حرکت اگزیم بانک به سمت صنایع تبدیلی

مرتضی سلطانی: برای اینکه بانک توسعه صادرات مسیری که آغاز کرده است را در ادامه نیز با موفقیت ادامه دهد، می بایست مزیتهای تولید صنعتی در این سرزمین شناسایی شود و منطبق با آن پشتیبانی‏ ها صورت گیرد، و در این میان صنایع تبدیلی مزیت بی بدیل سرزمینمان ایران است

بنیانگذار و رئیس هیأت مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر و دارنده مدال افتخار صادرات کشور در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این که بانک توسعه صادرات، تنها بانک تخصصی و توسعه‏ ای در حوزه صادرات و مجری سیاستهای دولت در امر تأمین مالی و تسهیل صادرات کشور است گفت: این بانک توانسته است پشتیبان قدرتمندی برای تولید صادرات محور در کشور باشد و ساختار اجرایی این بانک ثابت کرده است که در مسیر ارائه خدمات به واحدهای فعال و مصمم و دارای ظرفیت های صادراتی بالقوه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند.

به گفته مرتضی سلطانی از آنجایی‏که هدف از تشکیل بانک توسعه صادرات توجه خاص به توسعه صادرات غیر نفتی بوده است، هدف گذاریهای انجام شده در طول فعالیت این بانک به خصوص در سالهای اخیر نشان می دهد تمرکز لازم روی پروژه ‏های دارای ظرفیت تولید صادرات محور غیر نفتی وجود دارد و بانک توسعه صادرات دوشاش تولید کنندگان گام بر می دارد. چرا که صادرات هدف مطلوب اقتصادهای برتر دنیاست. هدفی که با دست یازیدن به آن بسیاری از مشکلات اقتصادی همچون بیکاری و رکود اقتصادی رفع می شوند.

وی ادامه داد: نمونه بارز این پشتیبانی پروژه ملی نخستین پالایشگاه غلات در کشور بود. گرچه عمده پیشرفت این طرح در روزهای سخت تحریم اتفاق افتاد اما  بانک توسعه صادرات کشور آن را تا به سرانجام رسیدن مورد حمایت قرار داد و امروز به لطف خدا شاهد صادرات محصولات تولیدی آن به 11 کشور دنیا هستیم.

این فعال بخش خصوصی در ادامه با تأکید بر این که بی‏ شک اجرای طرح‏های توسعه‏ای این پالایشگاه با ارزآوری که برای اقتصاد کشور خواهد داشت، بیش از پیش بر تأثیرات مثبت عملکرد اگزیم بانک ایران در توسعه صادرات غیرنفتی صحه خواهد گذاشت گفت: برای اینکه بانک توسعه صادرات مسیری که آغاز کرده است را در ادامه نیز با موفقیت ادامه دهد، می بایست مزیتهای تولید صنعتی در این سرزمین شناسایی شود و منطبق با آن پشتیبانی‏ ها صورت گیرد، و در این میان صنایع تبدیلی مزیت بی بدیل سرزمینمان ایران است.

به گفته سلطانی نباید فراموش کرد که حمایت از واردات با محوریت بسترسازی برای تولید از دیگر وظایف اگزیم بانک است. بانک توسعه صادرات کشور به عنوان یک بانک تخصصی حوزه صادرات و واردات، می تواند در بحث حمایت از سرمایه‏گذاران در تأمین مواد اولیه محصولات صادرات محور و واردات ماشین آلات مورد نیاز این صنایع نیز بیش از پیش ایفای نقش کند.

وی افزود: تقویت آنچه موضوع فعالیت این بانک است، از اعطای تسهیلات و اعتبارات صادراتی و صدور ضمانتنامه‏های لازم گرفته، تا  انجام عملیات کارگزاری نظیر کارگزاری اجرای قراردادها و موافقت‌نامه‌های بازرگانی و تجاری با دیگر کشورها و انجام هر گونه معاملات ارزی و ارائه خدمات مشورتی و اطلاعاتی به صادرکنندگان و سایر مراجع ذی‌ربط در امور صادراتی کشور، می تواند موفقیتهای گذشته را تثبیت  و برای برداشتن گامهای بزرگتر اقدام کند.

کد خبر 21026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =