فاصله کارگزاری بانک های ایرانی با استانداردهای ۱۰ سال پیش

بوالحسنی گفت: ایران تسهیلات زیادی را برای استفاده از ال سی قرار داده اما تجار به دلیل عدم ارتباط ایران با بانک های معتبر همچنان صرافی ها را ترجیح می دهد

مدیرعامل صرافی بانک توسعه صادرات ایران در گفت و گو با اگزیم نیوز در خصوص استفاده حداکثری بازرگانان از صرافی ها در معاملاتشان گفت: بانک ها و صرافی ها مکمل همدیگر هستند و فلسفه صرافی بانکی و سیاست گذاری آن برای ایجاد یک بازوی کمکی در بانک ها بود تا منعیات حاکمتی قادر به اجرا شود؛ به نوعی وظایف الزامی تجار را با وجود محدودیت هایی که در بهره زمانی تحریم ها برای دولت به وجود آمده بود صرافی ها به دوش کشیدند.

بوالحسنی با بیان اینکه تحریم ها تا حد زیادی لغو شده اما برخی تجار همچنان همکاری با صراف ها را ترجیح می دهند گفت: سیستم بانکی بخاطر دوری از اتصالات جهانی در مدت تحریم ها چابکی خود را از دست داده و بعد از برجام با وجود دستاوردهای قابل ملاحظه ای یک حقیقت تلخ در مورد عدم توانایی ارتباط های آزاد باقی مانده که سازوکار بانک های ایرانی را دشوار می کند.

وی ادامه داد: بانک ها در گذشته یک کارگزار داشتند که تمامی خدمات به واسطه همان کارگزاری و مبادلات ارزی انجام می شد اما الان شرایط اینگونه نیست و برخی بانک های معتبر دنیا هنوز با ایران همکاری ندارند و کشور مشروط به اجرای قوانینی با بانک های درجه پایین که اغلب با اشلی (میزان) میدل و اسمارت سایز ( سایز کوچک و متوسط ) هستند مجبور به ایجاد ارتباط است.

وی افزود: ارتباط با این بانک ها معایب متعددی دارد که از جمله آن محدودیت عقد قرارداد است زیرا دیگر امکان عقد قرارداد با هر مشتری در نقاط مختلف را ندارد و فعالیت این بانک ها تنها محدود به مشتریان خودشان است. به همین خاطر گستره عملیات بانک های ایران محدود شده است.

بوالحسنی خاطرنشان کرد: هزینه های ارتباط های بانکی نسبت به سال های گذشته کاهش پیدا کرده اما همچنان فشار هزینه های بانکی هست و علی رغم اینکه بانک مرکزی پیشنهاد و حمایت های خوبی داشته تا تجار از ابزار های ایمن تر و نظارت های والا تری همچون ال سی در عوض حواله  ها استفاده کنند اما بازرگان های ایرانی این ریسک را می پذیرند

وی گفت: انعطاف دولت برای ایجاد ارتباط بانکی بازرگانان به قدری بود که سال گذشته بخشنامه ای مبنی بر اینکه ال سی هایی با دلار 3 هزار و 600 تومان گشایش بشوند و تا 3 ماه ارز اگر نوسانی رو به پایین داشت نرخ بر همان مقدار باقی بماند و اگر قیمت دلار افزایش داشت بانک مرکزی این ریسک را می پذیرد.

بوالحسنی تصریح کرد: به رغم تمام توصیه های بانک مرکزی که اعلام کرد بین نرخ گشایش ال سی و نرخ روز تعهد تسهیلات معامله هر کدام مقدار کمتری بود ملاک قرار گرفته شود اما باز هم استقبالی از ارتباط تجار با بانک ها نشد. علت این موضوع فضای بانکی که هدف قرار گرفته است مساعد نبوده و به کار بردن لفظ رغبت در این مراودات اشتباه است بلکه در اصل امکان معامله وجود ندارد.

مدیرعامل صرافی توسعه صادرات ایران گفت: بانک های کردیت سویس، اس پی سی، کامرز، دویچ و غیره هنوز با بانک های ما همکاری خود را آغاز نکرده اند و متقاضی به راحتی نمی تواند بر وی آی ای شیفت شود. شاید کاربر ذی نفع در ای آی اچ آلمان حساب ندارد پس با مشکلات انتقال وجه رو به رو می شود و در نهایت دادوستد ناکام می ماند.

وی با توجه به توافقات برجام اظهار کرد: تمامی مفاد تجارت بین المللی کشور انجام نمی شود و محدودیت های نام برده باعث شده تا امکاناتی که بانک مرکزی در نظر گرفته بی نتیجه باقی بماند.

وی اذعان کرد: ایران برای ادامه حیات نیاز به شکل دهی به تجارت خود دارد و صرافی ها هم به عنوان نیروی کمکی سعی در رفع نیازهای پیش رو دارد. صرافی ها هم یک عامل مهم در نقل و انتقالات ارز محسوب می شوند، کما اینکه بسیاری از کشور ها گرفتارهیچ تحریمی نیستند و صنف صرافی فعال است.

کد خبر 21040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =