سهم اندك ايران از كيك سرمايه گذاري منطقه

فرهاد زرگری با بیان اینکه به دلیل برخی مشکلات، تأمین مالی از طریق نظام بانکی و بازار سرمایه کمتر امکان‌پذیر است، گفت: جذب سرمایه‌گذار خارجی نیاز امروز اقتصاد است

فرهاد زرگری در سمینار بررسی راهکارها و چالش‌های جذب سرمایه‌ خارجی که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، با بیان اینکه تأمین مالی سرمایه‌گذاری در اقتصاد از طریق نظام بانکی، بازار سرمایه‌ و سرمایه‌های خارجی انجام می‌شود، گفت: شاید در مقطع کنونی که اقتصاد ملی ما در آن قرار گرفته، تأمین مالی و تجهیز منابع بنگاه‌های تولیدی از طریق نظام بانکی و بازار سرمایه به علت مشکلات چندان امکان‌پذیر نباشد، بنابراین پرداختن به مقوله سرمایه‌های خارجی در کشور دارای اهمیت استراتژیک است. 

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران با بیان اینکه کشور ایران یک بازار بزرگ و مورد توجه بازارهای جهانی است، افزود: فضای بعد از برجام، آرام آرام در حال برچیدن سایه تحریم‌های ظالمانه از کشورمان است که می‌تواند فرازی از اقتصاد ملی به شمار رود. 

زرگری با اشاره به آمار منتشر شده توسط آنکتاد (سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) گفت: براساس گزارش این سازمان در سال 2016، حجم سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده توسط کشورها 1.7 تریلیون دلار بوده که از این رقم، قاره آسیا با 541 میلیارد دلار بیشترین میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی را به خود اختصاص داده است. 

وی با بیان اینکه رقم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دنیا آمادگی پول‌های بین‌المللی را برای سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد، گفت: مأموریت ما به عنوان شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران، سرمایه‌گذاری در خارج از کشور است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران بیان داشت: تمامی کشورهای تولید‌کننده نفت بعد از جنگ جهانی دوم به خاطر ورود منابع حاصل از فروش نفت به کشور دچار مشکلات اقتصادی و تورم شدند، لذا همان موقع این بحث مطرح شده که این منابع در خارج از کشور اصلی سرمایه‌گذاری شود و در منطقه ما کویت و ایران در این مقوله پیش‌قدم شدند. 

وی افزود: اما امروز انگیزه سرمایه‌گذاری خارجی بسیار فراتر از موضوع مذکور است کشورهای مختلف سرمایه گذاری خارجی را با هدف سرمایه‌گذاری بین‌ نسلی انجام می‌دهند. 

زرگری با بیان اینکه ایران در سرمایه‌گذاری خارجی قبل از انقلاب پیش‌قدم بود،گفت: اما بعد از انقلاب ما نتوانستیم توجه لازم را به امر سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم و پرتفوی ما اکنون بسیار کوچک است.

وی با اشاره پرتفوی حدود 3 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی ایران گفت: عربستان 600 میلیارد دلار، قطر حدود 400 میلیارد دلار، چین 500 میلیارد دلار، امارت یک تریلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در دنیا داشته است. 

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران افزود: رویکرد اصلی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی اطمینان‌آوری است  بنابراین حضور جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های سرمایه‌گذاری خارجی و تشکل‌های تخصصی سرمایه‌گذاری خارجی توسط شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌تواند باعث اطمینان‌بخشی ‌به جذب سرمایه‌گذاری شود.

کد خبر 21063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =