توليد؛ بازنده رقابت بانكي

محمدرضا مرتضوی در خصوص مشکلات بانکی تولیدکنندگان گفت: وقتی سود بانکی به ۲۲ تا ۲۳ درصد می‌رسد، رقابت بانک‌ها به سمت این سودها می‌رود و بار این رقابت بر روی دوش تولیدکننده می‌افتد و مسیر آنها را دشوار می‌کند

به گزارش اگزيم نيوز، محمدرضا مرتضوی در مراسم روز صنعت و معدن استان تهران که در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، درباره وضعیت تولید گفت: تولیدکنندگان ایرانی سعی می‌کنند در تمام شرایط از تولید دور نشوند و در سخت‌ترین شرایط نیز در مسیر اهداف اقتصادی کشور حرکت کرده‌اند اما این مسیر بسیار سخت و دشوار است و می‌بینیم که همکاران ما به خاطر بهره مرکب و جریمه دیرکرد پرداخت وام دچار مشکلات مالی شدید شدند و این در حالی است که هر دو نوع این وجوه که دریافت می‌شود به لحاظ شرعی با استناد به فرمایش مراجع حرام است.

وی با اشاره به این که موضوع خلاصه به بانک‌ها نمی‌شود و شرایط کارگرداری نیز سخت است، اظهار کرد: تولیدکنندگان به جایی می‌رسند که بیش از این که منافع را برای خود بخواهند برای کارگرانی می‌خواهند که در واحدهای آنها مشغول هستند و به عشق کارآفرینی دست از تولید در این شرایط سخت نمی‌کشند؛ در حالی که ایران تنها کشوری است که ۱۲ ماه کار می‌کند اما پرداختی آنها به کارگرانشان معادل ۱۶ ماه است.

رئیس خانه صنعت و معدن استان تهران همچنین ظرفیت تهران در حوزه صنعت را نامحدود ندانست و خطاب به تولیدکنندگان و کارآفرینان، از آنان خواست که امکانات و سرمایه خود را به سمت حلقه‌های مفقوده صنعتی در تهران ببرند و به فکر رشد دادن خدمات نوین و فناوری‌های جدید در استان باشند.

۹ هزار واحد تولیدی باید از تهران خارج شوند

در ادامه این مراسم محمدرضا مس‌فروش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به ممنوعیت فعالیت واحدهای تولیدی تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری حریم شهری تهران گفت: یکی از برنامه‌هایی که برعهده این سازمان گذاشته شده است، موضوع ساماندهی به اصناف، واحدهای تولیدی و کسب و کارها در این استان است که طی آن نیاز است که ۹ هزار واحد تولیدی که واجد شرایط فعالیت در داخل حریم شهری تهران نیستند، باید از آن خارج شوند.

وی ادامه داد: برای جابجایی آنها ۸ منطقه دیده شده است و مواردی مانند احداث زیرساخت‌ها، شناسایی مناطق مناسب برای تولید و رفع تداخلاتی که فعالیت‌های واحدهای مسئول در حوزه صنعتی معمولا در نواحی شهرکی پیدا می‌کنند، از جمله اقداماتی است که در این زمینه صورت می‌گیرد و این کار، کار آسانی نیست. ولی با تمام این اوصاف با سرعت مناسبی در حال انجام است.

مس‌فروش همچنین با اشاره به واحدهایی که می‌توانند در حریم شهری تهران فعالیت کنند، تصریح کرد: براساس قوانین تنها واحدهای دانش‌بنیان اجازه فعالیت در شهر تهران را خواهند داشت که معمولا حداقل آلودگی را دارند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند که این فعالیت‌های دانش‌بنیان شامل ۱۱ گروه اصلی و ۱۳۰۰ زیرعنوان می‌شوند که فقط هم منحصر به حوزه زیست‌فناوری و نانوتکنولوژی نمی‌شوند. این فعالیت‌ها در این راستا است که بتوانیم آینده صنعتی استان تهران را به یک آینده پاک و غیرآلاینده تبدیل کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به دیگر عملکردهای این سازمان به تشکیل جلسات ستاد تسهیل اشاره کرد و گفت: این ستاد صرفاً برای رسیدگی به امور تولیدکنندگان و تسهیل امور تولیدی است. به‌گونه‌ای که فعالین بخش خصوصی شاهد هستند که جلسات این ستاد با حضور خودشان برگزار شده و قسمت عمده‌ای از فعالیت آن به رسیدگی به مشکلات بانکی، قانونی و بین اداره‌ای تولیدکنندگان می‌گذرد.

وی با اشاره به وضعیت تسهیلات رونق تولید که از جانب دولت پرداخت می‌شود، عنوان کرد: با توافقی که با سیستم بانکی صورت گرفته است، مقرر شد تا هر واحدی که بخواهد از تسهیلات رونق تولید استفاده کند، با ارائه پرونده خود به شورای تسهیل بتواند تا مجوز لازم را بدون در نظر گرفتن جریمه دیرکردهای قبلی برای استفاده از وام رونق تولید دریافت کند.

کد خبر 21161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =