بازبینی وضعیت ایمنی معادن کشور

نعمت زاده: سازمان مهندسی هم اکنون نزدیک به ۳۶ هزار عضو دارد که با بسیج کردن آنان می توان وضعیت معادن کشور را بررسی و معادن معیوب را شناسایی و معرفی کرد

وزیر صنعت با اشاره به این که معادن زیرزمینی در ایران مانند معدن ذغال سنگ، آتش زا هستند که توجه به ایمنی آنها بسیار مهم است گفت: لازم است با بازرسی و افزایش درجه ایمنی از حوادثی مانند فاجعه دلخراش معدن یورت جلوگیری کنیم.

نعمت زاده ادامه داد: البته هنوز علت این حادثه مشخص نشده است، اما در جمع بندی 90 درصد گزارشات، خطای انسانی دلیل احتمالی وقوع این حادثه بوده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در روزهای ابتدایی حادثه، هدف نجات جان کارگران بوده است، اضافه کرد: متاسفانه به دلیل نشت گاز مونواکسیدکربن در همان روز نخست تعداد زیادی از کارگران جان خود را از دست دادند، نکته مهم در این حادثه، خالصانه و ایثارگرانه کار کردن مسئولان بود که جای تقدیر و تشکر دارد.
حادثه در معدن ذغال سنگ یورت چهاردهم اردیبهشت در آزادشهر استان گلستان رخ داد. در این حادثه 43 نفر جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی مجروح و مصدوم شدند.
نعمت زاده همچنین پس از این مراسم در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این پرسش که آیا مسائل مالی سبب کم کاری و تخلف ناظران در حادثه معدن یورت شده است؟ گفت: مسئولان واحدها هزینه ها را بر عهده داشتند و به عملکرد ناظران مربوط نیست. البته قبول دارم که مشکلات مالی وجود دارد. زیرا تنها مشتری ذغال سنگ، ذوب آهن اصفهان است و این شرکت نیز به دلیل مشکلات مالی گذشته خود نتوانسته است بدهی ها را پرداخت کند.
وی ادامه داد: البته لازم است از طریق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی تجهیزات به روز شود. هر چند که بی احتیاطی خارج از دایره حرفه ای نیروی انسانی دلیل این اتفاق بوده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای آموزش باید در دستور کار مدیران قرار گیرد، گفت: عمل به قوانین از طریق آموزش اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال اگر راننده ای پس از گرفتن گواهینامه خود قوانین را رعایت نکند یا موتورسواری کلاه ایمنی روی سر نگذارد، قطعا برای خود و دیگران خطر آفرین خواهد بود.
نعمت زاده در باره فعالیت صنایع معادن ایران نیز توضیح داد: فعالیت های رو زمینی و زیر زمینی در معادن ایران قدمت 100 ساله در ذغال سنگ دارد و بسیاری از کشورهای سابقه بیشتری در زمینه استخراج فولاد، مس، طلا و صنایع دیگر معدنی دارند. بر همین اساس با مطالعه درباره کارهای تخصصی معادن و به روز شدن می توان از احتمال چنین اتفاق های جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: بازبینی فنی از وسایل کارگران به صورت دوره ای و شناخت کامل آنان از وسایل خطر آفرین، همچنین رعایت نکات ایمنی در محیط کار توسط آنان باید به صورت تخصصی آموزش داده شود. به عنوان مثال شاید بتوان در خیابان با کمک باطری ماشین، به ماشین دیگری انرژی داد. اما قطعا انجام چنین عملی در معدن سبب بروز اتفاقات ناگواری خواهد شد.
وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت به فعالیت بیشتر سازمان مهندسی برای شناسایی معادن معیوب اشاره کرد و گفت: این سازمان هم اکنون نزدیک به 36 هزار عضو دارد که با بسیج کردن آنان می توان وضعیت معادن کشور را بررسی و معادن معیوب را شناسایی و معرفی کرد. همچنین حفظ سلامت کارگران نیز به نوعی از وظایف این سازمان است که با آموزش اجباری به کارگران، نصب تابلوهای هشدار و راهنمایی در تونل معادن می توانند به استاندارد جهانی نزدیک شد تا از وقوع چنین حوادثی کاسته شود یا معادنی که استاندارد لازم را ندارند، تعطیل شوند.
وی در خصوص برخورد قاطع مدیران با افراد و کارگرانی که در ایمن سازی اهمال می کنند گفت: در برخورد با چنین افرادی نباید رحم داشت. زیرا آنان نه تنها جان خود را به خطر می اندازند بلکه سبب اتفاق های ناگوار برای دیگران هم خواهند شد.
نعمت زاده از صدور بیمه های درمانی و خدمات رسانی به خانواده جان باختگان و مصدومان حادثه معدن ذغال سنگ یورت اشاره کرد و گفت: البته وضعیت روحی و روانی خانواده های داغدار مساعد نبوده و سعی کردیم با کمک های لازم بخشی از آلام آنان را کاهش دهیم. هر چند امیدواریم چنین اتفاق های ناگواری دیگر رخ ندهد ولی عبرت گرفتن از چنین حوادثی برای تمام عوامل معدن درس بزرگی است.
وی در این مراسم از تلاش شبانه روزی تمام مدیران و مسئولانی که خالصانه در زمان حادثه معدن یورت فعالیت داشتند با اهدا لوح تقدیر، قدردانی کرد.
در این مراسم مدیران و مسئولانی که در حادثه معدن یورت حضور داشتند نیز نظرات خود را در خصوص این حادثه ابراز داشتند. بیشتر این مسئولان به روز شدن امکانات، ایجاد برنامه ریزی برای تشکیل کمیته بحران، آموزش به تکنسین ها در زمان بروز حوادث و تعطیل شدن معادن معیوب را خواستار شدند.

کد خبر 21097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =