ثبات مالی در اقتصاد ایران و بررسی اثر درآمدهای نفتی و مالیاتی روی آن

طبق پژوهش بهناز جلالی فر و نیلوفر بابایی به منظور ثبات مالی در کشور و جلوگیری از بی ثباتی باید از اتکای بودجه به درآمدهای نفتی کاست و سهم درامدهای مالیاتی در بودجه را افزایش داد

 به گزارش اگزیم نیوز نیلوفر بابایی و بهناز جلالي فر از دانشجویان دکتری موسسه مطالعات بین المللی انرژی تهران در نشست تخصصی سیاست های پولی و مالی و نقش آنها در ثبات مالی در اولین روز از همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی به ارزیابی ثبات مالی در اقتصاد ایران و بررسی اثر درآمدهای نفتی و مالیاتی روی آن پرداختند. این همایش دهم و یازدهم تیرماه سال جاری در مرکز همایش های صدا و سیما با شرکت صاحب نظران اقتصادی، مدیران بانکی،اقتصادی کشور و وزیر اقتصاد برگزار شد.

 نیلوفر بابایی در ادامه به ارائه این مقاله پرداخت و  گفت: طبق این بررسی بی ثباتی مالی از طریق ایجاد نوسانات شدید در قیمت دارایی ها، نرخ بهره و نرخ ارز خود را نشان می دهد. تا قبل از بحران های مالی در دنیا ثبات مالی کمتر مورد توجه بود به عبارت دیگر بعد از وقوع این بحران ها در تعدادی از کشورهای دنیا، مساله ثبات مالی مطرح شدو مورد توجه قرار گرفت و گزارش های ثبات مالی توسط نهادهای اقتصادی بین المللی منتشر گردید.

وی ثبات مالی را شرایطی خواند که سیستم مالی بدون هیچ مشکل و نارسایی قادر به ایفای وظیفه اش در تخصیص منابع اقتصادی و مدیریت ریسک ها و همچنین عملکرد موثر سیستم پرداختها باشد و در عین حال انعطاف پذیری لازم برای مواجهه با تکانه های وارده را داشته باشد.

نیلوفر بابایی در ادامه گفت: شاخص ثبات مالی ترکیبی از نرخ سود سپرده بلند مدت، نرخ تورم، نسبت خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی به تولید ناخالص داخلی، نسبت خالص بدهی دولتی به بانک مرکزی به تولید ناخالص داخلی، نسبت بدهی بانک ها به بانک مرکزی به تولید ناخالص داخلی، نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی و شاخص بهای مسکن اجاری است.

وی اظهار داشت: در کوتاه مدت و بلند مدت درآمدهای مالیاتی و درآمدهای نفتی به طور معناداری بر ثبات مالی اثرگذار هستند. در واقع درآمدهای نفتی دارای اثر منفی بر روی ثبات مالی در ایران هستند و با افزایش این درآمدها ثبات مالی کاهش می یابد و یا بی ثباتی مالی افزایش پیدا می کند.

بابایی بی ثباتی قیمت نفت و درآمدهای نفتی منتج به بی ثباتی متناظر در جریان وجوه نقد دانست و افزود: درآمدهای مالیاتی دارای اثر مثبت و معنادار بر روی ثبات مالی هستند و از آنجایی که این منبع درآمد، قابل کنترل و برنامه ریزی است، نسبت به سایر منابع درآمدی ارجحیت دارد و هر اندازه که سهم مالیات در تامین هزینه های جاری دولت افزایش یابد، به همان اندازه بودجه دولت سلامت، ثبات و پایداری بیشتری خواهد داشت.

نیلوفر بابایی در ادامه ارائه این پژوهش به نتیجه حاصل آمده پرداخت و گفت: به منظور ثبات مالی در کشور و جلوگیری از بی ثباتی باید از اتکای بودجه به درآمدهای نفتی کاست و سهم درامدهای مالیاتی در بودجه را افزایش داد.همچنین تراز نفتی باید نقش اصلی در تدوین سیاست مالی ایفا کند.

بابایی در ادامه اظهار داشت: تجزیه تراز کل به تراز نفتی و غیر نفتی در ارزیابی پیشرفت های سیاست مالی، ارزیابی پایداری و تعیین تاثیر سیاست مالی بر اقتصاد کلان اهمیت اساسی دارد و در واقع توجه به تراز غیر نفتی یک گام مهم به سوی ثبات مالی در کشور است.  

کد خبر 20972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =