دغدغه هاي ارزي بخش خصوصي

ارض اقدس: مهم ترین ویژگی نرخ ارز این است که پیش بینی پذیر باشد چون هم صادرکنندگان، هم واردکنندگان و به ویژه سرمایه گذاران خارجی باید امکان برنامه ریزی داشته باشند

محسن بهرامی ارض اقدس درباره نرخ معقول ارز گفت: نرخ ارز، سبد ارزی، نرخ برابری ارزهای مختلف با همدیگر و پول ملی ما، نرخ ارزهای شرکای تجاری و کشورهایی که بیشترین مبادلات را با آن ها داریم و... به نظر من از اهمیت بسیار، بسیار زیاد و فوق العاده ای برخوردار است و نقش لنگری در همه ارکان و بخش های اقتصاد کشور دارد و در این شرایط این واقعا یک انتظار به جا از سوی فعالان اقتصادی است که دولت باید اولا ارز را تک نرخی کند که از مفاسد چند نرخی بودن نرخ ارز، رانت خواری، ویژه خواری و تبعیض های ناروایی که وجود دارد، جلوگیری شود و ثانیا این نرخ ارز باید به سمت واقعی شدن برود. البته در ابتدا نرخی مصلحتی برای ارز باتوجه به شرایط اقتصاد ایران باید انتخاب شود و تدریجا این نرخ طبق قانون ( متناسب با تفاضل تورم داخلی و خارجی)  و بسته سیاستگذاری دولت باید اصلاح شود.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق تهران ادامه داد: مهم ترین ویژگی نرخ ارز این است که پیش بینی پذیر باشد چون هم صادرکنندگان، هم واردکنندگان و به ویژه سرمایه گذاران خارجی باید امکان برنامه ریزی داشته باشند. امروز یکی از نیازهای کشور ما برای توسعه اشتغال و مبارزه با بیکاری و... جذب سرمایه گذاری خارجی است و این موضوع علاوه بر بحث ضرورت اصلاح قانون جذب حمایت از سرمایه گذاری خارجی، نیازمند تعیین تکلیف نرخ ارز و پیش بینی پذیر کردن نرخ ارز برای آینده فعالیت های اقتصادی در عرصه های مختلف است؛ سرمایه گذارن خارجی باتوجه به محاسبات توجیح اقتصادی و برگشت سرمایه در کشورهای دیگر حضور پیدا می کنند؛ بنابراین تعیین تکلیف نرخ ارز در کشور از اهمیت بسیار ویژه برخوردار است.

ارض اقدس در پايان گفت: آن چه ما در 4 سال گذشته شاهدش بودیم تثبیت تقریبی نرخ ارز بوده است در حالی که طبق قوانین بالادستی نرخ ارز هرساله با توجه به تفاضل تورم داخلی و خارجی باید اصلاح می شد؛ اتفاقی که رخ نداده است و در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که هر لحظه نرخ ارز در بازار یک جهش ناگهانی داشته باشد و بازار ارزی هم همانند بازار پولی و بانکی دچارالتهابی شود که هم اکنون به دلیل عملکرد بانک ها و موسسات مالی و اعتباری می بینیم، اتفاقی که می تواند مشکلات اقتصادی بسیاری را برای کشور به وجود بیاورد. در این میان ما فعالان اقتصادی از دولت می خواهیم هرچه سریع تر تک نرخی کردن ارز را عملیاتی و موضع خود را مشخض کند و در شرایطی پیشگیرانه و تهاجمی و نه منفعلانه این موضوع را مدیریت کند. به نظرم هیچ راهی جز تک نرخی شدن ارز و واقعی شدن قیمت ارز وجود ندارد البته باید نرخی انتخاب شود که در میان مدت ( حداقل یک سال) در پاسخگویی تمام نیازهای ارزی کشور دوام داشته باشد و بعد از آن متناسب با تفاضل تورم داخلی و خارجی تغییر کند.  

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 21001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =