فرصت های توتال برای اقتصاد ایران

ورود توتال به پروژه های نفتی و گازی ایران علاوه بر منافع مستقیمی که برای ایران دارد باعث ورود سایر شرکت های معتبر به عرصه اقتصاد ایران می شود و در عین حال باعث می شود روابط بانکی ما با کشورهای اروپایی توسعه یابد

شرکت فرانسوی توتال هفته گذشته در شرایطی با شرکت ملی نفت ایران یک قرارداد 4.8 میلیارد دلاری برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا کرد که این قرارداد بعد از 10 سال اولین قرارداد ایران با یک کشور اروپایی محسوب می شود. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از Global Trade Review این شرکت یکی از مهمترین سرمایه گذاران در کشور ما پیش از تحریم ها بود که با آغاز تحریم های غرب در سال 2006 کشور را ترک کرد.

پاتریک پویان، مدیرعامل توتال این قرارداد را یک قرارداد بزرگ برای شرکت متبوع خود می داند و معتقد است این قرارداد نشان می دهد بعد از امضای برجام در ژانویه سال گذشته زمینه های همکاری بین ایران و شرکت های معتبر فراهم شده است. به گزارش اگزیم نیوز کارشناسان بین المللی معتقدند ایران بعد از تحریم ها شرایط مساعدی را برای جذب سرمایه های خارجی به دست آورده و باید گفت این قرارداد به نوعی می تواند تابوی سرمایه گذاری در ایران را بشکند.

نشانه های این موضوع نیز بازگشت ولکس واگن، شرکت بزرگ خودروسازی به ایران بعد از یک دهه است که نشان می دهد قفل روابط سرمایه گذاری با کشورمان یکی پس از دیگری در حال گشوده شدن است. مدیرعامل توتال می گوید ما افتخار می کنیم که اولین شرکت بین المللی هستیم که مطابق قرارداد IPC (قراردادهای جدید نفتی ایران) منعقد شده است و چارچوب تجاری قابل قبولی را ارایه می دهد و به توسعه روابط بین ایران و اروپا کمک شایان توجهی می کند.

این پایگاه خبری و تحلیلی بین المللی در این گزارش با اشاره به این که تحریم ها باعث شدند تا در سال های اخیر شرکت های معتبر از حضور در پروژه های سرمایه گذاری ما دوری کنند می گوید حتی بعد از رفع تحریم ها شرکت های معتبر از ورود به ایران خودداری می کردند اما این قرارداد می تواند این پیغام را برای آنها در بر داشته باشد که روند سرمایه گذاری در ایران در حال تغییر است.

گفته می شود این قرارداد در 20 سال اینده درآمدی بالغ بر 84 میلیارد دلار برای ایران به ارمغان خواهد آورد. این پایگاه خبری می افزاید اهمیت سیاسی این قرارداد نیز برای ایران بالاست به طوریکه این قرارداد می تواند این پیغام را به ایالات متحده ارسال کند که اروپا در مورد ایران جدی است و برنامه هایی همچون بازبینی طرح برجام که آمریکا اخیرا مطرح کرده موضوع قابل توجهی نیست.

به علاوه این قرارداد می تواند تابوی سرمایه گذاری در ایران را بشکند. بسیاری از بانک های غربی بعد از رفع تحریم ها از حضور قوی در ایران اجتناب کرده اند چراکه از تحریم های آمریکا علیه ایران هراس دارند با این حال این قرارداد که نیازمند توسعه روابط بانکی بین دو طرف نیز هست به توسعه روابط بانکی بین ایران و اروپا کمک شایانی خواهد کرد.

بر اساس این گزارش بسیاری از شرکت های بزرگ که پیش از این نیز علاقمند به حضور در ایران بودند با این قرارداد ترغیب خواهند شد و حجم سرمایه گذاری های خارجی در ایران به زودی بزرگ و بزرگتر خواهد شد و این امر به توسعه روابط مالی و تجاری گسترده دیگری نیز منتهی می شود.  

در این رابطه علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه با اشاره به این که پس از برجام، محدودیت‌ها و تحریمها علیه ایران اندک اندک رفع شدند در گفتگو با یورونیوز می گوید: به این ترتیب دیگر مانعی برای شرکتهای اروپایی و دیگر شرکتهای چند ملیتی درباره همکاری و سرمایه گذاری در ایران وجود نخواهد داشت.

به گفته وی متاسفانه دولت آمریکا همواره سعی کرد شرکتهایی را که در ایران سرمایه گذاری می کنند را تحت فشار قرار دهد خصوصا شرکتهای فرانسوی. آهنی ادامه داد: آنها شرکتهای اروپایی را تهدید می کنند و می ترسانند تا برای کار به ایران نروند. کاری که آمریکایی‌ها می کنند پس از برجام به هیچ عنوان قانونی نیست و تمامی قوانین بین المللی را نیز زیرسوال می برد چرا که سرمایه گذاری در چنین پروژه‌هایی به هیچ عنوان قدغن و غیرقانونی نیست.

علی آهنی ادامه داد: در زمینه‌های مختلف شرکت های اروپایی خواهان انجام پروژه‌های مشترک هستند. خصوصا در زمینه‌های زیربنایی، حمل و نقل زمینی، دریایی و راه آهن. در حمل و نقل هوایی و خرید هواپیماهای بیشتر در حال مذاکره هستیم. مذاکرات زیادی در حال انجام است و در انتظار رفع تحریم های بانکی هستیم، با رفع تحریمها بسیاری از شرکتهای فرانسوی می توانند به ایران بیایند و به رویای خود برسند.

 

کد خبر 21002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =