بازگشت دوباره به بازار عراق

در سه ماه نخست امسال صادرات جمهوری اسلامی ایران به عراق در همسنجی با پارسال ۶ درصد رشد کرد و به رقم یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید

به گزارش اگزیم نیوز سیدحمید حسینی عصر امروز (سه شنبه) در دومین نشست تخصصی بررسی تحولات آینده عراق در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در سه ماه نخست امسال صادرات جمهوری اسلامی ایران به عراق در همسنجی با پارسال 6 درصد رشد کرد و به رقم یک میلیارد و 600 میلیون دلار رسید.
به گفته این مقام مسئول، با اتصال شبکه گاز ایران به عراق، افزایش صادرات مصالح ساختمانی، دارو و خدمات فنی و مهندسی، سهم ایران در بازار بزرگ عراق از 15 درصد فعلی فراتر می رود.
وی تصریح کرد: مصالح ساختمانی بهترین بازار ایران در عراق است که سهمی 55 درصدی در بازار یک میلیارد و 112 میلیون دلاری این کشور دارد.
حسینی ادامه داد: سهم ایران در بازار فرآورده های شیمیایی عراق 28 درصد، سوخت، مواد معدنی و محصولات پالایشگاهی 48 درصد، فلزات و مصنوعات فلزی بسیار ناچیز (فقط 560 میلیون دلار)، صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی فقط یک درصد، صنایع نساجی 11 درصد، چوب و تولیدات ساخته شده از چوب پنج درصد، ماشین آلات مکانیکی و برقی چهار درصد، کاغذ و مقوا پنج درصد، وسایل نقلیه و قطعات خودرویی چهار درصد و مبلمان و صنایع شیمیایی 2 درصد است.
دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق خاطرنشان کرد: صادرات عراق از سال 2010 تا 2016 به ترتیب 50، 77، 98، 89، 85، 55 و 45 میلیارد دلار بوده است.
وی اضافه کرد: در مقابل واردات این کشور در این سال ها به ترتیب 29، 33، 34، 39، 44، 44 و 43 میلیارد دلار بوده است.
حسینی اظهارداشت: امروز عراقی ها برخلاف چند سال گذشته گرایش و علاقه مندی مثبتی به ایرانی ها دارند که ناشی از فعالیت های انساندوستانه و خالصانه کشورمان است.
به گزارش ایرنا، پیشتر محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت کشورمان از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری ها با عراق به ویژه بازسازی شهر جنگ زده موصل خبر داده بود.
همچنین ، «محمد شیاع السودانی» سرپرست وزارت صنایع و معادن عراق در اظهار نظری اعلام کرده بود: امروز جنگ های پی در پی و اقدامات تروریستی، همه زیرساخت های خدماتی و رفاهی عراق را از بین برده و همه پروژه هایی که در پی اجرای آنها بودیم را به تعطیلی کشانده است.
به گفته وی، این شرایط همه منابع مالی عراق را به باد داده و نتوانستیم در راستای توسعه اقتصادی گام برداریم.
السودانی ادامه داد: اکنون نرخ بیکاری در بسیاری استان های عراق بویژه استان های در تصرف داعش بسیار بالاست و به موازات این مشکلات با بحران شدید مالی مواجه ایم.
وی از آماده سازی سند چشم انداز توسعه اقتصادی این کشور تا سال 2030 خبر داد و ابراز امیدواری کرد جمهوری اسلامی ایران نیز به یاری عراق برای تحقق این سند بشتابد.
این مقام مسئول عراقی خاطرنشان کرد: ایران و عراق به دلیل مشترکات فرهنگی، اجتماعی فراوان قادر به تعامل سازنده در زمینه های اقتصادی اند.
وی با اشاره به واردات 340 میلیارد دلاری عراق در 10 سال گذشته، اضافه کرد: بیش از 37 میلیون نفر عراقی نیازمند مواد غذایی و سایر مایحتاجند و بازسازی ویرانه های جنگ در این کشور جرو اولویت هاست؛ رویکرد عراق در این زمینه، حضور شرکت های ایرانی در بازسازی این کشور و اجرای پروژه های مختلف است.

کد خبر 21179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =