رشد چشمگیر صادرات کالا و خدمات در سایه رشد درآمدهای ارزی

معاونت بررسی های اقتصادی اتاق تهران با استناد به آمارهای بانک مرکزی، عملکرد تولید ناخالص داخلی را بر حسب اقلام هزینه ای دولت و بخش خصوصی مورد تحلیل قرار داده است

به گزارش اگزیم نیوز در یک گزارش تحلیلی که اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده به رشد ۱۲,۵ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۵ اشاره شده و در ادامه آمده است: « براساس برآوردهاي اولیـه اي كـه درخصـوص اقـلام هزینـه اي همچون مخارج مصرف نهایی بخش خصوصی، مخارج مصرف نهایی بخش دولتی، تشـکیل سـرمایه ثابـت ناخالص وصادرات و واردات در سال ۱۳۹۵ خورشیدی انجام شده، در مجموع تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار در سال ۱۳۹۵نسبت به سال گذشته ۱۳.۴ درصد افزایش یافته است.»

معاونت بررسی های اقتصادی اتاق تهران درگزارش خود آورده است:«بر اساس آمارهاي بانک مركزي، نرخ رشد مصرف نهایی بخش خصوصی از منفی ۳,۵درصد در سال ۱۳۹۴ به ۳.۸درصد درسال ۱۳۹۵ افزایش یافته است. نرخ رشد مخارج مصرف نهایی بخش دولت نیز در سال ۱۳۹۵ به ۳.۷ درصد رسیده است.مقایسه آمارهاي سال ۱۳۹۵ نسبت به سال گذشته نیز حاكی از رشد منفی ۳.۷درصدي تشکیل سرمایه ثابت ناخالص است.»

درادامه این گزارش در مورد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص متشکل از دو بخش ساختمان و ماشین آلات چنین آمده است:« نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص دراین دو بخش در سال ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب منفی ۷,۴ درصد و مثبت ۵.۶ درصد بوده است.براساس گزارش بانک مركزي، افزایش نرخ رشد تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات ناشی از افزایش همزمان واردات كالاهای سرمایه اي و ماشین آلات از محل تولید داخلی است.»

این گزارش همچنین به تحولات بخش تجارت نیز اشاره می کند:« بر اساس آمارهای بانک مرکزی، درحوزه تجارت خارجی ، اعم از صادرات و واردات كالا و خدمات كشور طی سال ۱۳۹۵ به قیمت هاي ثابت سال ۱۳۹۰ و نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۴ ،به ترتیب از نرخ رشد ۴۱,۳ درصد و ۶.۱ درصدي برخوردار بوده است.»

بررسی روند تولید ناخالص داخلی كشور به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰، طی سال هاي ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ نشان می دهد که طی این بازه زمانی، بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی كشور مربوط به سال ۱۳۹۵ بوده است. از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ خالص صادرات کالاها و خدمات بیش از دو برابر افزایش یافته و هزینه هاي مصرفی بخش دولتی و تغییر موجودي در انبار نیز در سطح بالاتری قرار گرفته اند. به نظر می رسد هزینه هاي مصرفی بخش خصوصی نیز مجدداً روند صعودي خود را در سال ۱۳۹۵ آغاز كرده است.

این گزارش می افزاید:«در سال ۱۳۹۵ ،تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سطح بسیار پایین تري نسبت به سالهاي پیش از آن، به خصوص نسبت به سال ۱۳۹۰ قرار گرفته است. نگاهی به ارقام تشکیل سرمایه در دو بخش ماشین آلات و ساختمان، نشان می دهد كه تشکیل سرمایه در هر دو بخش با افت مواجه بوده است، اما میزان افت در بخش ماشین آلات بیشتر از بخش ساختمان بوده است. البته لازم به ذكر است كه تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ با رشد همراه بوده و نشانه هایی از بهبود درآن مشاهده می شود.»

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که درهمه فصول، هزینه هاي مصرفی بخش خصوصی بالاتر از سایر اقلام هزینه اي قرار داشته است. تشکیل سرمایه ثابت ناخالص نیز طی این فصول با نوسان همراه بوده و صادرات كالا و خدمات روند صعودي را تجربه كرده است. در عین حال، نگاهی به روند كلی اقلام هزینه اي در سال ۱۳۹۵ نشان می دهد، از بهار ۱۳۹۵صادرات كالا و خدمات به طور قابل ملاحظه ای اي افزایش یافته و تقریباً در فصول بعدي سال ۹۵نیز در همین سطح باقی مانده است كه با توجه به رشد نزدیک ۶ درصدي درآمدهاي حاصل از فروش نفت خام در سال ۱۳۹۵انتظار می رود بخش عمده آن از محل صادرات نفت خام باشد.»

 

کد خبر 21171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =