پیشتازی بخش خصوصی در توسعه بنگاه های کوچک و متوسط

علی یزدانی می گوید ۹۶ درصد از معادن و بنگاه های کوچک کشور در اختیار بخش خصوصی است

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما علی یزدانی در سومین نشست مشورتی و تخصصی صنایع کوچک با تشکل‌های خصوصی گفت: برنامه گسترده برای تقویت حضور تشکلها در دولت دوازدهم پیش بینی شده است که در صورت ارائه راهکارهای عملیاتی از سوی بخش خصوصی می توان شاهد تحول بزرگی در بخش تولید به ویژه صنعت در کشور بود.
مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در این جلسه با تاکید بر پر رنگ شدن و اثرگذاری نقش بخش خصوصی در دولت دوازدهم با برنامه ریزی های انجام شده، گفت: مشکلات بخش صنعت باید در گلوگاه ها و از سوی تشکلها شناسایی شده و با ارایه راهکار به دولت معرفی شود .
وی با اشاره به سهم 96 درصدی بخش خصوصی در فعالیت های معدنی ادامه داد: در بخش صنعت نیز دولت به دنبال تقویت بخش خصوصی با تفویض اختیارات استانی است از این رو تشکل های به نمایندگی از بخش خصوصی با اشراف به مشکلات و واکنش بموقع می توانند نقش تعیین کننده در سیاستگذاری های کشور ایفا کنند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ضمن تاکید بر تعامل موثر تشکل ها با مجلس ودولت تصریح کرد: کمتر از یک ماه تا پایان دولت یازدهم مانده و دولت دوازدهم از ابتدای شهریور ماه به صورت رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد. بنابراین یک برنامه گسترده برای تقویت حضور تشکلها در دولت دوازدهم پیش بینی شده به طوریکه فعالسازی و تقویت تمام تشکل ها و انجمن های همگن استانی در این برنامه در نظر گرفته شده است.
به گفته یزدانی، این برنامه در قالب نقش محوری تشکلها در فعالیت های اقتصادی و صنعتی از همان ابتدای دولت دوازدهم اجرایی خواهد شد.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به اجرای دوره های آموزشی مدیران در سال گذشته و امسال اظهار کرد: در حوزه تعادل بخشی منطقه ای دوره ای برگزار شده و مدیران دولتی در آن شرکت کرده اند اما می توان با همکاری موسسه آموزشی آلمانی ، دوره های بعدی را برای مدیران بخش خصوصی برگزار کرد.
یزدانی با اشاره به موضوع تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: با مخالفت 2 کمیسیون مجلس شورای اسلامی و موافقت 2 کمیسیون با اجرای این طرح به نظر می رسد بحث تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رای نیاورد و متنفی اعلام شود.
وی ادامه داد: تفکیک وزارتخانه ها جز اینکه هزینه اضافی برای دولت داشته باشد نتیجه دیگری ندارد در صورتی که با تقویت بخش خصوصی نتیجه های قابل قبولی را می توان بدست آورد. بنابراین باید به دنبال تقویت بخش خصوصی و تفویض اختیارات به استان ها باشیم.

استقرار مرکز تجاری ایرانی در چین

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به اهمیت استقرار مرکز تجاری برای توسعه فعالیت های صنایع کوچک و متوسط گفت: فضایی به متراژ 1700 متر مربع از سوی اتاق بازرگانی چین به صورت رایگان برای استقرار مرکز تجاری صنایع کوچک و متوسط در یکی از بهترین برج های پکن اختصاص یافته است.
یزدانی همچنین با اشاره به امضای تفاهمنامه با سرپرست وزارت صنایع و معادن و وزیر کار عراق تصریح کرد: بر اساس این تفاهم نامه قرار است تا 10 شهرک و ناحیه صنعتی احداث شود که در مذاکرات شفاهی 5 مورد آن در استان های مرزی عراق به توافق رسید اما 8 شهرک صنعتی در استان های مرزی ایران با امکانات زیربنایی اولیه وجود دارد که قابلیت استفاده در این تفاهم نامه را دارد.
همچنین در این جلسه غلامرضا سلیمانی معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران به بررسی برخی بندها و تبصره های قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه امسال پرداخت و خواستار همکاری تشکل ها جهت اصلاح برخی از بندهای این برنامه جهت حمایت از واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای و نواحی صنعتی در تعامل با نمایندگان مجلس شد.
معاون صنایع کوچک سازمان به اختصاص 30 درصد عوارض ارزش افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی شهرستان‌ها برای تأمین زیرساخت‌ها و ارائه خدمات در آنها و تکمیل طرحهای (پروژه‌های) نیمه‌تمام شهرک ها و نواحی صنعتی استان، به شرکت شهرک های صنعتی استان اشاره و خاطر نشان کرد: این بند و سایر موارد نظیر بانک صنایع کوچک ، افزایش سهم صنعت از تسهیلات بانکی ، حمایت هدفمند از صنایع دارای اولویت سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و... باید با همکاری تشکل های صنعتی در جهت حمایت واحد های تولیدی اصلاح شود.
گفتنی است، در این نشست نمایندگانی از تشکل ها و اتاق های بازرگانی نیز حضور داشتند و به بیان نظر خود پرداختند.

کد خبر 21167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =