بروز نتایج قرارداد توتال تا چند ماه دیگر

اسد الله عسکر اولادی گفت: توتال در حال حاضر یک امتیاز سیاسی است و شاید در آینده بر اقتصاد کشور هم تاثیر بگذارد

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین در گفت و گو با اگزیم نیوز گفت: روابط بانکی کشور بعد از برجام با برخی از کشورها تغییر مفیدی داشته اند و بعضی از کشورهای اروپایی مثل اتریش، ایتالیا و ... نیز به خوبی با ایران همکاری می کنند با این حال در ارتباط با برخی کشورها هم روند مثبتی نداشته ایم که نیازمند تقویت بیشتر است.

عسگر اولادی ادامه داد: اگر بخواهیم روند اقتصادی کشور را در دو سال گذشته بررسی کنیم باید بگویم برجام در 2 سال نخست توفیق داشته اما بعد از اینکه آمریکا اخلاق مداری را کنار گذشت و از زمانی که بانک های آمریکایی روند ناسازگارانه ای در پیش گرفتند قسمت های پایانی برجام ناتمام مانده است.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از بانک های معتبر هنوز همکاری ما را نمی پذیرند با این حال پس از توافقات توانسته ایم با بسیاری از بانک ها همکاری خود را آغاز کنیم. با این حال به همین دلیل تجار ترجیح می دهند که مراودات تجاری خود را با صرافی ها پیش ببرند.

عسگر اولادی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه شرکت های خارجی برای ورود به ایران و سرمایه گذاری تردید دارند توافق اخیر با توتال را در حال حاضر فعلا یک امتیاز سیاسی دانست و گفت: فعلا نمی توان گفت موفقیت بزرگی حاصل شده است اما ممکن است بعدها پیشرفت بهتری کند. به گفته وی توتال با قید این که به تعهدات خود عمل کند می تواند شرایط اقتصادی را بهبود بخشد با این حال نتیجه آن را تا چند ماه دیگر می توانیم ببینیم.

در این رابطه اما سکینه الماسی عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به این که حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت نفت، اشتغالزایی را به دنبال دارد گفت: همه باید از فرصت حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران استفاده کنیم. وی افزود: برخی کشورها همچون آمریکا در پی منزوی کردن ایران هستند، اما حضور سرمایه گذاران بزرگ خارجی در صنعت نفت نشان می دهد که تیر تحریم اقتصادی این کشور به سنگ خورده و اهداف آمریکا محقق نخواهد شد.

جلال میرزایی، دیگر عضو کمیسیون انرژی نیز گفت: کشورهایی که در فکر تحریم ایران بودند، امروز با ورود شرکت ها و سرمایه گذاران بزرگ نفتی به ایران، بیش از پیش مایوس خواهند شد. وی ادامه داد همکاری با شرکت های بزرگ نفتی، فناوری های روز دنیا را وارد کشور خواهد کرد که این مهم، نه تنها در اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود، بلکه می تواند به افزایش اشتغالزایی در کشور نیز کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در ماه جاری شرکت توتال قرار دادی به حجم ۴.۸ میلیارد دلار با شرکت توتال امضا کرد که بر اساس آن قرار است فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی مورد بهره برداری قرار بگیرد.

 

کد خبر 21148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =