به میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده اشتغال‌زایی چشمگیری به همراه ندارند، ضمن اینکه پیوندهای پسین و پیشین این صنعت با اقتصاد ملی کشور ما کم است.

وي افزود: حجم انبوهي از سرمايه گذاري براي فعاليت اين صنايع استفاده مي شود در صورتيكه تعداد افرادي كه شاغل مي شوند بسيار اندك است. به گفته يارمحمديان در زنجیره تکمیلی این صنعت نمی‌توان شغل فراواني ایجاد کرد.

اين كارشناس اقتصادي ادامه داد: معتقدم علت ايجاد بحران اشتغال و بيكاري در كشور به دليل مديريت ناصحيح سرمايه گذاري هاست؛ چرا كه دولت عمده سرمايه گذاري ها را در حوزه نفت و صنايع وابسته به آن انجام داده است و اين موجب شده فعاليت هاي كاربر سركوب شوند. همچنين همين عامل موجب شده كشور دچار رشد غيراشتغالزا شود.

وي در پايان اضافه كرد: سوال بسياري از مديران اين است كه چرا رشد اقتصادي افزايش يا كاهش پيدا مي كند نرخ بيكاري و رونق اقتصادي تغييري نمي كند؛ پاسخ اين سوال آن است كه عوامل و ويژگي هاي رشد ما غيراشتغالزاست و نيروي كار را درگير نمي كند.

کد خبر 20921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =