گام دوم توسعه تجارت ایران با جهان

رئیس کل گمرک ایران گفت: ۱۲۵۰ شرکت حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی در پنجره واحد تجاری گمرک مشارکت می کنند و سازمان جهانی گمرک، الکترونیکی شدن گمرک ایران را گام اول برای توسعه تجارت ایران با جهان تعبیر کرده است

رئیس کل گمرک ایران گفت: 1250 شرکت حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی در پنجره واحد تجاری گمرک مشارکت می کنند و سازمان جهانی گمرک ، الکترونیکی شدن گمرک ایران را گام اول برای توسعه تجارت ایران با جهان تعبیر کرده است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از گمرک ایران، «مسعود کرباسیان» این موضوع را در جریان بازدید «علی اکبر ولایتی» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از نمایشگاه دستاوردهای گمرک الکترونیک مطرح کرد.
ولایتی امروز در بازدید از بخش مانیتورینگ دستگاه های ایکس ری گمرکات سراسر کشور ، کشفیات مواد مخدر و نمایشگاه دستاوردهای گمرک الکترونیک که شامل سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی است، ضمن آشنایی نزدیک با روند فعالیت سیستم الکترونیکی گمرک جمهوری اسلامی ایران در جریان وضعیت گمرک و تاثیر عملکرد آن بر تجارت خارجی کشور قرار گرفت.
در این بازدید رئیس کل گمرک ایران روند عملکرد گمرکات کشور پس از الکترونیکی شدن را برای رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تشریح کرد.
کرباسیان در این بازدید ضمن اشاره به کاهش چشمگیر مراجعان حضوری به عنوان یکی از ملموس ترین اثرات راه اندازی سامانه جامع گمرکی گفت: در حال حاضر تمامی عملیات گمرکی بدون حضور فیزیکی انجام می شود، در حالی که پیش از این بامراجعه به گمرک و با استفاده از اسناد کاغذی امکان پذیر بود.
وی در پاسخ به این مقام درباره برخی رویه های وارداتی که مجاز است اما منجر به واردات بی رویه شده است با اشاره به رویه های مسافری و کوله بری توضیح داد:برآورد ما این است که 3 میلیارد دلار از طریق کوله بری به کشور وارد می شود و هر ساله 40 میلیون نفر به مناطق آزاد سفر می کنند و حجم انبوهی کالا از این طریق به بازار کشور وارد می کنند. این رویه ها برای مرزنشینان پیش بینی شده بود در حالی که به نظر ما مرزنشینان صاحب کالا نیستند ؛ آنها فقط باربر کالا هستند.
رئیس کل گمرک درتشریح جایگاه جهانی گمرک کشور و بهبود نگاه سازمان جهانی گمرک گفت: الکترونیکی شدن سیستم گمرک کشور بسیار مورد توجه سازمان جهانی گمرک است و آنها این اقدام را گام اول برای توسعه تجارت ایران با جهان تعبیر کرده اند.
کرباسیان در بخش دیگری از توضیحاتش به زمان اعلام کالا به گمرک و تغییر روند آن اشاره کرد و گفت:پیش از الکترونیکی شدن گمرک و راه اندازی پنجره واحد، کالا ده روز پس از ورود به گمرک اظهار می شد، در حالی که هم اکنون با همکاری 1250 شرکت حمل و نقل هوایی،زمینی و دریایی که از سراسر دنیا با ما در ارتباط هستند ، اسنادحمل کالا از مبدا پیش از ارسال به گمرک ایران اعلام می شود.
موضوع دیگری که رئیس کل گمرک ایران به عنوان یکی از مهم ترین نتایج راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی از آن نام برد،افزایش امنیت در تجارت خارجی بود.
کرباسیان گفت: از آنجایی که استفاده از سامانه سرعت عملیات را بالا برده، این فرآیند بستر امنی را برای تجارت ایجاد کرده و همین امنیت موجب افزایش درآمدهای گمرکی و افزایش ریسک قاچاق شده است.
رئیس کل گمرک ایران دسترسی به گواهی مبدا را از دیگر مزیت های این سیستم عنوان کرد و گفت: دسترسی نداشتن به این گواهی باعث سوء استفاده برخی افراد و تخلفات زیادی بود که در حال حاضر با برقراری این فرآیند با برخی کشورها امکان انجام این تخلف امکان پذیر نیست.
در این بازدید رئیس کل گمرک ایران گزارشی از کشف بیش از 300 تن مواد مخدر و پیش سازهای سنتی و صنعتی در گمرک ارائه کرد و ولایتی از اقدام ها و عملکرد گمرک به طور ویژه در کشف و مبارزه با مواد مخدر تقدیر و تشکر کرد.

کد خبر 21079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =