اهرم هاي مهار واردات

عباس هاشمی گفت: دولت با تعیین ارز متقاضی، حقوق ورودی و موانع فنی واردات کالا به دنبال حمایت از تولیدکنندگان داخلی است

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت با تعیین ارز متقاضی، حقوق ورودی و موانع فنی واردات کالا به دنبال حمایت از تولیدکنندگان داخلی است. عباس هاشمی افزود: تعیین ارز متقاضی برای واردات کالاهایی که در داخل تولید می شود، تعیین استانداردهای خاص برای کالاهای وارداتی و به عبارتی تعیین موانع فنی برای واردات کالاها، وضع حقوق ورودی منطقی کالاهای وارداتی از اقدام های دولت یازدهم برای حمایت از تولید داخلی و ایجاد شرایط برای رقابت با کالاهای خارجی است. 
وی یادآوری کرد در دوره ای قیمت فولاد درجهان افت شدیدی داشت و گفت: دولت به منظور مقابله با این شرایط با افزایش تعرفه ها از ورود فولاد برخی کشورها جلوگیری کرد اما متاسفانه صنایع مادر همکاری های لازم را نداشتند. 
هاشمی افزود: در نتیجه واحدهای تولیدی پایین دست دچار مشکل شدند. پس از آن جلساتی با تشکل ها برگزار شد و پیشنهادهایی برای گذر از این مساله تهیه و به هیات دولت ارسال شد. 
وی درباره واردات کالا در صنعت لوله و پروفیل گفت: طبق قانون ما اجازه ممنوعیت واردات کالا را نداریم اما با حمایت منطقی و موثر از تولیدکنندگان داخلی می توان توازن را برقرار کرد تا کمبودی در کشور نداشته باشیم و محصولات و فناوری های جدید نیز به کشور وارد شود. 
هاشمی تاکید کرد به طور عمده واردات لوله و پروفیل نداریم و آنچه وجود دارد توسط مجریان طرح های نفت، نیرو و گاز در مناطق ویژه و آزاد وارد می شود. 
به گفته وی، بر اساس قانون حمایت حداکثری از تولیدات داخلی پیش بینی های لازم شده و انواع پروفیل جزو ممنوعیت واردات توسط دستگاه های دولتی تعیین شده است. 
مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: امکان تولید برخی اندازه های لوله در کشور وجود ندارد و به ناچار باید آنها را از کشورهای دیگر وارد کنیم اما در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیلاتی موجود برای اجرای قانون حمایت از توانمندی های ساخت داخل بر فرآیند واردات نظارت می کند تا طرح ها حتی الامکان با محصولات داخلی به سرانجام برسند. 
به گفته وی، تحریم، تورم و رکود مشکلاتی را به وجود آورده اما صنعت لوله و پروفیل فولادی دارای توان بالایی است که باید از آن استفاده کرد. 
وی تصریح کرد: به طور متوسط سالیانه تا 200 میلیون دلار صادرات داریم که برای مثال 280 میلیون دلار در سال 1392 و 261 میلیون دلار در سال 1393 بود که این میزان در سال 1395 با توجه به بالارفتن هزینه مواد اولیه به 80 میلیون دلار رسید. 
به گزارش ایرنا، نخستین نمایشگاه صنعت لوله و پروفیل فولادی سه شنبه پس از 10 سال با مشارکت 68 شرکت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب (کنار عوارضی اتوبان تهران- قم ) گشایش یافت و تا شانزدهم تیرماه از ساعت هشت صبح تا 18 برای بازدید عموم باز است.
مدیریت واردات و صادرات از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392، ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».

 

منبع: ايرنا

کد خبر 21000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =