مزاياي رقابتي بانك توسعه صادرات

ارض اقدس: وقتی صادرات غیر نفتی ما از ۱۰ به ۴۰ میلیارد می رسد طبیعی است باید بانک با چند برابر سرمایه قبل وارد میدان شود. بنابراین یکی از موضوعاتی که حتما باید در این دولت جدید و در اصلاح ساختار نظام بانکی مورد توجه قراربگیرد توجه بیشتر به افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات است

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق تهران در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این که موضوع توسعه صادرات غیر نفتی یکی از مهمترین و اصلی ترین استراتژی های اقتصادی کشور است که از بعد از برنامه سوم توسعه اقتصادی اجتماعی از  بین دو نظریه جایگزینی واردات یا توسعه صادرات غیر نفتی کشور موضوع صادرات غیر نفتی را به عنوان استراتژی توسعه اقتصادی کشور برگزیده شد و علاوه بر برنامه سوم در برنامه چهارم و پنجم و اخیرا در برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است. 

به گفته محسن بهرامی ارض اقدس از آنجاکه درون زا بودن و برون نگر بودن، به خصوص نگاه برون نگری یعنی توجه به صادرات غیر نفتی و تولید صادرات محور در سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، نقش مهم سازمانها و نهادهای حمایتی و اهرم های توسعه روشن می گردد.

 به گفته وی بانک توسعه صادرات در واقع به عنوان یکی از اصلی ترین محورهای فعالیت صادرکنندگان است و تلاشی که در چند سال گذشته و با مدیریت جدید از خود به نمایش گذاشته قابل تقدیر است؛ هرچند معتقدم که این بانک باید متناسب با رشد صادرات غیر نفتی توسعه بیشتری پیدا کند. خوشبختانه  رشد صادرات غیر نفتی در سال گذشته از مرز 42-43 میلیارد دلار عبور کرد و برای اولین بار صادرات غیر نفتی از درآمدهای نفتی پیشی گرفت اما لازمه استمرار آن تناسب بین برنامه ریزی برای توسعه صادرات غیرنفتی و هدف گذاری و قدرت بانک به لحاظ بنیه مالی یا همان سرمایه است.

وی افزود: وقتی صادرات غیر نفتی ما از ۱۰ به ۴۰ میلیارد می رسد طبیعی است باید بانک با چند برابر سرمایه قبل وارد میدان شود. بنابراین یکی از موضوعاتی که حتما باید در این دولت جدید و در اصلاح ساختار نظام بانکی مورد توجه قراربگیرد توجه بیشتر به افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات است. ارتقای توان مالی و افزایش کارایی بانک توسعه صادرات می تواند به صادرکنندگان در برداشتن گامهای بلند در حوزه صادرات و ارائه سرویس های متنوع کمک شایانی بکند.

به گفته رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق تهران جهش در صادرات کشور جز با حمایت قاطعانه حاصل نمی شود. نرخ تسهیلات ارائه شده در بانک توسعه صادرات با رقم های ایده آل فاصله دارد. به عقیده من نرخ های دستوری به لحاظ کارشناسی مورد تایید نیستند چرا که اگر قرار است دولت بخشی از اقتصاد مثل صادرات غیر نفتی را مورد حمایت قرار دهد، خودش باید یارانه های مربوط به فعالیت های بانکی و منابع بانکی را به منظور تسهیل صادرات پرداخت کند مانند پرداخت مشوق های صادراتی از منبعی خارج از بانک. البته دولت در شرایط فعلی باید بخش عمده ای از نرخ تسهیلات و نرخ بهره تسهیلات را از طریق یارانه های صادراتی و مشوق های صادراتی تأمین کند که بانک با مشکل مواجه نشود.

وی ادامه داد: از جمله امتیازات بانک توسعه صادرات ایران، ارتباط خوبی است که با صادرکنندگان دارد. انتقال اطلاعات، تراکنش ها و تعاملات بانکی صادرکنندگان به بانک منجر به تعامل بهتر و هدفمندتر بین کارگزاری بانکهای بزرگ در کشورهای هدف صادراتی و صادرکنندگان خواهد شد.

به گفته ارض اقدس آنچه که نباید از خاطر دور شود این است که نگاه سیاست گذاران بانکی  نباید تنها به داخل و افزایش سرمایه باشد چرا که موضوع جذب سرمایه خارجی در شرایط فعلی نیز یکی از محورهای مهم در اقتصاد کشور شمرده می شود.

وی افزود: بانک توسعه صادرات به دلیل خوش نامی و پشتوانه صادرات غیر نفتی که دارد حتما می تواند در جهت ارتباط و اتصال با شبکه بانکهای بین المللی و بانکهای بزرگی همچون اگزیم بانک ها و بانکهای صادرات محور دنیا روابط برقرار کند که حاصل آن جذب سرمایه به داخل کشور خواهد بود. برای همه کسانی که در بانک توسعه صادرات ایران در مسیر رشد صادرات و حمایت از تولید صادرات محور تلاش می کنند آرزوی موفقیت دارم.

کد خبر 21042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =