صادرات ایران به اروپا و جهش ۵۰۰ درصدی

صادرات ایران به اتحادیه اروپا در دوره چهارماهه نخستِ سال جاری میلادی با رشد حدود پنج برابری نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۶ به ۳.۴۱۳ میلیارد یورو رسیده است

صادرات ایران به اتحادیه اروپا در دوره چهارماهه نخستِ سال جاری میلادی با رشد حدود پنج برابری نسبت به مدت مشابه در سال 2016 به 3.413 میلیارد یورو رسیده است. همچنین، آمار نشان می‌دهد مجموع مبادلات تجاری ایران و 28 عضو این اتحادیه در دوره یاد شده سال 2017 رشد 127 درصدی داشته است.

عملیاتی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم، در زمره مهمترین عناصر برنامه ریزی و تصمیم گیری مسوولان اجرایی بوده و به همین جهت شاهد گشایش های اقتصادی قابل توجهی همچون افزایش صادرات و رشد صنعتی بوده ایم.
این گزارش بخشی از مهمترین تحلیل رسانه ها و محافل اقتصادی در یک هفته گذشته را در زمینه عملکرد دولت در اجرایی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی بررسی کرده است که به مهمترین محورهای آن اشاره می شود.
 

توسعه چشمگیر صادرات کشور

یکی از مهمترین اهدافی که اقتصاد مقاومتی دنبال می کند توسعه صادرات کشور است. صادرات بخش مهمی ‌از اقتصاد کشور است و پیش‌بینی آن می‌تواند برای اقتصاد و فعالان اقتصادی مهم باشد، اما به اعتقاد برخی کارشناسان شرایط صادرات در سال 96 تفاوت چندانی با سال 95 نخواهد داشت. در حال حاضر دولت و فعالان اقتصادی ملزم به رعایت اقتصاد مقاومتی هستند، یعنی تولید باید صادرات‌محور و درون‌زا و برون‌نگر باشد. از این منظر اگر قرار است تولیدی صادرات محور ایجاد شود، باید از کیفیت و نرخ مناسب و مطلوب و از شرایطی برابر نسبت به رقیبان سرسخت خود در دنیا برخوردار باشد.
صادرات غیرنفتی 130 میلیارد دلاری یکی از هدف‌گذاری‌های دولت در برنامه ششم است. نخستین هفته‌های سال‌جاری بود که «خسروتاج» رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که لازم است صادرات غیرنفتی هر سال 20 درصد رشد را تجربه کند تا در پایان برنامه به این رقم برسد. طبق هدف‌گذاری‌های برنامه ششم، برنامه رشد صادرات به دنبال برنامه‌هایی پا به میدان می‌گذارد که اغلب ناکام ماندند و حالا با برداشتن تحریم‌ها و افق‌های دوردست که دولت در چشم‌انداز دارد، هرچند هنوز از درآمدهای نفتی دل نکنده‌اما این امیدواری وجود دارد که با ارقام پیشنهادی در صادرات غیرنفتی بتوان درآمدهای نفتی را نادیده گرفت.
در این میان انتشار برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که واردات اتحادیه اروپا از ایران در 4 ماهه نخست 2017 با رشد حدود 5 برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل به 3.413 میلیارد یورو رسیده است. آمار منتشر شده از سوی اداره اطلاعات اقتصادی اتحادیه اروپا(یورو استات) نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و 28 عضو این اتحادیه در 4 ماهه نخست سال‌جاری میلادی رشد 127 درصدی داشته است. براساس این گزارش مبادلات دو طرف از 2.887 میلیارد یورو در 4 ماهه نخست 2016 به 6.557 میلیارد یورو در 4 ماهه نخست امسال رسیده است.
صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه تا آوریل 2017 با رشد 44 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 3.144 میلیارد یورو رسیده است. در 4 ماهه نخست 2016 صادرات اتحادیه اروپا به ایران 2.17 میلیارد یورو اعلام شده بود. واردات اتحادیه اروپا از ایران نیز در 4 ماهه نخست 2017 با رشد حدود 5 برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل به 3.413 میلیارد یورو رسیده است. در 4 ماهه مشابه سال قبل 717 میلیون یورو کالا از ایران وارد شده بود. لغو تحریم نفتی و از سرگیری خرید نفت ایران علت رشد قابل توجه واردات اتحادیه اروپا از ایران در سه ماهه نخست 2017 بوده است.
 

 کوشش بی دریغ دولت برای اشتغالزایی

بند نخست ابلاغیه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط تاکید دارد.
معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی «برنامه اشتغال فراگیر در سال 1396» را به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد. در ابلاغیه اسحاق جهانگیری، اهداف اشتغال‌زایی به تفکیک دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه مشخص شده است. این برنامه در نظر دارد در سال جاری 971 هزار و 700 شغل جدید در بازار کار ایران به‌وجود بیاورد. بخش‌های اقتصادی بار اصلی این طرح را به دوش خواهند کشید. بخش صنعت و معدن بازیگر اصلی بخش‌های اقتصادی خواهد بود. وظیفه ایجاد حدود 24 درصد از تعداد شغل‌های جدید امسال بر عهده طرح‌های اشتغال‌زایی خواهد بود.
برنامه اشتغال فراگیر با هدف ایجاد 971 هزار شغل در سال 96 ابلاغ شد. براساس اهداف کمی که در این برنامه تعیین شده، بخش صنعت و معدن موتور اصلی تولید شغل در سال‌جاری با سهم 26 درصدی است. طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان و بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز به ترتیب مسوول تامین 10 و 9 درصد از شغل‌های جدید سال 96 خواهند بود. در این بخشنامه تامین 93 درصد از کل منابع مالی مورد نیاز ایجاد شغل در سال‌جاری، بر دوش شبکه بانکی است.
 

رونق صنایع و تولید داخلی

یکی از مقوله های مهم اقتصاد مقاومتی تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و رونق تولید است. در این زمینه انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد خام ایران در ماه مه 2017 (11 اردیبهشت تا 10 خرداد ماه ) نسبت به ماه قبل از آن (آوریل) 8.8 درصد رشد داشته که از میانگین رشد پنج درصدی تولید دنیا، پیشی گرفته است.
برپایه این بررسی، عملکرد تولید فولاد خام ایران نسبت به رشد تولید تجمعی 2017 که رشد 13.1 درصدی است، اندکی کاهش نشان می ‌دهد، اما رشد تولید فولاد خام ایران یکی از سریع‌ترین‌ها در سطح دنیا ارزیابی می‌شود. ایران در افق 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد خام را در برنامه دارد که در پایان سال گذشته ظرفیت این بخش به بیش از 27 میلیون تن رسید و انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی لازم در دوره 1404 - 1396 به این مهم برسد.
براساس آمارهای انجمن جهانی فولاد، ترکیه رقیب منطقه‌ای ایران نیز در ماه می ‌میلادی رشد تولید 9.7 درصدی داشت و پیش‌بینی شده، تداوم این رشد منجر به تقویت قیمت قراضه در بازارهای جهانی خواهد شد. میزان تولید فولاد خام در سال 1391 پیش از شروع به کار دولت یازدهم رقم 14 میلیون و 361 هزار تن بود و در سال 1392 به 15 میلیون و 627 هزار تن رسید و برای سال 1395 بالغ بر 18 میلیون و 466 هزار تن اعلام شد.
 

کاهش قابل توجه قاچاق کالا

واردات غیر رسمی کالا به کشور موجب بی رونقی تولید داخل می شود. با افزایش ورود میوه های داخلی به بازار، فروش نمونه های وارداتی آن ها که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند به شدت کاهش یافته است.
«حسین مهاجران» رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار، در خصوص قیمت میوه تابستانی در بازار اظهار کرد: از آنجایی که تقریبا همه جاهای کشور محصولاتشان به بازار رسیده است قیمت ها متعادل شده است و دو نوع میوه ای که قیمت بالاتری دارد به خاطر هزینه برداشت این محصولات است.
رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار در خصوص میوه های قاچاق در بازار تشریح کرد: چهار نوع میوه وارداتی قاچاق در کشور وجود دارد که با شروع فصل تابستان و تولید مکفی داخلی مردم کمتر به سراغ آنها می روند. انگور شیلی که کیلویی 35 هزار تومان بود در حال حاضر با 15 هزار تومان هم دیگر خریده نمی شود و دلیل آن توزیع انگور یاقوتی به بازار است که محصول داخلی فروش انگور وارداتی را به صفر رساند.

 

منبع: ایرنا

کد خبر 20923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =