تهديدهاي آمريكا براي سرمايه گذاري در بخش معدن

مهدی کرباسیان با اشاره به استقبال کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در بخش معدن پس از برجام گفت: نظام بانکی این کشورها از جریمه های آمریکائیها نگرانند

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به استقبال کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در بخش معدن پس از برجام گفت: نظام بانکی این کشورها از جریمه های آمریکائیها نگرانند.به گزارش اگزيم نيوز، مهدی کرباسیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: البته نشانه هایی از خواست اروپاییها برای جدایی از آمریکا در این زمینه وجود دارد که نمونه آن بروز اختلاف در نشست اخیر گروه جی 20 بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات هفت میلیارد دلار محصولات معدنی کشور در سال گذشته گفت: از این میزان شش میلیون ششصد هزارتن مربوط به فولاد است که نیمی از آن به اروپا صادر شد.

وی اضافه کرد: در کشورما حدود 70 نوع مواد معدنی وجود دارد که با توجه به تعداد بیشتر معادن کوچک دولت باید با فراهم کردن زیرساخت ها از آنها حمایت کند.

کرباسیان گفت:  در ابتدای دولت توانستیم برای هفت طرح فولادی نزدیک به دو میلیارد یورو فاینانس جذب و یک میلیارد دلار برای آلومینیم جنوب گشایش اعتبار کنیم اما تنها سرمایه گذاری مستقیم مربوط به کنسرسیوم «روی مهدی آباد» است که به کنسرسیوم ایرانی دادیم و دو روز گذشته نیز بنده خبر دادند سفری به سوئیس داشتند و توانستند یکی از شرکت های معتبر را قانع کنند که در این سرمایه گذاری شریک باشد.

وی درباره اختصاص بخشی از درآمدهای دولت برای ایجاد زیرساختهای معادن افزود: سالانه این موضوع در بودجه دیده می شود اما تخصیص داده نمی شود.

کرباسیان درباره پذیرفتن پروانه معدن به عنوان وثیقه از طرف بانک ها گفت: بانک ها موظفند براساس قانون پروانه معدن را در مقابل پرداخت تسهیلات بپذیرند و این موضوع در شورای عالی پول و اعتبار مطرح شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: کار اکتشاف در 250 هزار کیلومتر مربع از 21 استان کشور آغاز ودرسال گذشته 400 میلیون تن سنگ آهن ، 350 میلیون تن زغال سنگ و 40 تن طلا کشف قطعی شده است.

وی با بیان اینکه بخش اکتشاف آزمون و خطا دارد و این مسئله را دولت پذیرفته است گفت: در هر منطقه ای که به نتیجه می رسیم آن را آگهی و با بخش خصوصی یا مشارکت یا کل معدن را به آن واگذار می کنیم.

کرباسیان یکی از لطمه های تحریم ها را به بخش معدن موضوع فناوری بیان و اضافه کرد: اکنون با به کارگیری فناوری های جدید از دریاچه نمک قم پتاس و از معدن کهنوج 400 میلیون تن تیتانیوم استخراج می کنیم.

کد خبر 21061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =