اتخاذ تدابير ويژه براي حمايت ازبانک توسعه صادرات

محمدرضا مودودی: بانک توسعه صادرات به وضوح در جریان اطلاعات شرکتهای طرف حساب خود قرار دارد و اگر تسهیلاتی پرداخت کرده به صورت واقعی در اختیار بخش صادرات قرار گرفته است

معاون توسعه صادرات و خدمات کالا سازمان توسعه تجارت ايران در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این که به طور کلی یکی از موضوعات اصلی توسعه صادرات به ویژه به عنوان یک زیرساخت مهم بحث نهادهای مالی است گفت: این زیرساخت ها به هر صورتی که شکل بگیرند می توانند در زمینه فاینانس، تأمین منابع مالی و نیز در زمینه هدایت سرمایه ها به سمت فعالیت های صادراتی کمک موثری را بر عهده داشته باشند. به گفته محمدرضا مودودی به هر حال بانک توسعه صادرات به عنوان بانکی با نگاه توسعه ای از این ظرفیت برخوردار است که در بخش تجارت خارجی کشور بر  اساس اطلاعات دقیق که از توانمندی و ظرفیت های صادراتی صادرکننده ها دارد بانک اطلاعاتی جامعی را فراهم آورد و بر مبنای آن منابع به تقویت صادرات کشور کمک کند.

به گفته وی در عین حال بانک توسعه صادرات می تواند روابط کارگزاری بانکی با کشورهای هدف به منظور مبادله تخصصی پول ایجاد کند و شرایط را برای هر نوع صادرات یا تجارتی تسهیل کند. به عقیده من در حوزه تخصصی تجارت خارجی کشور، به ویژه بحث صادرات بانک توسعه صادرات یکی از موفق ترین بانکها بوده است. وی در توضیح این ویژگی گفت: بانک توسعه صادرات به وضوح در جریان اطلاعات شرکتهای طرف حساب خود قرار دارد و اگر تسهیلاتی پرداخت کرده به صورت واقعی در اختیار بخش صادرات قرار گرفته است. بنابراین با مدیریت صحیح منابع هر بار که دولت تسهیلاتی را برای بخش صادرات به صورت ویژه اختصاص داده بانک توسعه صادرات توانسته خیلی به سرعت آن را جذب کند و در اختیار مصرف کننده و صادرکننده واقعی قرار دهد.

به گفته وی وقتی ما می خواهیم یک تجارت بین 70 تا 80 میلیارد دلاری را راه بیاندازیم که تقریبا نیمی از آن صادرات است و برای آن چشم انداز حداقل صد میلیارد دلاری در نظر می گیریم باید به همان نسبت فعالیت فاینانسی در داخل کشور تقویت شود تا بتوانیم در بخش تأمین مالی قدرتمندتر عمل کنیم. نهادهایی چون بانک توسعه صادرات اگر به لحاظ توان مالی نتواند این نیاز ابتدایی شرکت های صادراتی را تأمین کنند قطعا دسترسی به آن چشم انداز هم دشوارتر خواهد شد.به این منظور سعی داریم چشم اندازی صد میلیارد دلاری براي صادرات غيرنفتي تعریف کنیم بنابراین باید حتما پشتوانه مالی ساختاری چون بانک توسعه صادرات را تقویت کنیم.

مودودی ادامه داد: در شرایط فعلی سرمایه و منابع در اختیار بانک توسعه صادرات خیلی کمتر از آن چیزی است که در هدف گذاریها مد نظر داریم. لازم است برای بانک توسعه صادرات امتیازاتی در نظر بگیریم وشرایط سخت گیرانه تری را که برای همه بانکها داریم نباید در مورد بانک توسعه صادرات که  منابع خود را در خدمت صادرات کشورهزینه می کند بکار بندیم.

به گفته معاون توسعه صادرات و خدمات کالا سازمان توسعه تجارت ايران طبیعتا از آنجا که تجارت خارجی ما همواره با مشکلات خاص خودش در نظام بین المللی خارج از کشور درگیر بوده بنابراین ما باید یکسری تسهیلات برای خود بانک توسعه صادرات هم در نظر بگیریم که فضای عمل بیشتری داشته باشد و بتواند بهتر و بدون دغدغه منابع مالی خدمات خود را در اختیار صادرکنندگان قرار دهد. امیدواریم که بانک توسعه صادرات بتواند جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور پیدا کند و سهم قابل قبولی از بودجه ای که به عنوان تسهیلات اعتباری دارد را به صحیح ترین شکل ممکن در اختیار مردم و کشور قرار دهد.

کد خبر 21023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =