ضرورت افزایش سرمایه برای تأمین مالی فنی و مهندسی

علیرضا کدخدایی: دولت باید سرمایه بانک توسعه صادرات را به منظور کسب رتبه بندي مالی خوب افزایش دهد تا توان حضور در فضای بین المللی را بیش از پیش پیدا کند

عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی با اشاره به این که ایجاد یک بانک تخصصی در کشور برای توسعه صادرات یک قدم خوب و ضروری بود و در محدوده عملکرد خود توانست خدمات مورد نیاز صادرکنندگان را به آنها ارائه دهد گفت: از جمله اخذ ضمانت نامه ها که به دلیل اینکه در حیطه خدمات فنی مهندسی عمدتا کارفرمایان خارجی، دولت یا مجموعه های بزرگ هستند، ضمانت نامه ها از اهمیت زیادی برخوردارند.  

 به گفته علیرضا کدخدایی در واقع در حوزه خدمات فنی و مهندسی برای ورود به این مجموعه ها از طریق مناقصات نیازمند ضمانتنامه هستیم که بانک توسعه صادرات تقریبا تا سال 89 ضمانت نامه ها را در این زمینه ها انجام می داد. در همان بازه زمانی علی الخصوص از سال 79-80 به بعد که دولت آیین نامه های خوبی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی تصویب کرد بانک توسعه صادرات هم تسهیلات فاینانس را تجهیز کرد؛ یعنی در حیطه خدمات فنی مهندسی بسياري از کشورها و کارفرمایان علاقمند بودند که پیمانکاران یا مجریان پروژه ها منابع مالی را نیز تأمین کنند تا در آینده بتوانند از درآمد خود پروژه بازپرداخت کنند.

به گفته وی امروزه دیگر دولت ها منابع مالی خودشان را برای هزینه کردن جاده و خطوط انتقال برق و فرودگاه ها و آب و خطوط انتقال آب و پروژه های زیربنایی و جاده ها استفاده نمی کنند. بلکه عمدتا تمایل دارند که از منابع دیگران استفاده کنند و از محل سود آن بازپرداخت کنند که بانک توسعه صادرات هم در این زمینه وارد عمل شد.

وی با اشاره به این که صندوق ضمانت صادرات هم به عنوان پشتوانه ای برای پوشش ریسک این پروژه ها هماهنگی خوبی با بانک توسعه صادرات داشت گفت: از این رهگذر شاهد رشد خیلی خوب صدور خدمات فنی مهندسی، خصوصا از سال 80 تا 90 هستیم و این فرصت ها باعث شد صدور خدمات فنی مهندسی در سال 90 به 5 میلیارد دلار برسد که اگر همان رشد را ادامه می دادیم امروز رقمی معادل حدود 15 میلیارد دلار سود خدمات فنی مهندسی داشتیم.

کدخدایی ادامه داد: حمایت های دولت یک زنجیره به هم پیوسته هستند که بانک هم در آن زنجیره خوب عمل کرد. یک سمت این زنجیره ابزارهای دولتی است و سمت دیگر ابزارهای دیگری مثل مقررات و پشتیبانی هایی که دولت از مجاری دیپلماتیک صورت می دهد. همچنین جوایز صادراتی را نباید  در این پروسه کم اهمیت دانست.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در مورد نرخ تسهیلاتی که بانک توسعه صادرات ارائه می دهد باید به این نکته توجه کرد که در حوزه خدمات فنی و مهندسی به دلیل بین المللی بودن بستر فعالیت، نرخ تسهیلات را با نرخ های خارجی باید مقایسه کنیم. سود تسهیلات بانک توسعه صادرات در مقايسه با تسهیلات بین المللی تجاری سود منطقی است. یعنی نه پایین است نه خیلی بالاست که البته کاهش آن می تواند توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی را بیشتر کند چرا که برنده کار در فضای بین المللی کسی است که بتواند رقابت کند. ما در دنیا با نرخ های 2 درصد و 3 درصد برای رقبا مواجهیم قاعدتا ما هم باید بتوانیم با آنها رقابت کنیم که حیطه بیشتری را بتوانیم تحت پوشش آن قرار دهیم.

وی با اشاره به این که بعد از تحریم نیز پیکره بانک توسعه صادرات و نیروهای بانک با جدیت کامل تلاش کردند در فضای دشوار تحریم به صادرات کمک کنند گفت: پس از برجام هرچند هنوز مشکلات زیادی وجود دارد، شاهد فعالیت پررنگ تر بانک توسعه صادرات هستیم و امیدواریم بانک توسعه صادرات از نظر توسعه دفاتر خود یک رکورد خوب از خود باقی بگذارد و حضور موثرتری در بازارهای خارجی داشته باشد.

 به عقیده وی دولت باید سرمایه بانک توسعه صادرات را به منظور کسب رتبه بندي مالی خوب افزایش دهد تا توان حضور در فضای بین المللی را بیش از پیش پیدا کند.  

کدخدایی ادامه داد: ظرفیت صدور خدمات فنی مهندسی کشور امروز با یک نگاه حتی بدبینانه حدود 30 میلیارد دلار در سال است. 30 میلیارد دلار در سال یعنی اشتغال وارزآوري بالا. کشوری مثل ترکیه که تقریبا ظرفیت مهندسی برابر با ایران را داراست تقریبا به همین اندازه صادرات خدمات فنی و مهندسی دارد و به عنوان رقیب ما در منطقه حضور چشمگیری دارد.

به گفته وی محاسبات نشان می دهد حاصل بسترسازی و حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی 600 هزار شغل است که یک عدد جدی و قابل تامل در شرایط بحرانی اشتغال ایران است. باید بستر توسعه صادرات حوزه خدمات فنی و مهندسی فراهم شود که یکی از آنها حمايت ازاين بانک است. یعنی بانک جدا از زنجیره توسعه صادرات و خدمات فنی و مهندسی نیست. اگر قرار است از صادرات حمایت جدی شود باید بانک تخصصی چون بانک توسعه صادرات به لحاظ سرمايه تامين شود ومزاياي رقابتي آن نسبت به ساير بانكها تقويت وافزايش يابد.

کد خبر 21041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =