رشد ۶.۹ درصدی اقتصاد چین در سه ماه دوم سال

اقتصاد چین ثابت ماند

 براساس آماری که دولت چین روز دوشنبه منتشر کرد، تولید ناخالص این کشور در سه ماه دوم سال 6.9 درصد رشد کرده است. این همان رقم مشابه سه ماه قبلی اما بیشتر از پیش بینی ها بوده است. آخرین اعداد نشان از رقم بالاتری از هدف رشد پکن در سال 2017 دارد.

اما رشد سریع چین –چشم انداز مثبت 6.7 درصد در سال گذشته- در ماه آینده سخت تر خواهد شد. تحلیلگران می گویند دولت در حال حاضر روی مهار بدهی رو به رشد تمرکز کرده است.

جولیان ایوانز پریچارد، اقتصاددان چینی در Capital Economics می گوید: ما درباره چگونگی بازیابی پایدار شک داریم. به گفته او، اقتصاد «بسیار وابسته» به تحرکات دولت است و از طرف دیگر رشد سریع اعتبارات و سیاست های پولی نسبتا شکننده است.

دولت چین روز گذشته اعلام کرد که راه محاسبه رشد اقتصادی برای اولین بار بعد از 15 سال تغییر خواهد کرد و مراقبت های بهداشتی، گردشگری و «اقتصاد جدید» به شکل کلی اضافه خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست که این فاکتورها بر رشد تاثیر خواهد داشت یا خیر.

آخرین آمار و ارقام رشد هم شک و تردید را در میان تحلیلگران تقویت کرده که آیا آمار رسمی قابل اطمینان است.

ایوانز پریچارد، روز دوشنبه در یادداشتی اعلام کرد: ما درمورد صحت ارقام رسمی شک داریم که به رشد غیرقابل باور پایدار اشاره دارد.

اقتصاددانان اغلب از دیگر فاکتورها مثل خروجی برق یا میزان حمل و نقل به عنوان نشانه ای از قدرت واقعی اقتصاد چین استفاده می کنند.

حزب کمونیست چین برروی حفظ ثبات اقتصادی پیش از تغییر ریاست جمهوری در پاییز تمرکز کرده است. زمانی که شی جینگپینگ دوره دوم ریاست خود را شروع خواهد کرد.

دولت چین، ماه مارس اعلام کرده بود که سال 2017، هدف رشد 6.5 درصدی و در صورت امکان بالاتر از آن را دارد.

تجارت چین و کره شمالی هم این روزها افزایش پیدا کرده است. به گفته مقامات چینی، تجارت چین و کره شمالی در نیمه اول سال 2017 ، 2.6 میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

البته واردات زغال سنگ چین از کره شمالی 75 درصد کاهش یافته است و این نشان می دهد که پکن به تدریج بزرگترین منبع ارز خارجی کره شمالی را محو می کند.

کد خبر 21170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =