اتحاد جهانی منهای واشنگتن

در نشست کشورهای عضو جی ۲۰ تنها ترامپ ساز مخالف زد. گزارش بلومبرگ از تصمیمات این نشست را بخوانید

اجلاس گروه ۲۰ کشور صنعتی جهان که در شهر هامبورگ آلمان برگزار شد به هر حال به پایان رسید و با آن که کارشناسان جهانی معتقدند ترامپ سعی کرد تا تمام نفوذ خود را در جهت پیشبرد سیاست های بحث برانگیز خود ادامه دهد اما تصمیماتی نیز گرفته شد که چندان به مذاق وی خوش نیامد.

دیپلماسی ایرانی در گزارشی با بررسی اوضاع کشورهای صنعتی دنیا می گوید: اروپا هنوز با رشد اقتصادی کند، بیکاری بالا و عدم اتحاد سیاسی دست و پنجه نرم می کند که از زمان بروز بحران جهانی اقتصادی در سال 2008، اروپا را برای یک دهه اخیر به ستوه آورده است. اما هر کس در انتخابات ماه سپتامبر آلمان پیروز شود یک فرد میانه رو خواهد بود، نه یک ملی گرای افراطی، کسی که از اهمیت فعالیت با ماکرون برای روشن کردن دوباره موتور فرانسه-آلمان و پیشرفت اروپا آگاه است.

بر اساس این تحلیل مذاکرات بریگزیت احتمالا پیچیده و متضاد خواهد بود. برای "برگزیترهای" میانه رو که می خواهند دسترسی بریتانیا به بازار اروپا حفط شود مساله این است که رای به بریگزیت صرفا بازتابنده دغدغه ها در خصوص مهاجرت بود، نه در خصوص جزئیات قوانین بازار منفرد. با این حال اروپا هنوز از این که اجازه دهد اجناس و خدمات آزادانه جریان پیدا کند سرباز می زند. در حال حاضر حدود سه میلیون اروپایی در بریتانیا زندگی می کنند و یک میلیون بریتانیایی نیز در کشورهای اروپایی زندگی می کنند.

در این شرایط بلومبرگ در گزارشی به بررسی ابعاد نشست کشورهای عضو جی ۲۰ پرداخته و می نویسد:‌ مشاجره رهبران «جی 20» درباره شیوه حمایت از تولیدات داخلی شان ادامه دار است، به ویژه بحث درباره تعرفه بندی‌های زیاد بر کالاهای وارداتی یکدیگر و تاکید بر اهمیت تصویب سندی برای جلوگیری از تعرفه‌های بالاتر از حد توافق. همه کشور‌ها جز آمریکا از این توافق که بر ضد تعرفه‌های بالا به دلیل حمایت از تولیدات داخلی است، به شدت استقبال کردند، در حالی که ترامپ درباره تصویب آن به‌عنوان اقدام قانونی نظر دیگری نسبت به همتایان خود دارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ در این نشست همچنین رهبران این کشورها متعهد شدند که سریعا سیاست‌هایی اصولی برای کنترل اضافه عرضه فولاد را در پیش بگیرند. آنگلا مرکل روز جمعه گفت: رهبران گروه «جی 20»، باید به دنبال راه‌حلی مشترک در مورد تولید بیش از حد فولاد باشند و الا امکان بروز تنش وجود خواهد داشت. در این نشست از تولیدکنندگان فولاد نیز دعوت به عمل آمده بود تا اطلاعاتشان را با دیگر طرفین، جهت تصمیم‌گیری به اشتراک گذارند. در عین حال باید برنده این حوزه را ترامپ دانست که اعلام کرده است در هر صورت عوارضی جدید برای واردات فولاد تعیین خواهد کرد.

در این بین آمریکا اعلام کرد که سریعا اجرای تعهدات قبلی خود را متوقف می‌کند و به رویکردی که آلایندگی کمتری تولید خواهد کرد متعهد می‌شود، در عین حال که از ادامه رشد اقتصادی خود حمایت خواهد کرد و امنیت دسترسی به انرژی را ارتقا خواهد داد. درحالی که رهبران گروه «جی 20» متوجه عواقب تصمیم اخیر آمریکا بودند، در عین حال همگی به جز ترامپ موافقت کردند که معاهده تغییرات اقلیمی پاریس برگشت‌ناپذیر و لازم‌الاجرا است.

آمریکا با پر رنگ جلوه دادن اهمیت موضوع سوخت‌های فسیلی گفت که سعی خواهد کرد همکاری نزدیکی با دیگر کشورها داشته باشد تا آنها بتوانند با بازدهی بیشتر و آسیب کمتر به محیط زیست نسبت به گذشته، به سوخت‌های فسیلی دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. این دو وعده ترامپ، توضیح گویایی است برای کناره‌گیری آمریکا از توافق پاریس بر سر تغییرات آب و هوایی و ادامه نگرانی از دو دستگی که در گروه «جی 20» ایجاد شده است.

در این نشست کشورهای عضو ۲۰ کشور صنعتی جهان اعلام کردند که ما از تمام ابزارهای سیاستی در حوزه‌های پولی، مالی و ساختاری به نحوی جداگانه استفاده خواهیم کرد تا دست در دست یکدیگر برای رسیدن به اهدافی نظیر رشد پایدار، متوازن و همه‌جانبه گام برداریم؛ ضمن اینکه در عین حال انعطاف‌پذیری اقتصادی و مالی را نیز افزایش دهیم.» مساله‌ای که تازگی نداشت و بر اساس سیاست‌های پیشین گروه «جی 20» مطرح شد.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین اعلام کردند ما به این مساله آگاهی داریم که منافع تجارت بین‌المللی و سرمایه‌گذاری به نحوی وسیع بین همگان توزیع نمی‌شود. ما باید با فراهم آوردن دسترسی و شرایطی مناسب‌تر، امکان استفاده از فرصت‌ها و بهره‌گیری از اقتصاد جهانی را برای شهروندانمان فراهم آوریم.» این بخش بیانیه یادآور ادبیاتی بود که در بیانیه اجلاس گروه 7 در ماه مه مورد استفاده قرار گرفته بود که به دلیل اصرار ترامپ بر «عادلانه» بودن تجارت، در کنار آزاد بودن آن در بیانیه گنجانده شده بود.

اعضای این گروه بر نقش مهم سیستم تجارتی بین‌المللی مبتنی بر قواعد و قوانین مشخص تأکید کرده و در ادامه بر اهمیت معاهدات دوجانبه WTO نیز تاکید جدی کردند این بخش بیانیه برای اروپا عملا یک پیروزی محسوب می‌شود، زیرا در چند ماه اخیر، ترامپ بارها با دیده تردید در مورد کارکرد WTO صحبت کرده است.

رهبران گروه «جی 20» در عین حال متعهد شدند که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های دیجیتال و افزایش سطح آموزش عمومی، بستر را برای رشد مشاغلی که در واقع مشاغل آینده تلقی می‌شوند، فراهم کنند.

کد خبر 21104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =