دلایل افت ۵۰ درصدی قاچاق در دولت یازدهم

یداله صادقی: میزان قاچاق کالا از رقم ۲۵ میلیارد دلار در ابتدای دولت یازدهم به ۱۲.۵ میلیارد دلار در حال حاضر رسیده و ۵۰ درصد کاهش یافته است

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان قاچاق کالا از رقم 25 میلیارد دلار در ابتدای دولت یازدهم به 12.5 میلیارد دلار در حال حاضر رسیده و 50 درصد کاهش یافته است.
به گزارش اگزیم نیوز یدالله صادقی پنجشنبه شب در مراسم جشن روز ملی صنعت و معدن در محل نمایشگاه بین المللی مشهد افزود: وضعیت بهبود یافته امروز نسبت به سالهای نه چندان دور خواسته مردم و تلاش همه قوای نظام بوده است اما هنوز تا رسیدن به حل مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
وی ادامه داد: ساماندهی شبکه واردت و توزیع کالا و خدمات پس از فروش از جمله پیشنهادات وزارت صنعت در قالب مصوبه دولت بود که به اجرا درآمد به گونه ای که همه کالاهای وارداتی به کشور که نحوه سرمایه ای و مصرفی دارند باید از صاحبان برند در کشور مبداء تامین شود.
وی افزود: افزون بر این، کالاهایی که به عنوان پیش نیاز تولید وارد کشور می شود، باید محرک تولید بوده و در نهایت به انتقال دانش فنی و تکنولوژی تولید منجر شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: کاهش طبقات تعرفه واردات از دیگر دستاوردهای دولت بود که از 15 طبقه به هشت طبقه کاهش یافت.
صادقی تجدیدنظر در صدور کارت های بازرگانی و جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد از آنها، رتبه بندی فعالان بازرگانی، ایجاد تسهیلات برای تجار خوش نام و خوش حساب و دارای عملکرد خوب را از دیگر اقدامات دولت برای ساماندهی واردات برشمرد.
وی بیان کرد: تلاش های زیادی در چهار سال گذشته برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور انجام شد که این تلاش ها معطوف به دو سطح شامل برقراری تعاملات و ارتباطات اقتصادی و سیاسی مناسب با کشورهای خارجی و اجرای برنامه هایی برای بهبود وضعیت اقتصادی داخل کشور می شود.
وی اظهار کرد: در نتیجه همه تلاش های مذکور رشد اقتصادی کشور اهنگ مناسبی دارد و در سال گذشته این میزان رشد حدود 10 درصد بود.
معاون وزیر صنعت گفت: هر مقدار که فضای اقتصادی و کسب و کار کشور وضعیت بهتری داشته باشد به رشد بخشهای مختلف اقتصادی خواهد انجامید و رضایتمندی مردم بیشتر خواهد شد.
صادقی با یادآوری تکمیل برخی زنجیره ها مربوط به تولیدات کالاهای صنعتی و معدنی در کشور گفت: تکمیل زنجیره تولید فولاد و مقاطع فولادی با راه اندازی واحدهای تولید گندله و کنسانتره در خراسان رضوی از جمله آنها بوده که این استان به موفقیت هایی در این زمینه دست یافته است.
وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت 6 پیشنهاد را به دولت برای ساماندهی واردات کالا و کنترل قاچاق ارائه کرد که برخی از آنها در هیات دولت به تصویب رسید و در این راستا اقداماتی برای شناسایی منافذ اصلی ورود کالای قاچاق در کشور و ساماندهی ورود کالا توسط مرزبانان، مرزنشینان و کوله بران انجام شد.
در این مراسم از تولیدکنندگان نمونه در بخشهای مختلف صنعتی٬ خادمان صنعتی و پیشکسوتان حوزه صنعت و معدن خراسان رضوی با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران٬ استاندار خراسان رضوی٬ معاون وزیر صنعت معدن و تجارت٬ نائب رئیس خانه صنعت معدن و تجارت ایران و جمعی از مسئولان استانی تقدیر شد.

کد خبر 20993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =