پاشنه های آشیل تولید ملی و صادرات

سعید عباس پور گفت: قیمت تمام شده، بسته بندی، کیفیت تولید، مشکلات بانکی، فعالیت رقبا و ... همگی عواملی هستند که بازارهای صادراتی ما را تحت الشعاع قرار می دهند

عضو کمسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد در گفت و گو با اگزیم نیوز گفت: بانک های جهانی همکاری لازم را با بانک های ایرانی ندارند، زیرا دیگر کشور های طرف ایران به سختی ضوابط کشور ما را می پذیرند و به همین دلیل برخی تحریم ها هنوز به قوت خود باقی مانده اما مذاکراتی که تاکنون انجام شده هم بی تاثیر نبوده و توانسته انعطاف بیشتری در تجارت بین الملل به وجود بیاورد.

سعید عباس پور ادامه داد: علاوه بر تاثیر برخی از تحریم هایی که هنوز باقی مانده در شرایط داخلی هم یکسری مشکلات داریم و صادرات به دلیل اینکه نرخ های موجود با واقعیت موجود همخوانی ندارد که از جمله آن مقدار زیاد نرخ بهره و مالیات ها است و دولت باید در تامین مالی تولید هموطنان همکاری کند اما نگاه مهر آمیزی به تولیدکنندگان وجود ندارد.

وی اظهار کرد: نرخ سود بانکی 18 درصد است که این مقدار با میزان سودی که تولیدکننده کسب می کند مغایرت دارد و امکان فعالیت را برای او دشوار می سازد.

وی افزود: نرخ سود بالای تسهیلات بانکی باعث شده تا تجار معاضدت با صرافی ها را با توجه به ریسک زیاد معامله بپذیرند و دولت هم تمایل دارد که مقدار نرخ ارز دولتی را که مبلغی کمتر از ارز بازار است ملاک معامله با تجار قرار دهد و این موضوع بی رغبتی تجار نسب به همکاری با بانک ها را تشدید می کند.

عباس پور خاطر نشان کرد: بانک ها سیاست اشتباهی را در پیش گرفته اند که نتیجه آن عدم بازگشت ارز مبادلاتی صنعت پتروشیمی به سیستم بانکی می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به قیمت تمام شده محصولات ساخت کشور هم اشاره کرد و گفت: مقابل رقبای خارجی حرفی در رقابت برای گفتن نداریم که مهمترین دلیل آن هم قیمت تمام شده زیاد اجناس هست و تولیدکنندگان تاکنون با این موضوع دست و پنجه نرم کرده اند، به طوری که حتی واحدهای تولیدی خود را به مناطق ویژه منتقل کرده اند تا از فشار های دولتی در امان بمانند اما با چالش های زیرساختی مواجه شده اند.

عباس پور تصریح کرد: قیمت نازل سوخت و نیروی انسانی یک مزیت تولید در ایران است اما با توجه به مبالغی که دولت از تولیدکنندگان دریافت می کند این امتیاز دوام زیادی برای رشد ندارد و در نهایت باعث بالا رفتن قیمت تمام شده می شود.

وی همچنین به اهمیت فاکتورهای کمی و کیفی محصولات در صادرات اشاره کرد و گفت: فهم درست از بازار هدف تعیین کننده سبک تولید است. برای مثال خریدارانی همچون قطر و روسیه که قدرت خرید کالای با کیفیت را دارند با وجود هزینه ای کمی بیشتر ترجیح می دهند کالا را مصرف کنند و لذا باید توجه ویژه ای در کیفیت محصول کنیم و اگر توانستیم مشتری را در این مورد راضی نگه داریم با تکنیک های بازاریابی آنها را به خریدارانی دائمی و مشتاق تبدیل می کنیم.

عباس پور به 2 عامل موثر در صادرات اشاره کرد و گفت: نوع بسته بندی و قیمت تمام شده عواملی هستند که در نگاه های نخستین مخاطب را به خود جلب می کند و کشور مدعی و همسایه ترکیه با توجه به این موضوع توانسته درخواست های زیادی را برای تولید های خود جذب کند.

وی معتقد است، بسته بندی های قدیمی که از گذشته در کشور رایج بوده باعث شده تا کشور علاوه بر اینکه در صادرات نسبت به کشور های رقیب عقب بیفتد در بازار داخلی هم استقبال چندانی را ایجاد نکند.

عضو کمسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران افزود: این که مشتری چه می خواهد با اینکه ما به چه عادت کرده ایم تفاوت زیادی دارد و موضوع دسته بندی نیاز به ایجاد یک پایلوت (سیستم هدایت) قوی دارد.

وی ادامه داد: پایلوتی که بتواند مباحثی چون رنگ شناختی و نوآوری را با توجه به نیاز مشتری بکار بگیرد در ایران وجود ندارد و یکی از نیاز های اصلی کشور در بحث صادرات محسوب می شود و باید یک واحد تحقیقاتی که بتواند در این امر پیشگام شود و این طرح های مبتکرانه را به مراکز تولیدی پیشنهاد کند، تاسیس شود.

عباس پور اذعان کرد: بخشی از اقدامات مذکور نیاز به هزینه دارد که دولت یا باید هزینه ها را متقبل شود یا در مخارج خود بهتر کنترل کند.

وی گفت: دولت می تواند در هزینه های ثابت تولیدکنندگان همانند هزینه اجاره زمین کمکی کند تا فشارهای تحمیلی بر واحدهای تولیدی کمتر شود و با بررسی یک استراتژی از مجموعه عوامل می تواند گام بزرگی برای تحول در اقتصاد کشور را به وجود بیاورد.

عباس پور تصریح کرد: افزایش صادرات تنها وابسته به افزایش تولید نیست، چراکه سال های گذشته تجربه کشور نشان داده تولید فراوانی از محصول گوجه فرنگی ارزش برداشت آن را هم از بین برده در حالی که با ایجاد این فرصت می توانستیم تبدیل به صادرکننده رب گوجه فرنگی در منطقه شویم.

وی اظهار کرد: صادرات کالا های انحصاری که از جمله آن زغفران، خاویار و غیره نیاز به توجه بیشتر دارد و نباید از توسعه آن غافل ماند و با رعایت مواردی که در توسعه صادرات اهمیت دارد می توانیم قدرت به خصوصی در جهان پیدا کنیم.

عضو کمسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران گفت: حرکتی انقلابی همراه با اقدامی جهادی لازمه گردآوری مجموعه عوامل مربوط است که می تواند این اقدام در تاریخ ماندگار شود.

کد خبر 21020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =