۱۲.۶ میلیارد دلار رقم قاچاق کالا

در ۳ سال اخیر با کاهش ۵۰ درصدی قاچاق کالا و ارز مواجه هستیم و میزان قاچاق کالا و ارز ۱۲.۶ میلیارد دلار است

بعد از این که روز گذشته رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از رشد 31 درصدی حجم کشف کالای قاچاق و افت 50 درصدی رقم قاچاق به کشور خبر داد امروز رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «سیر قاچاق کالا و ارز در کشور نزولی بوده» موفقیت های دولت را در این زمینه تأیید کرد و بر این نکته نیز تأکید کرد که باید برای از بین رفتن پدیده قاچاق سخت‌گیرانه‌ترعمل شود.

آنطور که رییس مجلس اعلام کرده است امروز مجلس با حضور مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق و وزارت اطلاعات جلسه غیرعلنی برگزار کرد و مسوولان مربوطه توضیحاتی را در رابطه با اقدامات صورت گرفته به نمایندگان ارائه کردند و کاستی ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس نظارت کارشناسی خود را اعلام و تعدادی از نمایندگان اظهار نظر کردند.

رئیس مجلس اضافه کرد: دولت لایحه ای برای رفع برخی کاستی ها مطرح کرده و ابهاماتی در رابطه با مبارزه با قاچاق در جلسه امروز مشخص شد که قرار است بر این اساس لایحه دولت تکمیل شود و در دستور کار مجلس قرار گیرد.

لاریجانی با بیان اینکه در حوزه قاچاق باید برخی نظارت ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد و براساس قانون عمل شود، تاکید کرد: گزارش ها نشان می‌دهد سیر قاچاق نزولی بوده، اما باید سخت گیرانه تر عمل شود تا این عارضه از کشور رخت ببندد. چرا که قاچاق تاثیر مستقیمی بر روی تولید کشور دارد و دستگاه های ذیربط باید به طور جدی موضوع را پیگیری کنند. مجلس هم این مساله را تا حل آن دنبال خواهد کرد.

در مقابل سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت: ۸.۲ میلیارد دلار کالای قاچاق از طریق تجارت چمدانی وارد کشور می‌شود که بخش اعظم آن مربوط به پوشاک است. قاسم خورشیدی با اشاره به این که در 3 سال اخیر با کاهش 50 درصدی قاچاق کالا و ارز مواجه هستیم میزان قاچاق کالا و ارز را 12.6 میلیارد دلار اعلام کرد.

او با اشاره به اینکه برآورد حجم قاچاق کالا به‌ صورت سالانه بررسی می‌شود، افزود: شکافی که بین تقاضای کالا و عرضه کل وجود دارد به‌ تفسیری اقتصاد پنهان پر می‌کند.

خورشیدی گفت: مجلس در نظر گرفت که باید سالانه از مقدار قاچاق کالا 10 درصد کاهش یابد و با بررسی سه‌ماهه سال جاری به نظر می‌رسد این میزان کاهش قاچاق کالا و ارز ادامه دارد و امیدواریم این روند کاهشی در سال جاری هم ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بیشترین حجم قاچاق، قاچاق سوخت است، افزود: از نیمه دوم سال 94 گمرک ما به فعالیت‌های الکترونیکی مجهز شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: از مقدار 12.6 میلیارد دلار قاچاق کالا، بیش از 7 میلیارد دلار مربوط به قاچاق خروج کالا از کشور است. خورشیدی افزود: در حال حاضر بیشترین قاچاق کالا در صنایع پوشاک و تجهیزات بهداشتی است.

خورشیدی با اشاره به قاچاق کالا توسط تجارت چمدانی و کولبر‌ها افزود: 8.2 میلیارد دلار از طریق همین تجارت چمدانی وارد کشور می‌شود که بخش اعظم آن مربوط به پوشاک است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه قرار بود در دی سال گذشته انتخاب پیمانکار داشته باشند، گفت: در چند سال ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اخیر 2 جلسه در حضور ریاست جمهور و سه جلسه در حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل جلسه داشته است.

وی درباره طرح رجیستری موبایل افزود: مشکلات اداری و تست توانمندی پیمانکار به طول کشیده است و در حاضر نمی‌توانیم قانون رجیستری را اجرا کنیم و کد شناسایی و رهگیری موبایل (طرح رجیستری موبایل) و قاچاق کالا در گمرکات وابسته به نصب سامانه‌های الکترونیکی است.

خورشیدی گفت: اختلافات و ایرادات قانونی و مشخص نبودن شرح وظایف سازمان‌های مربوطه خود مانعی برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز است که باید اصلاح قانونی شود.

 

کد خبر 20955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =