ضرورت افزایش سرمایه اگزیم بانک ایران

به گفته سلیمی تسهیلات فعلی بانک های تخصصی صادراتی همچون بانک توسعه صادرات هرچند در مقایسه با سایر بانکها ارزان تر و ایده آل تر است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد ودليل اصلي آن برمي گردد به بسته بودن دست اين بانك به لحاظ منابع وقوانين حمايتي

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این که یکی از مراکز و محورهای مهم برای پیشرفت کشورهای در حال توسعه اگزیم بانکها هستند گفت: اگزیم بانکها از یک سو مرجع مشوق صادرات و از سوی دیگر الگوی صحیح یک صادرات پیشرفته هستند؛ الگویی که صنعت تولید محور را می توان به کمک آن اجرا کرد.

به گفته حسین سلیمی، حمايت مالي از تولید صنعتی صادراتی مهمترین هدف تشکیل اگزیم بانکهاست و این سیستم ها در آغاز صادراتی شدن کشورها نقش پررنگ و حیاتی دارند؛ در واقع برای اینکه صنایع هر کشور در مسير خودکفایی صادراتی حركت كنند به نیروی حمایتی اگزیم بانکها نیاز دارند.

وی ادامه داد: وقتی صادرات به یک حد بسیار متناسب رسید، دیگر آنقدر تكيه بر روي اگزیم بانک ها نیست، به همین دلیل این است که ما توجه خاصی به چگونگی عملکرد اگزیم بانک ها داریم و معتقدیم که اگر بخواهیم زیربنای صادرات را تقويت  کنیم و صادرات کشور را به حدی برسانیم که نیاز ارزی مان را تامین کند باید اگزیم بانک قدرتمندی داشته باشیم.

سلیمی با طرح این سوال که آیا اگزیم بانک فعلی توان دستیابی به هدف گذاریهای صادراتی کشور را دارد گفت: به عقیده من در شرایط فعلی در اگزیم بانک کشور محدودیت امکانات وجود دارد؛ در واقع وقتی دولت به روشهاي مختلف اعلام می کند که حامی توسعه صادرات است باید اهرم های دستیابی به آن را نیز قوی کند. بانک توسعه صادرات علی رغم عملکرد مطلوب خود در این زمینه نیازمند تقویت بنیه است.

وی افزود: موضوع افزایش سرمایه بانکها نه تنها برای اگزیم بانکها بلکه برای همه بانکها اهمیت دارد. بعد از چندین سال ، امروز شاهد رشد چند برابری صادرات هستیم. نظام بانکی باید برای این رشد آماده باشد. خصوصا برای بانک توسعه صادرات افزایش امکانات و سرمایه امری ضروری و مسجل است.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفت: در طول سالهای فعالیت این بانک ما شاهد حمايت هدفمند و متمرکز این بانک  از صادرات بوده ایم. این روند صحیح و اصولی است اما در مقایسه با اگزیم بانکها در کشورهایی چون ترکیه به دلیل محدودیت منابع که از آن یاد شد مختصات کوچک تری دارد و نکته مهم اینکه ترجیحا این توان باید صرف صادرات غیر نفتی ما شود. چرا که بخش  نفت ما مشکلی در صادرات ندارد و حمایت های لازم را دریافت می کند و این تولیدکنندگان غیر نفتی کلان کشور هستند که برای صادرات نیازمند تشویق و حمایت هستند.

به گفته سلیمی تسهیلات فعلی بانک های تخصصی صادراتی همچون بانک توسعه صادرات هرچند در مقایسه با سایر بانکها ارزان تر و ایده آل تر است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد ودليل اصلي آن برمي گردد به بسته بودن دست اين بانك به لحاظ منابع وقوانين حمايتي.

سلیمی در پایان گفت: حمایت و کمک واقعی برای توسعه اقتصادی با بهره های بالا امکان پذیر نیست و هر چه بتوان این نرخ را پایین تر برد می توان امید بیشتری به رونق صادرات داشت. وقتی در برنامه ای اقتصادی از صادرات بعنوان محور توسعه اقتصادی نام برده می شود باید به این نکته توجه داشت و به تقویت مالی اگزیم بانک برای ارائه تسهیلات ارزان کمک کرد.

کد خبر 21066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =