رفع تحریم های تجاری در حوزه کشاورزی

رئیس اتحادیه وارد کنندگان نهاده های دام و طیور ایران گفت: ال سی ( گشایش مالی)در حوزه کشاورزی هیچ مشکلی ندارد و تجار به راحتی می توانند ارتباط تجاری بین المللی خود را حفظ کنند

رییس اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این که حوزه کشاورزی مشکلی در گشایش ال سی ندارد و کار به روال خود انجام می شود گفت: از کشورهایی همانند برزیل، آرژانتین، فرانسه، هلند و آلمان بیشترین واردات را در زمینه نهاده های کشاورزی داریم. به گفته حمید ورناصری، برخی از موارد وارداتی که جزء کالا های اساسی محسوب نمی شوند و یا از اقلام ژنتیکی هستند ارز مبادلاتی به آنها تعلق نمی گیرد اما کالا هایی همچون برنج، جو و ذرت با ارز دولتی به راحتی وارد کشور می شوند.

وی در ادامه افزود: برخی از تجار ترجیح می دهند با صرافی ها همکاری کنند و این مغایرت ها دارای برخی مضرات و مزیت ها هستند. اینکه طرف قرارداد در کمترین زمان ممکن به درآمد حاصل از تجارت خود دست پیدا می کند مزیت همکاری با صرافی ها محسوب می شود اما در عوض تهدید سوخت پول و همچنین وجود تفاوت نرخ صرافی ها و ال سی از مضرات این شراکت است.

ورناصری ادامه داد: تجاری که تن به همکاری با صرافی ها می دهند، معمولا ارز مبادلاتی به کالای واردی آنها تعلق نمی گیرد و مجبور به پذیرفتن خطرات مذکور می شوند؛ هر چند بانک مرکزی طی بخش نامه ای آنها را دعوت به استفاده از ارز رایج در بازار در کسب و کار خود کرده است.

به گفته وی برجام تا حد زیادی مشکلات مراودات را حل کرده و در مورد کالا هایی که مشمول ارز مبادلاتی می شوند به راحتی می توانیم با بانک های مهمی مثلا بی سی پی سوییس کار کنیم و به آنها ال سی بدهیم.

رییس اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور در ادامه با تأکید بر این که فراهم شدن شرایط ارتباط بانک های خارجی با بانک های ایرانی موضوع فاینانس (تامیین مالی) و یوزانس (نسیه) را فعال کرد و با استفاده از یوزانس تجار می توانند در عوض دریافت نرخ کارمزد از بانک های ایرانی که حدود 24 درصد است نرخی در حدود 4 درصد سالانه از بانک های خارجی دریافت کنند و این عمل قیمت تمام شده کالا را کاهش داده و به دنبال آن کالای واردی در کشور با قیمت متعارف تری عرضه می شود.

به گفته ورناصری ال سی و ارتباط بانکی علاوه بر نرخ کارمزد ناچیز امتیاز استفاده از نرخ بهره ای حدود 3 درصد که مقداری بسیار اندک است را  هم فراهم می کند که این موارد کمک زیادی به وارد کننده می کند.

وی ادامه داد: برجام مراودات اقتصادی و تجارت بین الملل را توانسته با درصد بالایی آسان کند و علاوه بر ساز و کارهای تجاری امکان سرمایه گذاری های خارجی در مشارکت با ایرانی ها را فزونی بخشیده و این رخداد را نمی توان نا دیده گرفت هر چند گاهی برخی از افراد انتظار زیاد و واهی را از این دستاورد دارند.

به گزارش اگزیم نیوز در دوره پساتحریم بخش عمده‌ای از محدودیت‌های تجاری و بازرگانی اعم از پولی، مالی و فنی و تکنولوژیک که در بر کشور تحمیل شده بود، برطرف شده یا خواهد شد و طبعاً امکان تعامل با جهان خارج بیش از گذشته فراهم می‌شود. زمانی که شرایط تعامل با اقتصاد جهانی فراهم می‌شود، فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی به وجود خواهد آمد که بخش کشاورزی باید برای این تحول آماده باشد. از یکسو رقابت با محصولات و نهاده‌های کشاورزی وارداتی با تولیدات داخلی بیشتر خواهد شد و طبیعی است که در این کارزار نیز کسانی توان رقابت خواهند داشت که بتوانند کیفیت مورد نیاز و راندمان تولید خود را بهبود بخشند. از سوی دیگر، باز شدن درهای کشور به روی سرمایه‌گذاران و فن‌سالاران خارجی، زمینه سرمایه‌گذاری و مشارکت دوجانبه را افزایش داده و تولیدکنندگان داخلی با تعامل و شراکت با مؤسسه‌ها و شرکت‌های خارجی توان جذب سرمایه و فن‌آوری جدید را فراهم می‌آورند که به این ترتیب نه‌تنها برای بازار داخلی، بلکه قدرت رقابت خود را در بازارهای منطقه‌ای و جهانی افزایش می‌دهند.

کد خبر 21006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =