استارت برنامه های عمرانی در انتهای دولت یازدهم

پیش بینی سال گذشته برای بودجه عمرانی کشور ۳۷ هزار میلیارد تومان بود که تا ۴۲ هزار میلیارد هم برای آن پرداخت شد و پیش بینی بودجه طرح‌های عمرانی سال نود و شش ۳۷۴۰۰ میلیارد تومان است که پرداخت‌ها و تخصیص‌های آن شروع شده است

به گزارش اگزیم نیوز محمد باقر نوبخت در جلسه نشست خبری با خبرنگاران با بیان این موضوع که تا ۱۸ تیر، ۹۶ بالغ بر ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم خریداری شده گفت: ارزش آن ۷۴۷۰ میلیارد تومان بوده است و تا به حال ۴۳۶۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و ۳۱۰۰ میلیارد تومان آن در حال پرداخت است و به عبارتی بخش عمده‌ای از ارزش گندم تا به حال به کشاورزان پرداخت شده است.
محمدباقر نوبخت ادامه داد: پیش بینی سال گذشته برای بودجه عمرانی کشور ۳۷ هزار میلیارد تومان بود که تا ۴۲ هزار میلیارد هم برای آن پرداخت شد و پیش بینی بودجه طرح‌های عمرانی سال نود و شش ۳۷۴۰۰ میلیارد تومان است که پرداخت‌ها و تخصیص‌های آن شروع شده است. از این مقدار ۱۶۰۰ میلیارد تومان آن نقدی است و ۱۰۴۴ میلیارد تومان آن تا به حال بصورت نقدی به طرح‌های عمرانی پرداخت شده است.
نوبخت تصریح کرد: نوع دیگر پرداخت‌ها به طرح‌های عمرانی، پرداخت به صورت اسناد مالی از نوع اوراق مشارکت و مسکوکات است که مبلغ آن ۹۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که اسناد ان در حال اماده شدن است تا در اختیار پیمانکار قرار بگیرد. از این مبلغ ۷۵۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های ملی مثل راه آهن اختصاص می‌یابد و ۲۰۰۰ میلیارد آن هم در اختیار طرح‌های استانی قرار می‌گیرد.

 ۳۰ موضوع بخشی و ۱۴ موضوع فرابخشی در برنامه ششم

سخنگوی دولت اعلام کرد: در مورد قانون برنامه ششم دولت ۳۰ موضوع بخشی و ۱۴ موضوع فرابخشی را برای پنج سال آینده تعیین کرده است.
محمدباقر نوبخت افزود: برای رسیدن به رشد ۸ درصدی و ایجاد ۹۵۰ هزار فرصت شغلی سالانه به ۷۷۰ هزار میلیارد تومان در سال سرمایه‌گذاری نیاز است یعنی دو برابر سرمایه‌گذاری سالهای گذشته (۳۰۰ هزار میلیارد تومان).
وی اظهار داشت: مجلس هم اعلام کرده که از این میزان معادل ۶۵ میلیارد دلار آن باید از منابع خارجی به صورت سرمایه گذاری مستقیم و مشارکت با طرفهای خارجی تامین شود، اما همین مجلس کلی هم هزینه با طرح هایی که اضافه کرده بود، ایجاد کرده است.
نوبخت گفت: ما به آن معترض بودیم و اعتراضمان را با مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان مطرح کردیم که در نهایت با اعتراض ما موافقت شد و مجلس هم تا حدودی آن را اصلاح کرد، اما با توجه به تغییراتی که مجلس اضافه کرده بود رییس جمهور برای ابلاغ قانون برنامه ششم ۵ روز مهلت خواست که در نهایت رییس مجلس خود ان را ابلاغ کرد.

بودجه ۹۶ بر اساس برنامه ششم طراحی شده است
 

سخنگو دولت تاکید کرد: بودجه سال ۹۶ دقیقا بر اساس برنامه ششم طراحی شده است حالا شما فرض کنید که دولت با یرنامه ششم قهر کرده بود و یا اصلا سهل انگاری کرده بود.
محمد باقر نوبخت در ادامه نشست خبری افزود: ما پیشنهادمان را به مجلس دادیم، اما مجلس به جای اینکه بارمان را کم کند بار بیشتری بر لوکوموتیو آن گذاشت.
محمد باقر نوبخت در سوال خبرنگار مبنی بر اینکه دو سال از برجام میگذرد آیا خود دولت رضایت دارد، گفت: انتظار افکار عمومی این است که مسئولان پیگیری برجام گزارش ارائه کنند و من هم از وزیر امور خارجه این را خواهم خواست.
وی افزود: برجام قراردادی برد - برد است و در آن باید منافع همه تامین شود و در حال حاضر هم حنی سیاست مداران اروپایی به ترامپ خوش بین نیستند و در چنین فضایی ما باید تن‌ها به حفظ منافع خود فکر کنیم.
سخنگوی دولت اضافه کرد: همین قرارداد ۵ میلیارد دلاری فاز ۱۱ پارس جنوبی، ورود هواپیماهای جدید و قرارداد با شرکتهای تولید کننده خودرو مثل پژو نشان می‌دهد که دیوار تحریم فرو ریخته است و ما در حال حاظر به میزان تولید ۳۹۰۱ میلیون بشکه نفت فراتر رفتیم که از ظرفیت‌های برجام است.

 

 بانک مرکزی حافظ منافع سپرده گذاران است

سخنگوی دولت در مورد نظارت بر موسسات مالی و بانکها گفت: در آغاز دولت یازدهم برای اصلاح فضای پولی بانکی و نظارت بر بازارهای غیرمتشکل بانک مرکزی وارد عمل شد.
  محمدباقر نوبخت افزود : بانک مرکزی در این زمینه از شورای عالی امنیت ملی هم مجوز گرفت و مستنداتی را هم به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ارایه کرد تا به عنوان ناظر و حافظ سپرده ی سپرده گذاران وارد عمل شود.
وی گفت : قبل از این بانکها هر سپرده ای را که می گرفتند به صورت کامل تسهیلات می دادند اما از این به بعد بر خلاف میل بانکها درصدی از سپرده ها (13 درصد) نزد بانک مرکزی به عنوان ذخیره باقی می ماند تا بتواند در صورت بروز مشکلات امکان مدیریت داشته باشد.


کابینه ای قوی تشکیل می شود

نوبخت تاکید کرد : پاسخ به اقبال چشمگیر مردم در انتخابات 29 اردیبهشت شکل گیری کابینه قوی است. سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به اینکه انتخابات 29 اردیبهشت با اقبال چشمگیر مردم روبرو شد ، گفت: اقای روحانی خود را موظف می داند مطالبات مردم را پیگیری کند و چون کار پاسخگویی جمعی است تلاش می کند کابینه کارآمدی شکل دهد چون پاسخگویی با شکل گیری کابینه قوی امکانپذیر است.
وی همچنین درباره سهم خواهی برخی احزاب در کابینه آینده گفت: آقای رئیس جمهور زیر بار هیچ حرف غیرمنطقی و صرفا سیاسی نمی رود و تا یک ماه آینده اعضاء کابینه را بدون تاثیر از اعمال فشاری معرفی می کند.
سخنگوی دولت درباره حکم دیوان محاسبات درباره انفصال دائمی فرماندهی سابق نیروی انتظامی از خدمت و مطالبه 600 میلیارد تومانی نفتی دولت نیز گفت: وقتی بخواهید قواعد تحریم را دور بزنید قطعا پای افرادی به میان می اید که بخشی از آنها فساد را موجب می شوند.
وی همچنین اظهار داشت: دولت علاقه ای به رسانه ای کردن این مطالب و افراد در آن نیست ولی مستندات را کامل به قوه قضائیه ارائه می کند تا به تخلفات رسیدگی شود.
نوبخت ادامه داد: البته در دور زدن تحریم ها یکسری خیرخواهانه برای نظام تلاش می کنند اما عده ای هم به این امید وارد میشوند که منافع حاصل را برنگردانند، اینها کاسبان تحریم هستند که قطعا با لغو تحریم راضی نمیشوند چون بازارشان کساد می شود.

کد خبر 21077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =