توتال پیشقراول ایران در رویارویی با آمریکا

شرکت توتال راه را برای ورود سایر شرکت های بزرگ به ایران باز می کند اما با این قرارداد آیا همه مشکلات موجود در مسیر جذب سرمایه خارجی برطرف شده است؟

توتال غول بزرگ نفتی فرانسه ماه جاری میلادی قراردادی را به مبلغ حدودا 5 میلیارد دلار با ایران امضا کرد تا بر اساس آن یکی از بزرگترین فازهای میدان گازی پارس جنوبی را که با قطر مشترک است توسعه دهد. کارشناسان معتقدند این قرارداد استارت حضور قدرتمندتر کشورها و شرکت های معتبر جهانی در ایران خواهد بود چراکه حضور توتال نشان داد ایران آمادگی کامل برای جذب سرمایه های خارجی را در صنایع مادر خود دارا است و در این مسیر شرکت های بزرگ منتظر اجازه آمریکا نمی مانند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از  The Hill این پایگاه خبری معتبر اقتصادی و سیاسی در ایالات متحده که جایگاه بسیار مناسبی در بین رسانه های خبری این کشور دارد در گزارشی با اشاره به این که موارد متعددی قرارداد بین ایران و شرکت های معتبر دنیا وجود دارد که نشان می دهد ایران نسبت به برجام متعهد است که از آن جمله می توان به قرارداد ایران با بوئینگ برای خرید هواپیما و قرارداد شرکت توتال اشاره کرد.

بر اساس این گزارش ورود شرکت فولکس واگن و پژو و یا ورود شرکت ایتالیایی Ferrovie dello Stato برای یک قرارداد 1.2 میلیارد دلاری برای توسعه خطوط راه آهن ایران همچنین توافق اولیه برای ساخت سه کارخانه پتروشیمی توسط توتال که 2 میلیارد دلار دیگر سرمایه وارد کشور می کند همگی از مواردی است که می تواند باعث توسعه اقتصادی ایران و تقویت دیپلماسی اقتصادی کشورمان شود.

توافق بر سر توسعه معدنی کشور نیز از دیگر برنامه هایی است که در این گزارش بر آن تأکید شده است. بر اساس این گزارش اما دولت ایران به منابع بیشتری برای خروج از رکود و توسعه اقتصادی نیاز دارد و با این ارقام نمی توان گفت ایران به وضعیت ایده ال اقتصادی خواهد رسید. رییس جمهور کشورمان می گوید ایران لااقل 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی نیاز دارد تا بتواند بر مشکلات اقتصادی غلبه کند و وزیر نفت معتقد است برای حل چالش های بخش انرژی باید 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت بگیرد.

در این بین این گزارش می افزاید درست است که شرکت های مهم و بزرگی در حال ورود به ایران هستند اما یک سوال وجود دارد و آن این که آیا آمریکا در بلندمدت اجازه همکاری این شرکت ها را با ایران خواهد داد؟ آیا مانع ورود سایر شرکت های بزرگ نخواهد شد؟ مشکل بانک های بزرگ اروپایی و امریکایی با ایران چگونه رفع خواهد شد؟

بر اساس این گزارش چالش های بزرگی نیز هنوز در ایران به قوت خود باقی است از جمله ضعف های نظارتی و نازل بودن استانداردهای نظارتی که قادر به حمایت از تجارت بین الملل نیستند و مهارت های کافی مدیریتی را در فضای کسب و کار ایجاد نمی کنند. همچنین فساد گسترده و مشکلات مربوط به حاکمیت قانون در عین حال نگرانی ها از روند آینده سیاست های ایالات متحده در مورد ایران که می تواند تحریم های جدیدی را با خود به ارمغان بیاورد همگی بر این مجموعه عوامل اثرگذار هستند.

در این رابطه مهدی حسینی، رئیس قبلی کمیته قراردادهای نفتی ایران، اعلام کرد: این قرارداد یک پیام سیاسی قوی به جهان ارسال می کند؛ مخصوصا زمانی که آمریکایی ها دوره مقابله ای را علیه ایران اتخاذ کرده اند. کارشناسان می گویند با این حال قراردادهای جدید ایران با قدرت های اقتصادی دنیا شاید هنوز در ابتدای راه باشد اما قدرت اثرگذاری بالایی دارد مخصوصا آن که ترامپ اخیرا تهدید کرده تحریم های جدیدتری را در نظر خواهد گرفت و برجام را نیز مورد بازنگری قرار خواهد داد. به گفته آنها تحریم ها علیه ایران عملا اعتبار و اثربخشی خود را از دست داده است و
این معاملات تجاری بر سیاست های غرب در برابر ایران تأثیر می گذارد. پاتریک پویان، مدیر عامل توتال معتقد است همکاری شرکت او با ایران به ارتقای روابط ایران با فرانسه و اروپا کمک خواهد کرد. علی اکبر ولایتی، مشاور عالی سیاست خارجی مقام معظم رهبری نیز اعلام کرده که این قرارداد نقش مهمی در بهبود روابط ایران و فرانسه دارد.

کد خبر 21158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =